جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخصیص 100 درصدی بودجه ایلام را به قطب صادراتی تبدیل می کند

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: به طور معمول در تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه‌های مصوب برای استان مشکل داریم که اگر تخصیص کامل باشد نیاز به چانه‌زنی نخواهیم داشت.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69072
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

کرونا :

تخصیص 100 درصدی بودجه ایلام را به قطب صادراتی تبدیل می کند

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، سارا فلاحی اظهار داشت:  به طور معمول در تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه‌های مصوب برای استان مشکل داریم که اگر تخصیص کامل باشد نیاز به چانه‌زنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: هدف ما ایجاد توجه به استان ایلام در سطح کلان کشوری است که باید نگاه به این استان راهبردی و ریشه‌ای باشد و در مجلس و دولت هم اکنون استان ایلام مطرح است و در کابینه هیات دولت هم برای اولین بار وزیر دارد و در مناصب ذیل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها افراد زیادی از استان ایلام به کار گماشته شده‌اند و در مجلس نیز نمایندگان برای توسعه استان تلاش می‌کنند.

نماینده ایلام  به وضعیت منطقه آزاد مهران اشاره و اظهار کرد: تصویب منطقه ویژه فرصت اقتصادی برای استان ایلام است که نباید به محل رانت یا باندبازی عده‌ای تبدیل شود چرا که منطقه اقتصادی می‌تواند استان را به یک قطب مهم و بزرگ در کشور و حتی بازارهای بین‌المللی تبدیل کند و باید استاندار نیز پیگیری کند تا هیات مدیره آن مشخص و شرایط زیرساخت‌های آن فراهم شود.

فلاحی عنوان کرد: در لایحه بودجه سال آینده براساس سند آمایش، نفت و گاز و ترانزیت استان لحاظ نشده است که باید اصلاح شود چرا که هدف‌گذاری‌ها بر اساس سند آمایش و ظرفیت‌های هر استان خواهد بود اما برخی از ظرفیت‌ها و شاخص‌های استان ایلام در بودجه سال آینده دیده نشده است.

وی بیان کرد: ۲۶.۲ درصد از محل منابع عمومی برای استان ایلام لحاظ شده است در حالی که برای کل کشور این رقم ۱۷.۸ دهم درصد است و همچنین ردیف اربعین استان نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است که نسبت به میزان ترددها و مشکلات زیرساختی این اعتبار در نظرگرفته شده، کفاف نمی‌دهد.

این نماینده مردم عنوان کرد: سرانه اعتبارات استان ایلام در مقایسه با سایر استان های کشور و با لحاظ کردن ضریب محرومیت، استان اول است و بیش از سه هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان در این بخش برای استان ایلام در نظر گرفته شده است که البته با رایزنی و پیگیری‌ها در مجلس و مانور دادن در موضوع محرومیت مضاعف استان و اربعین در کمیسیون تلفیق باید در صدد افزایش بودجه باشیم.

نماینده ایلام در مورد عملکرد مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی هم گفت: نمایندگان نباید بر سر منافع عمومی اختلاف داشته باشند چراکه منافع مردم شخصی یا قبیله‌ای نیست و انتظار مردم از نمایندگان منتخب این است که در راستای حفاظت از منافع آنها اقدام شود و مجمع نمایندگان استان در این دوره بر سر منافع استان هیچ تعارف یا مماشاتی با دیگران ندارند.

فلاحی افزود: البته شاید در راستای تحقق برنامه‌ها با هم اختلاف روش داشته باشیم اما در تامین منافع استان در سطح خرد و کلان هم‌قسم شده‌ایم و در تلاش هستیم و دولت هم همسو با مجلس است و باید هماهنگی بین مسوولان و نمایندگان وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نداشتن وحدت رویه در بین نمایندگان باعث اجحاف در حق مردم و منافع عمومی است و جایی برای اختلاف نیست و باید با کم کاری و اضافه‌خواهی‌ها یا استفاده از افراد بی‌تجربه یا ناکارآمد در مناصب مهم برخورد شود و هر جا دولت خارج از مسیر خدمت‌رسانی به مردم عمل کند، تذکر می‌خورد و باید پاسخگو باشد.

رهبر انقلاب یمن: برای ضربات بیشتر به دشمن برنامه داریم
دنبال کنید

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال آینده روی درآمدهای حاصل از مالیات و فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی تاکید شده است که فاصله گرفتن از وابستگی به درآمدهای نفتی مد نظر مقام معظم رهبری و مطابق با اقتصاد مقاومتی است، اما نوع دریافت مالیات‌ها و ساز و کارهای آن باید مورد بررسی قرار بگیرد که این ۶۴ درصد رشدی که دولت در لایحه بودجه سال آینده تعریف کرده است چگونه عملیاتی خواهد شد.

فلاحی یادآور شد: تمرکز ۲ برابری لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روی گاز است که با توجه به جلسات کمیسیون امنیت ملی هرچند تلاش شده است، لایحه بودجه و بررسی و تفحص کمیسیون‌های مختلف به مذاکرات و نتیجه آن وصل و مرتبط نشود اما اگر مذاکرات منتج به لغو تحریم‌ها شود، پیش‌بینی افزایش درآمدهای گازی محقق خواهد شد و البته امکان عدم تحقق این برآوردها نیز وجود دارد.

وی یکی دیگر از بندهای مهم لایحه سال آینده را حذف ارز ترجیحی دانست و ادامه داد: البته چندنرخی کردن ارز از همان ابتدا اشتباه و فسادآور بود اما باتوجه به واردات برخی اقلام ضروری مانند دارو و تجهیزات پزشکی در صورت حذف یکباره و رادیکالی ارز، تبعات منفی زیادی در جامعه ایجاد می‌شود و به پیامدهای اجتماعی منفی و امنیتی منتج خواهد شد و در مجلس این موضوع باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که ابتدا در کمیسیون امنیت ملی و سپس در صحن علنی مجلس مصوب شد، دست مذاکره کننده‌های طرف ایرانی را بازتر می‌کند.

مجلس همواره در کنار دولت‌های مختلف با هر گرایش سیاسی بوده است نه در برابر آن و طرح‌های مصوب مجلس برای سهولت در عملکرد دولت است.

وی ادامه داد: به علت خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نیزعدم پایبندی و عمل به تعهدات برجام توسط اروپایی‌ها، مجلس برای کمک و حمایت از دولت و با هدف جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل، این طرح را نوشت و به قانون تبدیل کرد و در دولت قبل آقایان ظریف و عراقچی از این طرح به خاطر ماهیت آن استقبال و حمایت کردند.

نماینده ایلام افزود: تمرکز بر روی منافع و شان کشور ایران در برابر طرف مذاکره کننده از ویژگی‌های مهم طرح اقدام راهبردی دولت برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است و در این طرح به صراحت آمده است که بازگشت مجدد ایران به مذاکرات منوط به پذیرفتن شروط قید شده در این طرح از سوی طرف مقابل بوده و تمامی این شروط در راستای منافع کشور و ملت ایران و لغو تحریم‌هاست.

فلاحی یادآور شد: در دولت جدید با وجود آنکه تیم مذاکره کننده تغییر کرده است اما مسیر تیم در همان مسیر مشخص تامین منافع کشور ایران است هرچند تاکتیک‌ها، روش مذاکره و افراد مذاکره کننده فرق کرده‌اند اما راهبرد مسیر همان افق و دورنمای ترسیم شده با محوریت لغو یکباره و همیشگی همه تحریم‌ها و حفاظت از آورده‌های کشور از جمله پیشرفت‌های هسته‌ای است که لزومی به مطرح شدن در مذاکرات ندارند و در راستای پنج گام کاهشی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است.

ترافیک نیمه سنگین در ۲ محور شمالی و محورهایی در ایلام
دنبال کنید

به گفته وی، ایران در مذاکرات برای رسیدن به یک نتیجه قطعی، جدی است و در مقابل آمریکایی‌ها نیز حتی بیشتر از طرف ایرانی راغب و مایل به حصول یک نتیجه قطعی در مورد مذاکرات هستند چرا که باتوجه به نزدیک بودن انتخابات کنگره در این کشور، رییس جمهور آمریکا نیازمند کسب توفیق در مذاکرات برای جلب افکار عمومی مردم آمریکاست.

 نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باتوجه به وجود برخی مشکلات اقتصادی در کشور آمریکا، ریزش اعتماد عمومی مردم به حزب دموکرات و رییس جمهور کنونی آمریکا، حصول نتیجه مشخص در مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند برگ برنده‌ای برای آنها در انتخابات کنگره باشد.

فلاحی اظهار داشت: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام به ایران خسارت وارد کرد و اکنون نیز نمی‌توانند از موضع قدرت و تهاجم وارد مذاکرات شوند و از مذاکرات مستقیم و رسمی خارج شده‌اند و تلاش طرف مذاکره کننده غربی تمرکز و توافق بر سر مذاکرات وین ۶ در دولت قبل بدون لحاظ کردن شرایط و پیشرفت‌های کنونی کشور است که باتوجه به قاطعیت و جدیت طرف ایرانی، مذاکرات و پیش‌نویس جدید ایران به غربی‌ها داده شده است تا مذاکرات بر اساس این پیش‌نویس جدید ایرانی انجام شود و ایران موافق وین ۶ نیست.

وی یادآور شد: ایران با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام در مذاکرات کنونی با این کشور به مذاکره مستقیم نپرداخته است و برای تنبیه و تحقیر آمریکایی‌ها و به تدبیر و خواسته رهبری، ایران با آمریکایی‌ها به طور مستقیم مذاکره نمی‌کند تا به نوعی پاسخ خروج خودسرانه از یک معاهده رسمی را دریافت کند.

نماینده ایلام ادامه داد: وزارت امور خارجه ایران باید از حالت برجامی خارج و به جای برجسته‌سازی سیاسی، وجهه اقتصادی این وزارتخانه برجسته و دیپلماسی اقتصادی کشور در وزارت امور خارجه باید قوی‌تر شود و با ایجاد جبهه‌های مختلف اقتصادی در ورزارت امور خارجه، این جبهه‌ها پشتوانه های محکمی برای تیم مذاکره کننده خواهد بود و نباید همه مسایل را به مذاکرات متصل کرد.

فلاحی افزود: برخی از مشکلات کشور داخلی و حاصل مدیریت‌های غلط است که به عنوان مثال نوسان شدید در بازار دلار و ارز یا بازار طلا، ماشین، مسکن و سایر حوزه‌ها در کشور ربطی به مسائل و معادلات جهانی ندارد و حاصل سوء‌مدیریت داخلی است و تا این مشکلات زیرساختی حل نشود حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد، تحریم‌ها لغو شود و با تمامی دنیا ارتباط برقرار کنیم باز هم عملا در شرایط داخلی کشور تغییرات مثبت حاصل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: همه دنیا در راستای منافع خود کار می‌کنند و اگر ما با کشورهای همسایه ارتباط اقتصادی قوی برقرار کنیم و نقشی موثر و دائمی در اقتصاد منطقه داشته باشیم و از درون نیز برخی مشکلات داخلی مدیریت و حل شود بسیاری از مسائل کشور حل خواهد شد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi