جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

باز هم توهم توطئه

یاسوج- کرونا نیوز- توطئه است یا توهم توطئه؟ این سوال که روزی پرسش جنجالی برخی دانشمندان علوم اجتماعی و سیاسی پیرامون برخی حوادث تاریخی بود هم اینک در رابطه با واکسیناسیونِ مهمترین بیماری واگیردار قرن یعنی کووید ۱۹ و ویروس کرونا مطرح شده است، اما این بار نه از سوی محافل علمی بلکه از سوی مردم عادی.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65409
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

باز هم توهم توطئه

در هفته ها و ماه های اخیر برخی مطرح می کنند که واکسن های کرونا در راستای توطئه ای برای به خطر انداختن سلامت بشر تولید شده است و بعضی دست های پشت پرده پیگیر این توطئه هستند. این فرضیه که دلیل قانع کننده ای نیز برای آن مطرح نشده تا حدی از سوی برخی مردم باورپذیر شده و در گروه های مجازی و واقعی آن را بیان می کنند.

این فرضیه به کمک شبکه های مجازی مطرح شده است و در همین شبکه ها بصورت گسترده بازنشر می شود. مردمی که زود، باور می کنند و اطلاعات چندانی از این بیماری ندارند و از این رو در فضای تاریک نادانسته ها به تئوری توطئه پناه می برند. این شرایط به حدی است که برخی مسوولان در استان های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد نسبت به این تبلیغات منفی نگران شده اند.

استاندار:تبلیغات ضد واکسن کرونا در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: روند واکسیناسیون در این استان کُند شده و رضایت بخش نیست و از دلایل این امر افزایش تبلیغ علیه واکسن در منطقه است.

سید علی احمدزاده اظهار داشت: استان از لحاظ وضعیت کرونا وضعیت مناسبی ندارد و چنانچه این روند افزایشی در استان تداوم یابد وضعیت استان به لحاظ کرونا نگران کننده خواهد شد.

استاندار  عنوان کرد: نیاز است برای افراد بالای ۶۰ سال در استان دز دیگر واکسن کرونا سریع تر تزریق شود.  

وی افزود: شهرستان های کهگیلویه و چرام در استان قرمز شده و شهرستان گچساران حالت شکننده ای (نارنجی) دارد و در مرز قرمز شدن قرار گرفته است.

احمدزاده تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد عملا وارد پیک ششم کرونا شده است و آهنگ رشد کرونا در استان نسبت به دیگر استان ها بیشتر شده به گونه ای که از ۱۶ شهر قرمز در کشور ۲ شهر در این استان قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از کادر درمان در بیمارستان های استان هنوز واکسن نزده اند که نگران کننده است در حالی که آن ها باید با تزریق واکسن اهمیت آن را برای مردم تشریح کنند.

وی ابراز داشت: مسئولان در شهرستان های کهگیلویه و چرام باید تمهیدات لازم را برای پیشگیری از شیوع کرونا لحاظ کنند و تمامی مکان های شلوغ شامل پاساژها، مراکز خرید و غیره تعطیل شوند. 

احمدزاده ادامه داد: هرگونه تجمع در استان کهگیلویه و بویراحمد ممنوع بوده و از برگزاری تمامی مراسمات شلوغ از جمله تشییع ها و تدفین ها ممانعت می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واکسیناسیون کارمندان دستگاه های دولتی نیز بسیار ضروری است و تمامی کارمندانی که واکسن نزده اند باید ملزم به تزریق واکسن شوند.

احمد زاده گفت: مشارکت بیش از پیش مردم جلوی شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا را می گیرد. مرگ و میرهای کرونایی افراد با سنین پایین تر را در معرض خطر مرگ قرار داده و سنین مرگ و میر کرونایی ها کاهش یافته است.

یک دستگاه اتوبوس در محور یاسوج به اصفهان واژگون شد
دنبال کنید

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستگاه های دولتی، مردم و همه آحاد جامعه باید پای کار بیایند تا از این وضعیت رهایی یابیم وگرنه باید شاهد روزهای تلخی باشیم. 

آیا عوارض واکسن غیر عادی است؟

یکی از مسائلی که این روزها بسیار مطرح می شود عوارض واکسن ها است. موضوعی که محمدمهدی بانشی؛ رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد آن را تایید کرد و گفت: تاکنون ۱۵۷ مورد از عوارض واکسن‌های کرونا در استان گزارش شده است.

وی ادامه داد: اگر به جای واکسن آب مقطر هم تزریق شود ممکن است برای برخی عوارض داشته باشد همانگونه که همین حالا مثلا واکسن فلج اطفال با چند دهه قدمت ممکن است عوارضی مثل تب یا اسهال در پی داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: از دریافت کنندگان واکسن خواسته ایم که هر عوارضی را گزارش کنند اما این به این معنا نیست که هر عوارضی باعث ایجاد نگرانی شود.

بانشی عنوان کرد: واکسن هایی که در کشور تزریق می شود تاکنون تاثیر یکسانی داشته اند و گزارشی مبنی بر اینکه واکسنی موثرتر و یا عوارض بیشتری داشته وجود ندارد.

وی بیان کرد : شش ماه دیگر می توان درباره تفاوت این واکسن ها نظر داد اما در حال حاضر اظهار نظر در این باره چندان علمی و بر اساس مستندات نیست.

 وی یادآوری کرد: واکسن های موجود در ایران باید در دو دوز و با فاصله ۲۸ روز تزریق شوند که بر همین اساس تا دوز دوم تزریق نشود و مدت زمانی هم نگذرد نمی شود با قاطعیت نظر داد.

بانشی تاکید کرد: ایمنی هیچ واکسنی در دنیا صد در صد نیست و این موضوع نه درباره کرونا بلکه تمامی واکسن ها نیز صدق می کند.

کسانی که واکسن زده اند ایمنی بیشتری دارند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: استقبال خوب شهروندان از واکسیناسیون باعث کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کرونا در پیک پنجم شد به طوری که چنانچه واکسیناسیون گروه های سنی بالای ۶۵ انجام نشده بود شاهد جان باختن تعداد بیشتری از شهروندان استان بودیم.

محمدمهدی بانشی افزود: سرعت واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند از حدود ۵۰۰ نفر به ۲۳۱ نفر کاهش یابد.

رئیس مرکز بهداشت گچساران گفت: هم اکنون ۶۰ درصد مبتلا شدگان بستری به کرونا در بیمارستان های این شهرستان افرادی هستند که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

خبرهای خوب استاندار از کارخانه قند یاسوج
دنبال کنید

عباس باشتی افزود: هم اکنون ۴۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های گچساران بستری هستند که ۳۴ درصد از آنها تنها دز اول واکسن را دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: از تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های این شهرستان ۱۵ نفر اطفال می باشد.

باشتی اظهار داشت: هم اکنون ۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های این شهرستان بالای ۱۲ سال می باشد که ۶۰ درصد از آنها معادل ۱۸ نفر واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

وضعیت واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون ۶۷۲ هزار و۴۲۸ دُز واکسن کرونا به افراد بالای ۱۲ سال در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده است.

محمد مهدی بانشی اظهار داشت:از مجموع ۶۷۲ هزار ۴۲۸ دُز واکسن تزریق شده بیش از ۳۸۰ هزار دُز نوبت اول و بیش از ۱۸۷ هزار دُز نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند.

وی افزود: بیشترین واکسن‌های تزریق شده به ترتیب از نوع اسپوتنیک، سینوفارم، بهارات، آسترانزکا و برکت بوده است.

بانشی بیان کرد: تاکنون بیش از ۸۴  درصد واکسن های تحویلی به کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: هم اکنون موجودی واکسن در کهگیلویه و بویراحمد  حدود ۱۰۵ هزار دُز است.

وی ابراز داشت: تاکنون ۶۶ درصد از جامعه هدف ۱۲ سال به بالا در کهگیلویه و بویراحمد در نوبت اول و ۳۳ درصد در نوبت دوم واکسینه شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از آمادگی مراکز پایگاهی و تجمیعی واکسیناسیون در استان برای واکسینه کردن دانش آموزان ۱۲ سال به بالا خبر داد و گفت: در صورت همکاری اولیاء دانش آموزان و مسئولان مدارس تا پایان همین هفته جاری همه دانش آموزان جامعه هدف در کهگیلویه و بویراحمد در برابر بیماری کرونا واکسینه می‌شوند

به نظر می رسد ایران که از تولید کنندگان پیشتاز واکسن در دنیاست و ایرانی ها که هر سال واکسن های گوناگونی را به فرزندان خود تزریق می کنند به نظام بهداشتی کشور اعتماد کاملی دارند.

 شواهدی وجود دارد مبنی بر این که زیر سوال بردن واکسن های ساخت ایران بخشی از تاکتیک های اکیپ تحریم ایران است. بنظر می رسد هدف این کمپین، ایجاد مانع در ایران برای مبارزه با سخت ترین بیماری همه گیر قرن است.

با توجه به اعتماد ملی ایرانیان به سیستم بهداشتی کشور، دستیابی به این هدف بعید به نظر می رسد. اما اهداف کم اهمیت تری از جمله کُند شدن سرعت واکسیناسیون و ایجاد اختلال کوتاه مدت در تلاش های ایران برای تثبیت موفقیت ها در مبارزه با این بیماری همچنان ازسوی دشمنان پیگیری می شود.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi