جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

«تیراندازی آیینی» در کهگیلویه و بویراحمد، تهدیدی برای شهروندان

یاسوج- کرونا نیوز- برخورد با «تیراندازی آیینی» در کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر تشدید شده است. دادگستری و نیروی انتظامی برخورد با متخلفان به ویژه در آیین های شادی و عزا را افزایش داده اند اما این آیین ها همچنان رایج است و هر ساله تعدادی از مردم به همین دلیل جان خود را از دست می دهند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65156
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

«تیراندازی آیینی» در کهگیلویه و بویراحمد، تهدیدی برای شهروندان

افزایش هشدارها و تشدید برخوردها با استفاده کنندگان از سلاح گرم در آیین های شادی و عزا در برخی استان ها مانند کهگیلویه و بویراحمد در چند سال اخیر و همزمان، ادامه یافتن این پدیده نشان می دهد بخشی از جامعه با این خواست عمومی همراه نشده است بویژه که خانواده ها مخالفت زیادی با این رسم نمی کنند.  

هر ساله خبرهایی از حوادث مربوط به تیراندازی هوایی در اجتماعات مربوط به شادی و عزا، حتی برای پیروزی تیم های فوتبال و انتخابات  مختلف منتشر می شود که آخرین مورد آن مربوط به دختر سه ساله ای است که چندی پیش به همین دلیل کشته شد.

تیراندازی در عروسی در بویراحمد به قیمت جان دختر سه ساله تمام شد

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسم کهنه و غلط تیراندازی در مراسم عروسی در شهرستان بویراحمد باعث اصابت‌ تیر و کشته شدن دختر بچه ۳ ساله شد.

سرهنگ سعید بالش زر  در این باره اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر یک فقره قتل در یکی از روستاهای شهرستان بویراحمد، بلافاصله ماموران کلانتری ۱۴ ولایت و اکیپی از کارآگاهان پلیس آگاهی استان به همراه بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج، جهت بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام شدند.

 وی افزود: در بررسی و تحقیقات میدانی مشخص شد، جوانی ۱۹ ساله در مراسم عروسی که در حال برگزاری بوده با اسلحه ساچمه زنی به صورت هوایی شلیک می کند که متاسفانه بر اثر سهل انگاری تیر به سر،سینه و پهلوی دختربچه ۳ ساله اصابت کرده است.

سرهنگ بالش زر تصریح کرد: مصدوم بلافاصله برای مداوا به بیمارستان منتقل و به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

وی با بیان این که با تحقیقات بعمل آمده ضارب شناسایی و با همکاری اعضای خانواده خود را به پلیس معرفی کرد، ابراز داشت: سلاح بکار رفته در قتل نیز کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه ‌و بویراحمد تاکید کرد: متهم به همراه صاحب اسلحه و حمل کننده سلاح پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

سرهنگ بالش زر عنوان کرد: انتظار می‌رود بزرگان قبایل و طوایف،افراد متنفذ، صاحبان قلم و رسانه ها با اقدامات فرهنگی خود خطرات استفاده از سلاح در مراسم ها را به شهروندان یادآور شوند تا شاهد حوادث تاسف آور این چنینی نباشیم.

امام جمعه یاسوج: پیشرفت‌های انقلاب اسلامی نتیجه وحدت میان حوزه و دانشگاه است
دنبال کنید

استفاده از سلاح در آئین های کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد هر گونه استفاده از سلاح در مراسم های عروسی و عزا در این استان ممنوع است.

حسن نگین تاجی اظهار داشت: به تمامی دادستان های شهرستانها اعلام شده که با افرادی که در مراسم ها از سلاح استفاده می کنند برخورد جدی داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ نامیمونی برای استفاده از سلاح در استان وجود دارد.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به افرادی که از سلاح استفاده می کنند، هشدار داد که سلاح آن ها ضبط می شود و با آن ها برخورد جدی می شود.

پلیس کهگیلویه و بویراحمد نسبت به استفاده غیرمجاز از سلاح هشدار داد

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص استفاده غیرمجاز از سلاح و تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا در کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد.

 سرهنگ سعیدبالش زر در خصوص استفاده از سلاح در مراسم عزا، عروسی و تیراندازی در سطح استان‌ هشدار داد و از شهروندان خواست که جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار از هرگونه تیراندازی در این مراسمات اکیداً خودداری نمایند.

وی با اشاره به رسم و رسوم غلط تیراندازی در مراسم عزا، عروسی و استفاده نابجا از اسلحه در استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: موارد متعددی وجود دارد که افراد به دلیل سهل انگاری، غفلت و ضعف مهارت‌های لازم در حمل، نگهداری و عدم استفاده صحیح از سلاح گرم، قتل و مجروحیت ناخواسته نزدیکان و افرادی که در آن مراسم حضور دارند را رقم زده‌اند.

سرهنگ بالش زر تاکید کرد: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد قتل های سال گذشته و ۹۵ درصد از قتل های سال جاری در سطح استان بوسیله سلاح گرم بوقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: اسلحه وسیله خطرناکی است که دارنده آن باید نسبت به آن احساس مسئولیت کرده و به هیچ وجه نباید بدون هماهنگی مراجع ذیصلاح آن را در دسترس دیگران و افرادی که آموزش‌های لازم را در این خصوص ندیده اند قرار دهند.

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تخطی از قوانین و مقررات مربوط به حمل، نگهداری و استفاده غیرمجاز از سلاح‌های گرم جرم محسوب می‌شود.

چند پیشنهاد به شهرداری دوگنبدان
دنبال کنید

سرهنگ بالش زر بیان کرد: البته پلیس علاوه بر نگاه پیشگیرانه، تاکید ویژه ای بر فرهنگ سازی، آموزش و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول داشته و بر این باور است که می‌توان سایر رسوم پسندیده را جایگزین رسم تیراندازی در مراسم عزا و عروسی کرد.

وی گفت: برای ارتقاء امنیت، برخورد با استفاده کنندگان بصورت غیرمجاز از سلاح و مهمات ادامه دارد.

عوامل گسترش استفاده از سلاح در استان

کارشناس امور زندانها اداره پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پیرامون عوامل افزایش سلاح در استان می گوید: با توجه به اینکه از گذشته های دور، شغل اکثر مردم استان دامپروری بوده، داشتن سلاح برای حفاظت از احشام یک امر ضروری بوده است .

سیدیعقوب افشون افزود: با توجه به بافت قبیله ای و طایفه ای استان از گذشته درگیری هایی بر سر مراتع و چراگاهها بوده و برای قدرت نمایی در مقابل دیگر طوایف استفاده از سلاح در بین طوایف استان مرسوم بوده است .

وی بیان کرد: به دلیل تنوع پوشش جانوری و داشتن حیوانات کوهی و پرندگان ، در قدیم یکی از راههای تأمین معاش مردم استان شکار حیوانات بوده است ، هر چند امروزه به دلیل کاهش این حیوانات و حفاظت از آنها، کمتر شده است ، اما به دلیل علاقه به شکار کردن مردم استان دوست دارند که اسلحه شکاری داشته باشند .

افشون عنوان کرد: قاچاق اسلحه از استان های همجوار و گسترش استفاده از اسلحه در مراسمات برای ابراز علاقه به همدیگر و ابراز شادی از دیگر عوامل افزایش سلاح در استان شده است .

علت گسترش استفاده از سلاح در کهگیلویه و بویراحمد چند وجهی است و از آیینی بودن استفاده از آن و عادی بودن آن در برخی مناطق تا آسانی خرید و فروش را شامل می شود.

با توجه به جنبه فرهنگی و تاریخی استفاده از سلاح و راه های مختلف قاچاق اسلحه، این رسم یک شبه از بین نمی رود. غلبه بر مثلث سنت، قاچاق و فراوانی اسلحه مستلزم این است که دستگاه های مختلف که با این آسیب مبارزه می کنند، رویکردی بلند مدت در نظر بگیرند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi