جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳

۲۳۹هزارهکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آفت زدایی شد

گچساران – کرونا نیوز- مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از یک سال گذشته تاکنون مبارزه با آفات و بیماری ها در ۲۳۹هزار و ۴۶۰هکتار از باغ ها و مزارع این استان انجام گرفته است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 64958
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

کرونا :

۲۳۹هزارهکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آفت زدایی شد

حسین لایقی مطلق روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار اشت: این میزان پایش و مبارزه برای پیشگیری از خسارت آفت هایی مانند سن گندم، ملخ، جوندگان و مگس در مزارع و باغستان های کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای مهر ماه سال گذشته تاکنون عملیات مبارزه بیولوژیک با استفاده از تجهیزات غیرشیمیایی در سطح ۱۱ هزار و ۹۷۹هکتار از مزارع و باغستان های این استان انجام شده است.

لایقی مطلق با اشاره به اهمیت مبارزه باآفت ها و حفظ نباتات برای تحقق جهش تولید افزود: در این مدت مبارزه بیولوژیک در باغستان های مرکبات، سیب  و مزارعی مانند لوبیا و گوجه فرنگی کهگیلویه و بویراحمد بخوبی صورت گرفته است..

مبارزه بیولوژیک به معنی استفاده از عامل زنده و دشمن طبیعی یک آفت بر علیه آن است که این امر کاهش استفاده از سموم شیمیایی را به دنبال دارد، کنترل بیولوژیک به‌عنوان روشی علمی، عملی و بسیار بی‌خطر برای انسان و محیط زیست مورد توجه کارشناسان است.

لایقی مطلق کاهش استفاده از سموم شیمیایی و پایین آمدن قیمت تمام شده محصول برای تولیدکننده را از مهمترین مزایای مبارزه بیولوژیک برشمرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همچنین در این مدت برای نخستین بار سه طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی ( ردیابی،پایش، نظارت و کنترل عوامل  خسارت زای کشاورزی  این استان اجرا شده است.

 لایقی مطلق اظهار داشت: این طرح ها که در شهرستان های بویراحمد و دنا اجرا شده با نصب دیتالاگر و تله های فرمونی و برداشت داده های مربوطه و ارسال به دفتر پیش آگاهی ارائه مدل پیش آگاهی برای تعیین بهترین زمان مبارزه با نسل های کرم سیب و کرم خوشه خوار انگور می شود.

اجتماع بزرگ عاشورائیان در میدان مرکزی دهدشت و برنامه نماز ظهر عاشورا
دنبال کنید

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح های مذکور با انعقاد قرارداد با کلینیک های گیاه پزشکی استان عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر۶ کلینیک گیاه پزشکی،۴۱ فروشگاه  عرضه سموم کشاورزی و یک واحد اینسکتاریوم برای تولید حشرات مفید در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi