دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاروانسرای تاریخی دهدشت کهگیلویه در یونسکو ثبت می شود

یاسوج- کرونا نیوز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت مورد بازدید کارشناسان یونسکو قرار گرفته و با توجه به صحبت های این گروه بافت تاریخی در سال ۱۴۰۱ ثبت جهانی خواهد شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65505
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

کاروانسرای تاریخی دهدشت کهگیلویه در یونسکو ثبت می شود

به گزارش کرونا نیوز مجید صفایی روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: کارشناسان یونسکو برای مطالعه و ارزیابی ثبت این اثر به همراه مجموعه ای از وزارت میراث فرهنگی وارد استان شدند و این بنا را یکی از منحصر به فردترین بافت های تاریخی اعلام کردند.

وی افزود: ثبت جهانی این اثر، رونق گردشگری و توسعه شهرستان کهگیلویه را در پی خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بافت تاریخی بلاد شاپور یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی استان ز مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی استان بوده که تاکنون ۷۷۰ مورد از بناهای استان ثبت ملی شده اند.

صفایی ابراز داشت: ظرف ۲ سال اخیر کارهای بسیاری برای مرمت و ساماندهی این بافت توسط سازمان گردشگری صورت گرفت.

وی ادامه داد: ۱۲ کار شاخص در این بافت تاریخی انجام گرفت که ساماندهی کاروانسرای آن از عمده ترین اقدامات صورت گرفته بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر مرمت و بازسازی کاروانسرای بافت تاریخی مسجد مورک نیز مرمت  و دو بنای تاریخی دیگر کاروانسرا برای توسعه به بخش خصوصی واگذار شد.

صفایی تاکید کرد: هم اینک نمازهای جماعت در مسجد مورک برپا می شود و مردم برنامه های مختلف مذهبی در آن برگزار می کنند و همچنین محوطه سازی جلو مسجد به عنوان یک پارک محله ای نیز انجام و این پارک محله ای ساماندهی شده است.

وی ابراز داشت: بازارچه بزرگی در این اثر تهیه خواهد شد و همچنان اقدامات ما برای احیا و ساماندهی این بافت بیش از پیش ادامه دارد.

چاله گرم کنون گرمابخش آیین‌های نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۰ به عنوان پایلوت گردشگری کشاورزی و دامپروری مصوب شده است که این مهم گام بزرگی در راستای معرفی و توسعه استان بوده که بعد از شیوع ویروس کرونا امید است میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی اقتصادی در عصر صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بافت تاریخی بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در  شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi