سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۸ هزار اثر تاریخی کشور با مشارکت مردم مرمت شد

یاسوج – کرونا نیوز – مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در سالهای گذشته هشت هزار اثر تاریخی کشور با مشارکت و همکاری مردم مرمت و بازسازی شده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65116
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

۸ هزار اثر تاریخی کشور با مشارکت مردم مرمت شد

محمدحسن طالبیان روز دوشنبه در حاشیه بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای بافت تریخی دهدشت شهرستان کهگیلویه به خبرنگار کرونا نیوز گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و با تغییر رویکرد، نقش مردم و تشکلهای خصوصی در احیا و مرمت آثار تاریخی پررنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم صاحبان اصلی میراث تاریخی کشور هستند بیان کرد: مشارکت مردم  اقبال عمومی برای سرمایه گذاری را نیز افزایش خواهد شد.

طالبیان اظهار کرد: بودجه وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی محدود و ناچیز است و مشارکت مردم در احیای بناهای تاریخی به میزان درامدزایی و رونق گردشگری شهرهای دارای میراث فرهنگی کمک می کند.

وی افزود: در سال های گذشته وظیفه اصلی وزارت میراث فرهنگی در قبال بناهای تاریخی ،نظارت و ساماندهی ضوابط و قوانین این بخش بوده است.

طالبیان همکاری سازمان های  راه و شهرسازی، بازآفرنی شهری و بنیاد مسکن در نگهداری از بناهای تاریخی را بسیار مناسب دانست و اضافه کرد: این همکاری در راستای احیای بناهای تاریخی روز به روز در حال افزایش است.

محمد حسین طالبیان و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو روز دوشنبه برای ثبت جهانی کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در  سازمان یونسکو از این بنای تاریخی بازدید و ان را کارشناسی کردند.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس آخرین آمار وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،در مجموع تعداد ۳۸هزار و ۷۱۱ اثر در قالب آثار منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

تاکید معاون اول رئیس‌جمهور بر امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان هرمزگان
دنبال کنید

تا کنون ۴٢ اثر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، شامل٢۴ اثر فرهنگی تاریخی ، ٢ اثر طبیعی از گروه میراث ملموس و ۱۶ اثر فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
«هنر نگارگری» سال گذشته به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان و «آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس» در پرونده ای مشترک با ارمنستان  در فهرست میراث ناملموس جهانی جای گرفت و مرداد ماه امسال هم «راه آهن سراسری ایران» و «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات»  در فهرست جهانی میراث ملموس یونسکو به ثبت رسید.

پرونده خوشنویسی به صورت ملی و در قالب برنامه پاسداری خوب از میراث ناملموس جهت طرح در اجلاس کمیته میراث ناملموس جهانی ۲۰۲۱ که قرار است در آذرماه سال ۱۴۰۰ در سریلانکا برگزار شود به یونسکو ارسال و در صفحه میراث ناملموس جهانی بارگذاری شده است.

 در نوروز امسال هم ۵ پرونده چند ملیتی جهت طرح در اجلاس ۲۰۲۲ به یونسکو ارسال شد؛ این پرونده‌ها شامل جشن یلدا به صورت مشترک با کشور افغانستان ، ترکمن‌دوزی مشترک با کشور ترکمنستان، نوغان‌داری و ابریشم‌ریسی مشترک با کشور ترکیه و دو پرونده رفع اشکال و اصلاح شده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و مهارت ساخت و نواختن عود به صورت مشترک با کشور سوریه است که در پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس در آذر ماه سال ۱۳۹۹ (برابر با دسامبر ۲۰۲۰) ریفر شده بود.

معاون میراث فرهنگی کشور درباره اولویت برای انتخاب تشکیل و ارسال پرونده آثار برای ثبت در فهرست میراث جهانی گفت: آثار تاریخی غیرمنقول(ملموس) برای ثبت در فهرست میراث جهانی توسط شورای سیاستگذاری ثبت انتخاب می‌­شوند. این انتخاب براساس سیاست‌های کلان دولت، وضعیت موجود اثر، میزان مطالعات و مستندات موجود از اثر، شرایط حفاظتی اثر و به ویژه هماهنگی‌های مدیریت محلی در جهت حفاظت اثر صورت می‌گیرد.

شش میلیارد ریال به طرح های عمرانی میراث فرهنگی اختصاص یافت
دنبال کنید

طالبیان گفت: درحوزه میراث فرهنگی ناملموس هم عناصر مشترک با سایر کشورها شناسایی و سپس مکاتبات لازم با آن کشورها مبنی بر تهیه پرونده مشترک انجام می‌شود و در نهایت عناصر مشترک (پرونده‌های چندملیتی) بدین ترتیب انتخاب می­‌شوند. اما پرونده‌های ملی بدلیل محدودیت سهمیه، در راستای سیاست‌های کلان دولت براساس مطالبات عمومی به ویژه صاحب‌نظران، توسط شورای سیاستگذاری انتخاب و اولویت‌بندی می‌شوند.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi