پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ذخیره‌گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می‌شود

کرونا نیوز – یاسوج – مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدگفت: با اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی در روستاهای حاشیه ذخیره‌گاه دنا و مشارکت جوامع محلی این ظرفیت کم نظیر احیا و پایدار خواهد ماند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65682
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

ذخیره‌گاه دنا با مشارکت جوامع محلی احیا می‌شود

سید اسد الله هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت: این طرح در ۳۰ روستای  حومه پارک ملی دنا با جمعتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در حال اجرا است که تاکنون اهالی ۱۰ روستا از جامعه هدف این آموزش‌ها را با کمک کارشناسان و دوستداران محیط زیست آموخته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این طرح نحوه دفاع از خود در مقابله با گونه های چتر به خصوص پلنگ به روستاییانی که در حاشیه منطقه حفاظت شده دنا قرار دارند آموزش داده می شود.

هاشمی عنوان کرد: با اجرای این طرح آموزشی در۲ سال گذشته تاکنون هیچ گونه پلنگی در منطقه حفاظت شده دنا کشته نشده است.

وی ابراز داشت: با کمک مستندسازان ۱۸ قلاده پلنگ در ۱۴ هزار هکتار از منطقه حفاظت شده دنا ثبت شده که این کار در کل کشور فقط در کهگیلویه

و بویراحمد انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پلنگ گونه چتر است که سبد غذایی متفاوتی از گوشتخواران، علف خواران، پرندگان گیاهان و حتی حشرات را دارد که مانند یک چتر از زیستگاه خود حفاظت می‌کند.
 گونه چتر در طبیعت کنترل کننده جمعیت علفخواران و گوشتخواران است و اگر نباشد بعضی از گونه‌ها بیش از حد مجاز بیشتر و یا کمتر می‌شوند.

قله دنا  بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد .

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi