جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳

مصوبه سفر رییس جمهوری کام باغداران کهگیلویه و بویراحمد را شیرین کرد

گچساران – کرونا نیوز – تحقق نخستین مصوبه سفر رییس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد درباره خرید تضمینی سیب صنعتی کام باغداران استان را شیرین کرده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 65075
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

کرونا :

مصوبه سفر رییس جمهوری کام باغداران کهگیلویه و بویراحمد را شیرین کرد

به گزارش کرونا نیوز ،۱۶ روز پیش رییس جمهوری و چند تن از اعضای کابینه دولت سیزدهم مانند وزیران بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی و برخی معاونان از جمله معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده رییس جمهور در پنجمین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند تا از نزدیک مشکلات حوزه های مختلف را بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی کنند.

۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه محور در بخش های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب ،منابع نفت و گاز، پتروشیمی ، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد در این سفر به تصویب رسید که به بار نشستن نخستین ثمره این سفر در کمتر از ۲۰ روز امیدها برای تحقق دیگر مصوبات را زنده کرده است.

سیب درختی درجه سه (صنعتی) باغداران کهگیلویه و بویراحمدی که تا پیش از این با قیمت ناچیز پنج هزار ریال از سوی دلالان خریداری می شد حالا با نرخ تضمینی ۱۴ هزار و ۶۰۸ ریال به صورت تضمینی خریداری می شود تا بهره برداران استان انگیزه بیشتری در سنگر تولید داشته باشند.

پیش از سفر رییس جمهوری و هیات همراه به استان خرید سیب درجه یک باغداران کهگیلویه و بویراحمد به صورت محدود و به میزان ۲۰۰ تن برای مصرف شب عید انجام می شد اما با عملیاتی شدن این مصوبه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن محصول سیب صنعتی بهره برداران این خطه به صورت تضمینی خریداری می شود.

درحالیکه که تا پیش از این  تنها سیب تولیدی چهار استان کشور از جمله آذربایجان غربی که با سالیانه ۵۴۰ هزار تن برداشت این محصول از قطب های تولید میوه سیب کشور به حساب می آمد خرید تضمینی می شد که  این مصوبه گامی اثربخش برای حمایت از کشاورزان استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران به‎کار خود پایان داد+عکس
دنبال کنید

ابلاغ مجوز خرید در کمتر از ۲ هفته

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مجوز خرید تضمینی سیب صنعتی بهره برداران استان روز بیستم مهر به استان ابلاغ شد و روز گذشته طرح خرید تضمینی آغاز شده گفت: مراکز خرید تاکنون ۳۰ تن محصول از کشاورزان تحویل گرفته اند.

قدرت‌الله ویسی اضافه کرد:عملیاتی شدن این مصوبه در کمتر از ۲ هفته جای قدردانی از مسوولان متولی و رییس جمهوری دارد.

وی بیان کرد:چهار مرکز خرید تضمینی سیب صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد دایر شده و تا پایان فصل برداشت آماده خرید محصول از کشاورزان هستیم.

وی تاکید کرد: پس از تحویل محصول سیب بهره برداران به مراکز خرید شماره حساب آنان اخذ و بعد از انجام مراحل اداری پول محصول در کمترین زمان ممکن به حساب آنان واریز می شود.

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیگیری های استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و سایر متولیان برای تحقق این مصوبه تلاش های مسوولان و سیاست راهبردی دولت سیزدهم برای حمایت از بهره برداری استان را ستودنی دانست.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در سفر به کهگیلویه و بویراحمد بر حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تاکید کرد و از مسوولان خواست تا موانع تولید را از سر راه فعالان علاقه مند برداشته شود که تحقق نخستین مصوبه سفر در مدت زمان اندک نشان دهنده فاصله کوتاه حرف تا عمل در رویکرد مسوولان دولت سیزدهم است.

سطح زیر کشت باغ های سیب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶ هزار هکتار است که به طور میانگین از هر هکتار ۲۰ هزار تن از این میوه برداشت می شود.

همه افشاگری‌‍‌های مهم تاریخ بعد از انقلاب
دنبال کنید

دیگر انتظارات باغداران سیب 

با توجه به اینکه به غیر از سیب صنعتی ۱۰۰ هزار تن میوه درجه یک آن نیز در استان تولید می شود بهره برداران از مسوولان انتظار دارند تا برای خرید توافقی این محصول به صورت گسترده همت کنند.

بهره برداران با اشاره به هزینه های نهاده های کشاورزی نظیر کود، تهیه سبد و کرایه محصول تا بازارهای مصرف از متولیان می خواهند تا برای حمایت از آنان اقدام عاجل انجام شود.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.

سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi