پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بازی دولت با نرخ گندم/ تولید برای دام به صرفه‌تر از انسان شد!

کرونا – بوشهر، سینا ناجی: گندم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محصول زراعی کشور محسوب می‌شود که به‌عنوان محصولِ محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در تولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد در نتیجه خودکفایی در تولید گندم از باارزش‌ترین اهداف اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر بوده است. تأثیر گندم و گندم‌کاری اینجا مشخص

اختصاصی کرونا

کد خبر : 71735
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

کرونا :

بازی دولت با نرخ گندم/ تولید برای دام به صرفه‌تر از انسان شد!

کرونا – بوشهر، سینا ناجی: گندم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محصول زراعی کشور محسوب می‌شود که به‌عنوان محصولِ محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در تولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد در نتیجه خودکفایی در تولید گندم از باارزش‌ترین اهداف اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر بوده است.

تأثیر گندم و گندم‌کاری اینجا مشخص می‌شود که باتوجه‌به افزایش روزافزون جمعیت، اهمیت دستیابی به خودکفایی این محصول راهبردی روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ خودکفایی هم در سایه پیشرفت، توجه خاص به کشاورزان و رفع موانع برای کاشت بی‌دغدغه محصول حاصل می‌شود.

در این میان با افزایش هزارتومانی خرید تضمینی گندم کشاورزان از چهار هزار تومان به پنج هزار تومان حرف‌وحدیث‌هایی در میان آمد که آیا این افزایش آن هم در این وقت سال برای چه بوده و آیا واقعاً با این مبلغ شاخص مطلوب مالی برای کشاورزان محقق می‌شود یا خیر.

هزینه کاشت گندم هم لحاظ نشده، چه برسد به سود!

هدایت‌الله بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: باتوجه‌به افزایش پانصد درصدی نهاده های کشاورزی قیمت گندم نزدیک به واقعیت هم نیست؛ با یک حساب سرانگشتی می‌شود متوجه شد که قیمت تولید هر کیلو گندم حدود پنج هزار و پانصد تومان هزینه دارد.

بازی دولت با نرخ گندم/ تولید برای دام به صرفه‌تر از انسان شد! 5

مدیرعامل شرکت صدف دانه لیان ادامه داد: با این حساب آیا قیمت پنج هزارتومانی گندم قیمت مناسبی است، باید گفت خیر؛ به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست؛ چراکه اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند در آینده‌ای نزدیک یا کشاورزان گندم نمی‌کارند یا گندم خودشان را برای مصرف دام که حال کیلویی ۶ هزار تومان است به دلال‌ها خواهند داد در نتیجه در آینده نزدیک کشور با مشکل کمبود گندم مواجه می‌شود.

سیر تا پیاز انحلال شورای شهر سی‌سخت به روایت مدیرکل دفتر امور شهری استانداری+فیلم
دنبال کنید

وی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه کشور در حالت تحریم است باید نرخ گندم را بیشتر افزایش داد تا کشاورزان تشویق شوند و گندم کاشت کنند چراکه در غیر این صورت فاتحه تولید گندم خوانده است.

بهادری گفت: البته استان بوشهر یک استان گرمسیری است و بیشتر نقاط استان دیم‌کار هستند، سرانجام کاشت گندم در این استان مقرون‌به‌صرفه نیست.

با این تعاریف از مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده بذر گندم در استان بوشهر به سراغ مسؤول این حوزه رفتیم.

جهاد کشاورزی: قیمت‌گندم دو برابر شده است

محمدتقی منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: درگذشته قیمت گندم را شورای اقتصاد مشخص می‌کرد اما در حال حاضر با دستور رئیس‌جمهور کارگروهی تشکیل شده با ریاست وزیر جهاد کشاورزی و قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این افزایش قیمت یکی از کارهای خوب دولت در این زمینه است که خود استان‌ها پیشنهاد داده بودند؛ در یک سال و نیم گذشته قیمت خرید تضمینی گندم از دو هزار و پانصد تومان به پنج هزار تومان افزایش داشته است و این مبلغ برای هزینه تولید در سال ۹۹ مطلوب است.

بازی دولت با نرخ گندم/ تولید برای دام به صرفه‌تر از انسان شد! 6

منوچهری توضیح داد: ۱۹ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده و بیش از پنج مرکز خرید اصلی و هشت مرکز خرید فرعی در سرتاسر استان مستقر هستند، همچنین طی ۲۴ ساعت پول خرید گندم پرداخت خواهد شد.

با این تفاسیر که مسئول راضی و کشاورز ناراضی، به نظر نمی‌رسد که به نظر تولید کنندگان و کشاورزان در نرخ گذاری توجهی شده باشد؛ این در حالی است که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها بایستی بیشتر با درک همدلانه بین مسؤولین و مردم کشور را به سمت توسعه با سرلوحه عدالت سوق داد.

آغاز به کار فرودگاه یاسوج با پرواز دوباره تهران به یاسوج
دنبال کنید

قیمت‌گذاری گذاری گندم سیاسی بود

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از هر اقدامی در جهت منافع مردم و بهترشدن زندگی مردم استقبال می‌کنیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در فرصت‌های متعدد می‌توانست قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد اما چرا در این زمان؛ این تصمیم سیاسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: ما در سال آخر دولت دوازدهم هستیم و همهٔ تعهدات برای دولت آینده است، این موضوع هم می‌تواند حائز اهمیت باشد.

بااین‌همه باید با تصمیم‌های کارشناسی شده در زمینه کشاورزی و قیمت‌گذاری واقعی بر روی خرید تضمینی این محصول استراتژیک هم امنیت غذایی مردم ارتقا پیدا کند و هم نباید در این معادله کشاورزان آسیبی ببینند؛ از اهمیت این قشر جهادی حرف‌های بسیاری است که به معنای واقعی اگر بگوییم مثنوی هفتاد من می‌شود.

بازی دولت با نرخ گندم/ تولید برای دام به صرفه‌تر از انسان شد! 7

این نکته هم باید یادآور شد که هوشیاری در زمینه قاچاق و دلال‌بازی‌های در عرصه کشاورزی که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به معیشت مردم بزند ضرورت دارد.

انتهای پیام/س


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi