جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بزرگترین مناقصه کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟/ تشریح اعداد درشت آبرسانی

به گزارش کرونا از یاسوج، آرش مصلح در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بارش ۱۱ میلیارد مترمکعبی داشته و هشت و نیم میلیارد متر مکعب روان آب داریم که رتبه سوم کشور به ما اختصاص یافته است. وی گفت: متوسط بارندگی ما از مهرماه ۵۴۸ میلیمتر بوده که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72635
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

کرونا :

بزرگترین مناقصه کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟/ تشریح اعداد درشت آبرسانی

به گزارش کرونا از یاسوج، آرش مصلح در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بارش ۱۱ میلیارد مترمکعبی داشته و هشت و نیم میلیارد متر مکعب روان آب داریم که رتبه سوم کشور به ما اختصاص یافته است.

وی گفت: متوسط بارندگی ما از مهرماه ۵۴۸ میلیمتر بوده که ۵ میلیمتر بیشتر شده بیشترین بارش در منطقه سپیدار با ۱۵۰۰ میلی‌متر و کمترین آن در منطقه بی‌بی‌ حکیمه بوده لذا در سالی که خشکسالی داریم متوسط بارندگی استان دو برابر متوسط کشوری است و متوسط بارندگی در سپیدار یک و نیم برابر اروپا بوده اما اغلب مناطق استان با تنش آبی روبرو هستند.

این مسئول ادامه داد: در همین روزها بازدیدی از برخی مناطق داشتیم بسیاری از روستاها آب لوله کشی آنها قطع شده است در تلچگاه از توابع شهرستان باشت ۶۵۰ میلیمتر بارندگی داشتیم و هنوز روی کوه خامی آن برف وجود دارد اما آب لوله کشی آن‌ها قطع شده.

وی با طرح این پرسش که چرا در استانی که دو برابر کشور بارندگی دارد خشکسالی داریم گفت: تمام بارش‌های ما در ۴ ماه از سال صورت می‌گیرد و در هشت ماهی که نیاز داریم هیچ گونه بارشی نداریم و چاره‌ای نیست جز اینکه بارش ۴ ماهه خود را در استان مهار کنیم تا جبران هشت‌ماه غیر بارشی را داشته باشیم.

مصلح ادامه داد: بعد از انقلاب نسخه‌ای پیچیده شد دو سد کوثر و شاه قاسم را داشتیم یک سری طرح‌ها در حال انجام است که افزون بر سه هزار میلیارد تومان طرح در دست اجرا داریم برای اجرا و تکمیل آنها البته به اعتبارات و تلاش بیشتری نیاز است.

ذخیره‌سازی مطلوب سوخت زمستانی در مناطق سخت‌گذر کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

وی گفت: یک سری پروژه ها برای مهار آب در حال انجام است سد تنگ سرخ که ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تامین آب شرب خواهد کرد و ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین را نیز آبیاری کرده و آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی و سایر صنایع ما را نیز تامین می کند.

مصلح افزود: دشت غربی دهدشت با ۵۵۵۸ هکتار مناقصه آن را با ۴۱۷ میلیارد تومان باز کردیم که بزرگترین مناقصه در استان به شمار می‌رود و از هفته آینده قرارگاه خاتم کار خود را شروع خواهد کرد.

وی گفت: آبرسانی به چهار شهر در کهگیلویه بزرگ ۲۵۰ هزار نفر را شامل می شود طرح آبرسانی به دیشموک و چاروسا که جمعیت ۶۵ هزار نفری را پوشش می دهد در چمشیر و سقاوه هم کار صورت می‌گیرد و برخی طرح های فعال دیگر که همگی جمعیت ۷۵۰ هزار نفری استان را پوشش می‌دهد و ۶۰ هزار هکتار از اراضی ما آبیاری می‌شود که سالانه ۶ ترلیون تومان درآمد از این راه حاصل خواهد شد و از این پس مردم تامین کننده منابع بانک های استان ما خواهند بود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بعد از سفر آیت الله رئیسی به استان به استناد آمارها این طرح ها پیشرفت فیزیکی بسیار عالی داشته  برای مثال تخصیص آبرسانی به لیکک از سد کوثر ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد که دولت به تعهدات خود عمل کرده است و در دهه فجر ۱۴۰۲ افتتاح می شود امیدواریم در دولت اول آیت الله رئیسی تمام این پروژه های آبی تمام شود.

شیب صعودی کرونا در مدارس بویراحمد/ آموزش و پرورش بسته پیشنهادی ارائه دهد
دنبال کنید

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi