جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه

به گزارش کرونا از یاسوج؛ رکود و سکون در پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد امری طبیعی است و به گزاف نگفته‌ایم اگر که بگوییم چرخ پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از سایر استان‌ها می‌چرخد. چنان پروژه‌ها دارای رکود است گویی که چرخ پروژه‌ها زنگ زده و اگر پروژه‌ای در سایر استان‌ها

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68964
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

کرونا :

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه

به گزارش کرونا از یاسوج؛ رکود و سکون در پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد امری طبیعی است و به گزاف نگفته‌ایم اگر که بگوییم چرخ پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از سایر استان‌ها می‌چرخد.

چنان پروژه‌ها دارای رکود است گویی که چرخ پروژه‌ها زنگ زده و اگر پروژه‌ای در سایر استان‌ها در طول بازه زمانی دو ساله به بهره‌برداری رسیده مشابه آن در کهگیلویه و بویراحمد حداقل در یک بازه زمانی شش تا هشت ساله و یا بیشتر به سرانجام می‌رسد که خود دردی بزرگ برای استان است.

اگر بخواهیم به چنین پروژه‌هایی اشاره کنیم نمونه بارز آن بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج و مقایسه آن با بیمارستان مشابه ۲۰۰ تختخوابی دیگر شهرها از جمله بوشهر است که به اندازه یک دهه در این استان ساخت بیمارستان به طول انجامید و تا به بهر‌ه‌برداری رسید خون به دل مردم شد.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 9

 این مشکل از جاهای زیادی آب می‌خورد متاسفانه پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از هر چیز هدیه به پیمانکاران خاص می‌شود که ردپای ارتباطات خانوادگی و قومی و قبیله و طایفه‌ای و سیاسی میان مسئولان استانی و پیمانکاران دیده می‌شود و باید ارتباطات قومی و سیاسی را دخیل در این ضعف بزرگ تاریخی دانست.

به یاد داریم که یکی از مدیران کل راه و شهرسازی استان در روزهای پایانی عمر مدیریت خود از چنین وضعیتی در کهگیلویه و بویراحمد رمز‌گشایی کرد؛ پیمانکارانی که وارد مناقصات می‌شوند و با ترفند پایین‌ترین قیمت را برای کار در مناقصات می‌زنند به نحوی که نسبت مبلغ ارائه شده از سوی پیمانکار به هیچ وجه با هزینه‌های پروژه جور در نمی‌آید.

 اگر بخواهیم به نمونه‌های مصداقی اشاره کنیم به قول همان مدیرکل مبلغ گازوئیل از سوی برخی پیمانکاران به ۱۵۰ تومان می‌رسد تا اینکه بتوانند با لطایف‌الحیل پروژه مورد نظر را به دست آورده و بعد از عملیات خاکبرداری که سود آن بیش از سایر مراحل است با به دست آوردن یک مبلغ خوب و دندان‌گیر پروژه را زخمی به حال خود رها کند.

  زیاد نباید غمگین شویم زیرا از این دست پروژه‌های زخمی در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نداریم پروژه‌هایی که سالیان سال به حال خود رها شده و مردم چشم انتظار اجرای آنها هستند اما آب از آب تکان نخورده است.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 10

اما طولانی شدن یکی پروژه بیش از همه مردم را نگران کرده است پروژه ملی جاده پاتاوه دهدشت از آن دسته پروژه‌هایی به شمار می‌رود که مردم استان سال‌های سال چشم انتظار وعده‌های مسئولان هستند اما به واسطه کم کاری‌ها و عدم پیگیری و البته منفعت طلبی و سودجویی‌ها و غلطیدن در باتلاق سیاسی‌کاری هنوز به نتیجه و سرانجام نرسیده و معلوم نیست جاده‌ای که به قول خودشان ۹۵ درصد پیشرفت دارد چه زمان به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.

جاده ملی پاتاوه دهدشت در مقایسه با پروژه‌های همنوع خود در سایر نقاط کشور عمری چندین برابری دارد سیاسی‌کاری شاید یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن جاده پاتاوه دهدشت در این سال‌های متمادی باشد که سیاسیون نه برای گشایش مسیر و شکستن بن بست‌ها و رفع مشکل مردم بلکه برای مطامع و منافع سیاسی خود عمل کرده‌اند که چنین پروژه به طول انجامیده است.

زلزله ۳.۱ ریشتری کهگیلویه وبویراحمد را لرزاند+جزئیات
دنبال کنید

اما متاسفانه وعده‌های پوچ و بی‌سرانجام در این مدت باعث شده که احداث پروژه پاتاوه با چنین وضعیتی روبرو شده و یکی دیگر از خواسته‌های به حق مردم استان در دولت‌های مختلف محقق نشود.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 11

متاسفانه در سال‌های اخیر در حالی که مسئولان استانی اتمام پروژه را به دهه فجر بعدی و هفته دولت پیش رو پاسکاری می‌کردند عمر دولت‌ها به اتمام رسید و مسئولان نتوانستند به وعده خود عمل کنند و مردم را از چشم انتظاری درآورند.

اما پروژه پاتاوه به دهدشت چه ویژگی دارد؟

طول این پروژه ۱۳۶ کیلومتر و  هزینه احداث آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است بخشی از کریدور شمال-جنوب که از مسیر استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خلیج فارس منتهی می‌شود. این مسیر یک مسیر کمکی است که می‌تواند حجم قابل ملاحظه ای از بارهای ترانزیتی را جابجا کند و قطعا به نفع همه مردم کشور بوده و تنها یک استان از آن منتفع نمی‌شود.

با افتتاح آن بسیاری از مشکلات کنونی در مسیر تردد نقاط مختلف استان را نخواهیم داشت و دو منطقه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد با فاصله بسیار کمتر از فواصل امروزی به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 12

**علی سلحشوری رئیس سابق مدیریت و برنامه‌ریزی استان چند روز قبل از بازنشستگی در خصوص این جاده گفته بود: در سال جاری ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف به این طرح ابلاغ که تاکنون ۲ میلیارد ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.اما بدانیم و

بخوانیم از وعده‌های رنگارنگ مسئولان در این سال‌ها……….

وی تصریح کرد: با توجه به سفر دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان قولهای خوبی برای تزریق اعتبارات بیشتر داده شد.

سلحشوری افزود: این جاده ملی که از مهمترین و کلیدی ترین طرحهای راه و شهرسازی در کل کشور محسوب می شود بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: این طرح ملی در همه زمینه ها از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار است و با توجه به تعهد پیمانکار پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

سلحشوری در همین خصوص اظهار کرد: پیش بینی می شود  این طرح با هزینه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بالاخره به بهره برداری برسد و اهالی منطقه پس از سالها انتظار از مزایای آن بهره مند شوند.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 13

 **اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در سفر ۱۳ شهریورماه سال گذشته به استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از طرح ملی  پاتاوه با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است، گفت: هیچ گونه سهل انگاری از سوی مسئولان تا بهره برداری کامل از این طرح تا زمان تعیین شده قابل قبول نیست.

نارضایتی نماینده کهگیلویه از روند ساماندهی ورودی های شهر دهدشت
دنبال کنید

اسلامی تاکید کرد: با توجه به تامین منابع مالی از سوی دولت باید از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند اجرایی این طرح نیز استفاده کرد.

**حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای فنی ۳۰ مهرماه سال گذشته گریزی به زمان بهره‌برداری از جاده پاتاوه– دهدشت زد و خاطر‌نشان کرد: هزار پروژه در حوزه راه در کشور داریم که تعداد ۱۱۰ پروژه برای افتتاح تا پایان سال مشخص شده‌اند و در این تعداد پنج پروژه طلایی وجود دارد که سه پروژه آن تکمیل شده‌اند و خوشبختانه یکی از مهمترین این پروژه‌ها، جاده پاتاوه به دهدشت است.

** نماینده بویراحمد و دنا نیز در در بازدید از محل اجرای سد خاکی سقاوه با بیان اینکه طرح ملی پاتاوه به دهدشت از لحاظ تامین اعتبار مشکلی ندارد گفت: با توجه به سفر قبلی و تاکید وزیر راه و شهرسازی، این طرح پیشرفت خوبی ندارد.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 14

این نماینده افزود: این طرح قرار بود در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد، ولی با این روند بعید می‌دانم تا پایان سال هم به بهره برداری برسد.

وی از پیمانکاران و کارکنان این طرح خواست، تلاش خود برای تسریع در روند اجرای این طرح را چند برابر کنند.

اما ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت از چه زمان آغاز شد؟

ساخت جاده ملی پاتاوه– دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که درست یک سال بعد عملیات اجرایی این جاده در سال ۷۴ آغاز شد.

همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت ۲۵ سال از شروع عملیات ساخت آن موجب تعجب و اعتراض بسیاری از مردم شده است.

با وجود اینکه ۲۵ سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و چهار دولت در این زمان طولانی از مردم روی گرفته و هرکدام تلاش کرده این جاده را به پایان برساند اما این جاده همچون کلافی سردرگم از این دولت ‌به ‌دولت بعد پاس داده می‌شود.

«پاتاوه- دهدشت» پروژه‌‌ای که جان به لب‌ها آورد/ از وعده‌های انتخاباتی تا نظارت‌های تبلیغاتی دلیل رکود در پروژه 15

مسیر اصلی پاتاوه – دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا – یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است و لذا مسیر استان‌های مرکزی از جمله اصفهان تا بنادر جنوبی کشور از نظر زمانی نزدیک به ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش فارس؛ اما اکنون مسئولان می‌گویند که تنها ۵ درصد از جاده باقی مانده و به زودی به بهر‌ه‌برداری می‌رسد ما نیز امیدواریم که این ۵ درصد مانند ۹۵ درصد بقیه سال‌ها به درازا نکشد و یکی روز به همین زودی بشنویم که فردای آن روز جاده ملی پاتاوه به دهدشت به بهره‌برداری خواهد رسید زیرا کاسه صبر همگان از ایه وضعیت لبریز شده است. 

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi