جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخصیص حقابه کهگیلویه از سد مارون به جد پیگیری خواهد شد

یاسوج – کرونا نیوز – رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه مجوزی مربوط به تخصیص حقابه شهرستان کهگیلویه از سد مارون استان خوزستان صادر نشده است، گفت: تخصیص حقابه این شهرستان در مجلس شورای به جد پیگیری خواهد شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65373
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۵۱

کرونا :

تخصیص حقابه کهگیلویه از سد مارون به جد پیگیری خواهد شد

الیاس نادریان روز دوشنبه در حاشیه بادید از خواستگاه سد مارون در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به عبور رودخانه خروشان مارون از میان زمین ها و دشت های تشنه شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: باید حقابه قانونی قبل از احداث سد مارون مشخص می شد.

وی تخصیص حقابه را حق قانونی شهرستان کهگیلویه دانست و بیان کرد: تخصیص حقابه بصورت ویژه در مجلس بررسی و با همکاری نهادهای متولی تخصیص حقابه به جد پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص حقابه بیش از سه هزار هکتا از اضی کشاورزی ۲۰ روستای حومه غربی دهدشت آبیاری خواهد شد.

نادریان تصریح کرد: این حقابه هیچ گونه ارتباطی به اجرای سد آبریز که  ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام انتقال داده می شود ندارد و باید از سوی وزارت نیرو پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار کرونا نیوز،مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه برای توسعه بخش کشاورزی است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

آب رودخانه مارون از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود. حوزه آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه می گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

پدر شهید پرگانی به فرزند شهیدش پیوست
دنبال کنید

از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند. 

الیاس نادریان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به همراه نماینده مردم در مجلس و استاندار کهگیلویه وبویراحمد امروز دوشنبه با سفر به شهرستان کهگیلویه از طرح های عمرانی این شهرستان بازدید کرد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi