جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دست کوتاه باغداران مازندرانی از بازار صادرات مرکبات

 کرونا   مازندران ـ سرویس اقتصادی| مرکبات یکی از محصولات تولیدی استراتژیک مازندران است که بخش عمده‌ای از باغداران مازندرانی از طریق فعالیت در صنعت مرکبات امرار معاش می‌کنند و چرخ زندگی خود را از این طریق می‌گردانند. این محصول به همراه برنج به عنوان برند استان مازندران شناخته می‌شود و به هر کجای استان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68970
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

کرونا :

دست کوتاه باغداران مازندرانی از بازار صادرات مرکبات

 کرونا   مازندران ـ سرویس اقتصادی| مرکبات یکی از محصولات تولیدی استراتژیک مازندران است که بخش عمده‌ای از باغداران مازندرانی از طریق فعالیت در صنعت مرکبات امرار معاش می‌کنند و چرخ زندگی خود را از این طریق می‌گردانند.

این محصول به همراه برنج به عنوان برند استان مازندران شناخته می‌شود و به هر کجای استان زرخیز مازندران که بنگریم باغات مرکبات دلبری و خودنمایی می‌کند.

گردش مالی این صنعت هزاران میلیارد تومان در سال است که نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در اقتصاد استان دارد.

توجه به صنعت مرکبات باید از مهمترین و محوری‌ترین شاخصه‌های مدیران و برنامه‌ریزان استان باشد چرا که سهم عمده‌ای در افزایش تولید، درآمد و صادرات استان و کشور دارد و بر این اساس در سال‌‌های گذشته اقدامات خوب و مناسبی در راستای افزایش تولید محصولات باغی در مازندران انجام شد به طوری‌که در سال ۹۳ مازندران با اختلاف بعد از استان فارس، رتبه دوم تولید محصولات باغی را در کشور به خود اختصاص داد و در سال گذشته گوی سبقت را از استان فارس ربوده و با تولید بیش از ۳ میلیون تن تولید محصولات باغی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

این محصول مهم سهم قابل ملاحظه‌ای از صادرات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده که منجر به توسعه صادرات از استان مازندران شده است.

با توجه به اهمیت اقتصادی این محصول اما همچنان کاستی‌ها و مشکلاتی بر سر راه این صنعت وجود دارد.

باغداران که سال قبل سال خوبی را از لحاظ تولید و عرضه مرکبات به بازار پشت سر گذاشتند و درآمد خوبی کسب کردند اما امسال با انبوهی از تولیدات و مشکلاتی که بر سر راه صادرات این محصول به‌وجود آمد سال سختی را تجربه کردند تا جاییکه قیمت این محصول به هفت تا هشت هزار تومان رسید که در عمل پاسخگوی هزینه‌های انجام شده برای مرکبات نبود.

هوا در کهگیلویه و بویراحمد خنک می‌شود
دنبال کنید

باغدارانی که چشم به توسعه صادرات این محصول داشتند نتوانستند به هدف خود رسیده و با انبوهی از تولیدان در انبارها و سورتینگ‌ها مواجه شدند و از طرفی اعلام قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی مرکبات برای خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید نتوانست مرهمی به زخم باغداران باشد و این سیاست برای خروج از بازار مرکبات با شکست مواجه شد در حالیکه روزانه شاهد صادرات ده‌ها کامیون مرکبات به خارج کشور هستیم اما در مقایسه با حجم انبوه تولید این محصول چشمگیر نبوده و همچنان بازار این محصول در رکود به سر می‌برد.

مشابه این محصول، سیب در استان آذربایجان غربی است که با مشکلات مشابه مرکبات در مازندران دست و پنجه نرم می‌کند اما با دعوت استاندار و نمایندگان آن خطه، وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک‌روزه به استان آذربایجان غربی حضور پیدا کرد تا مشکل سیب این استان را حل کند اما در حالی‌که با گذشت چندین ماه از عرضه مرمبات به بازار هنوز  از سوی مسؤولان استان مازندران و حتی با وجود اینکه یکی از نمایندگان مجلس مازندران عضو کمیسیون کشاورزی است هیچ واکنشی نشان داده نشده است.

قطعا هم‌گرایی و هم‌افزایی مسؤولان اعم از استانداری، معاونت اقتصادی، نمایندگان مجلس، سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط مرکبات می‌تواند گره‌گشای مشکلات باغداران و برون رفت از این رکود باشد.

این گزارش تلنگری به مسؤولان استان است تا با اتحاد و همدلی بیشتر بتوانند در آستانه سفر رئیس جمهور به استان مازندران بخش عمده‌ای از مشکلات به جای مانده از سال‌های گذشته را حل کرده و مردم استان به‌ویژه کشاورزان و باغداران حاصل دسترنج زحمات خود را در سرمای زمستان و گرمای تابستان پس از برداشت محصول چشیده و برای کشورمان امنیت و اقتدار غذایی را به ارمغان بیاورند.

برنامه های بسیج جامعه زنان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
دنبال کنید

انتهای پیام/ ۳۱۴۱/ج/م


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi