جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دادستان: ۱۷هکتار از بستر یک رودخانه فصلی در باشت آزادسازی شد

گچساران – کرونا نیوز – دادستان عمومی باشت گفت: ۱۷ هکتار از بستر رودخانه فصلی نزدیک روستای سرابیز در این شهرستان از دست سودجویان خارج شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66292
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

کرونا :

دادستان: ۱۷هکتار از بستر یک رودخانه فصلی در باشت آزادسازی شد

سید علی رجایی منفرد روز پنج شنبه در حاشیه آزادسازی بستر رودخانه فصلی سرابیز از توابع باشت در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز افزود:چند نفر از بهره برداران بومی برای تبدیل بستر این رودخانه اقدام به خاک برداری، بوته کنی و دیوارچینی کرده بودند.

وی بیان کرد: پس از گزارش انجام عملیات اجرایی خاک برداری با استفاده از ۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین برای تبدیل بستر رودخانه سرابیز به زمین کشاورزی از سوی نیروهای حفاظت منابع آب و ارائه ۲ مرحله اخطار و بی توجهی خاطیان آزادسازی بستر رودخانه با حضور نیروهای انتظامی و قضایی باشت انجام شد.

دادستان عمومی باشت با اشاره به اینکه آزادسازی حریم، بستر و رفع تصرف رودخانه‌ها راهکاری برای بهره‌برداری اصولی از منابع آبی و جلوگیری از وقوع سیلاب‌هاست گفت: براساس قانون استفاده از حریم و بستر رودخانه ها جرم است و با خاطیان برخورد می شود.

رجایی منفرد ابراز داشت: هیچ مرجعی حق صدور پروانه در مسیر رودخانه‌ها را ندارد و پیش از هرگونه اقدام باید استعلام لازم را از امور آب و سایر دستگاه های مربوطه انجام دهد و در غیر این صورت باید پاسخگوی حوادث آینده باشد.

دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها و در مجموع آب‌های سطحی و بطورکلی توسعه غیرقانونی ساختمان‌ها، ویلاها و زمین‌های کشاورزی در حریم آنها طی دهه‌ها نه تنها استفاده بهینه از منابع آبی را با چالش مواجه کرده بلکه احتمال مخاطراتی مانند وقوع سیل و سیلاب را افزایش داده که در نهایت نه تنها سرمایه طمع‌ورزان را به نابودی خواهد کشید بلکه خطرات جانی برای آنان و سایر مردم را نیز در پی خواهد داشت.

کارگاه و دوره آموزشی درام نویسی در یاسوج برگزار شد
دنبال کنید

وقوع سیلاب‌های بهار سال ۹۸ در کشور نشان داد که تصرف حریم رودخانه‌ها بسیار خطرناک است به عنوان مثال خاطره تلخ سیل یکی از استان های کشور در نوروز  که خودروها در مقابل چشمان مردم به هم می‌خوردند و نابود می‌شدند از یادها نمی‌رود و این تنها گوشه کوچکی از پیامدهای استفاده از حریم و بستر رودخانه هاست.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قرار دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi