دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های پاکسازی سطوح و لوازم شخصی از ویروس کرونای جدید

برای مقابله با ویروس کرونای جدید (برای مثال سویه دلتا)، پاکسازی سطوح و شست و شوی مکرر دست ها از اهمیت زیادی برخوردار است. گرچه، بین پاکسازی، ضدعفونی و گندزدایی کردن وسایل تفاوت هایی وجود دارد. این سه کلمه را، مخصوصاً در دوران همه گیری کرونا نمی توان به جای یکدیگر استفاده کرد. – پاکسازی:

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63901
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

کرونا :

روش های پاکسازی سطوح و لوازم شخصی از ویروس کرونای جدید

برای مقابله با ویروس کرونای جدید (برای مثال سویه دلتا)، پاکسازی سطوح و شست و شوی مکرر دست ها از اهمیت زیادی برخوردار است. گرچه، بین پاکسازی، ضدعفونی و گندزدایی کردن وسایل تفاوت هایی وجود دارد. این سه کلمه را، مخصوصاً در دوران همه گیری کرونا نمی توان به جای یکدیگر استفاده کرد.

– پاکسازی: شامل استفاده از محلول آب و صابون برای از بین بردن (و نه ضرورتاً کشتن) میکروب ها و آلودگی ها می شود.

– ضدعفونی کردن: در این روش، از مواد شیمیایی برای کشتن میکروب ها استفاده می شود.

– گندزدایی کردن: به عمل شست و شو یا ضدعفونی کردن سطوح یا وسایل برای کاهش تعداد میکروب ها، گندزدایی گفته می شود.

روش های پاکسازی سطوح و لوازم شخصی از ویروس کرونای جدید 5

ویروس کرونا تا چه مدت زمانی روی سطوح باقی می ماند؟

مقاله ای که در ماه مارس ۲۰۲۰ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف زنده بماند. برای مثال، روی مقوا تا ۲۴ ساعت و روی پلاستیک و استیل ضد زنگ تا چند روز باقی می ماند.

نحوه ضد عفونی کردن سطوح از ویروس کرونا

این اطلاعات به شما کمک می کنند تا برای کمک به سلامتی خود و خانواده تان، با انواع پاکسازی سطوح آشنا شوید. شما می خواهید کاری فراتر از یک تمیزکاری ساده انجام دهید. در این هنگام باید از مواد شوینده خانگی برای ضدعفونی کردن نقاطی از خانه که بیشتر از همه لمس می شوند، استفاده کنید. این نواحی عبارتند از:

  • پیشخوان آشپزخانه
  • میزها
  • پشتی صندلی ها
  • کلیدهای برق
  • شیرهای آب
  • سرویس های بهداشتی
  • در یخچال
  • دستگیره های در
  • ریموت کنترل ها

هر سطحی که بارها در طول روز لمس می شود، باید تمیز شود! فقط یکبار تمیزکاری در روز، ممکن است کافی نباشد، زیرا کسی نمی داند که این میکروب ها روی بعضی از سطوح چقدر زنده می مانند. این نقاط را باید چندین بار در روز ضدعفونی کنید. همچنین، دستمال مرطوب کشیدن سریع، برای کشتن میکروب ها کافی نیست. برای مثال، مواد شوینده باید چند دقیقه روی میزها و پیشخوان ها بمانند، سپس با دستمال خشک پاک شوند. برای استفاده از مواد شوینده، روی برچسب آنها را نگاه کنید، هر ماده شوینده معمولاً مدت زمان خاصی باید روی سطوح بماند تا تأثیر واقعی خود را نشان دهد.

حضور فرمانداردر یادواره همسنگران آسمانی
دنبال کنید

تمیز کردن تلفن همراه

ویروس کرونا می تواند روی تلفن همراه ما زنده بماند، به همین دلیل باید آن را بیشتر از همیشه تمیز کنیم. شرکت اپل به دارندگان گوشی آیفون توصیه می کند که برای تمیز کردن تلفن همراه خود از دستمال مرطوب دارای الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد یا دستمال مرطوب های ضدعفونی کننده استفاده کنند و به هیچ وجه از مواد سفید کننده استفاده نکنند. شرکت سامسونگ، در مورد تمیز کردن موبایل با دستمال مرطوب نظری نداده است. قاب گوشی را فراموش نکنید و آن را با یک دستمال ضدعفونی کننده تمیز کنید.

روش های پاکسازی سطوح و لوازم شخصی از ویروس کرونای جدید 6

تمیزکردن کامپیوترها

کامپیوترها و وسایل الکترونیکی دیگر، سطوحی هستند که درمعرض تماس بالایی قرار دارند. آنها باید به طور مکرر پاکسازی شوند، مخصوصاً اگر چند نفر از یک کامپیوتر مشترک استفاده می کنند. طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از یک محلول آب و الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد استفاده کنید. بسیاری از شوینده ها و ضدعفونی کننده های خانگی حاوی مواد سفید کننده، پروکسید، استون یا آمونیاک هستند که ممکن است به وسایل آسیب برسانند.

ضدعفونی کردن لباس ها

اگر از فرد مبتلا به ویروس کرونا مراقبت می کنید یا به مراکز خرید و مکان های عمومی دیگر می روید، باید در مورد لباسهای خود بیشتر مراقب باشید.

  • فوراً لباسها یا رختخواب های آلوده به مدفوع، خون یا ترشحات را دربیاورید و بشویید.
  • برای دست زدن به وسایل آلوده از دستکش یکبارمصرف استفاده کنید و آنها را از بدن خود دور نگه دارید.
  • بلافاصله پس از درآوردن دستکش، دستهای خود را با آب و صابون یا ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل تمیز کنید.
  • دستورالعمل های روی اتیکت لباسها و برچسب های مواد شوینده را بخوانید و رعایت کنید. به طور کلی از یک شوینده لباس مناسب برای ماشین لباسشویی استفاده کنید و مطابق با دمای توصیه شده روی اتیکت لباس ها، آنها را کاملاً خشک کنید.

محصولات پاک کننده برای مقابله با کرونا

مایع سفید کننده، آمونیاک و هیدروژن پروکسید، همگی نمونه های خوبی از شوینده هایی هستند که می توانند برای ضدعفونی استفاده شوند. مواد ضدعفونی تأیید شده برای مقابله با ویروس کرونا عبارتند از:

احداث باغ بادام از بزرگترین تولید کننده نهال بادام در ایران با یک قرن تجربه
دنبال کنید

پدهای الکلی

پدهای الکلی از پنبه های آغشته به الکل ساخته شده اند که به صورت بهداشتی و جداگانه بسته بندی شده اند. این پدها، حاوی ۷۰% الکل ایزوپروپانول هستند که برای استریل ماندن و جلوگیری از خشک شدن در کاغذ آلومینیومی مهر و موم شده اند. پد الکلی نیوساد (https://faanistore.com/product/newsaad-alcohol-swap/) یکی از شناخته شده ترین و با کیفیت ترین پدها برای ضد عفونی سطوح از ویروس کرونا است. در هر بسته ۱۰۰ شاسه پد الکلی وجود دارد که می توانید در کیف و یا محل کار خود به همراه داشته باشید و برای ضد عفونی سطوح کوچک مانند تلفن همراه، هندز فری و … استفاده کنید.

محلول الکلی ضدعفونی کننده دست

شما می توانید محلول ضدعفونی کننده را با غلظت الکل ایزوپروپیل ۷۰% یا ۹۹% تهیه کنید. ممکن است فکر کنید هرچه غلظت الکل بالاتر باشد تأثیر بیشتری دارد، اما به گفته ی متخصصان، الکل ۷۰% برای ضدعفونی کردن بهتر است. این نوع محلول الکلی، مقدار آب بیشتری دارد که باعث می شود آهسته تر حل شود، به سلولها نفوذ کند و باکتری ها را را از بین ببرد. زمانی که غلظت الکل ۸۰ یا ۸۵% باشد، قدرت ضدعفونی کنندگی محلول الکلی کاهش پیدا می کند.

روش های پاکسازی سطوح و لوازم شخصی از ویروس کرونای جدید 7

ژل ضدعفونی درست کنید

شما می توانید با ترکیب چند ماده، ژل ضدعفونی خانگی درست کنید. دوسوم پیمانه الکل مالشی را با یک سوم پیمانه ژل آلوئه ورا در یک بطری مخلوط کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن و رایحه ی دلخواه خود را به مواد اضافه کنید و آن را در ظرف مورد نظر خود بریزید.  قبل از شروع کار دستهای خود را بشویید و ظرف را تمیز کنید تا هر گونه آلودگی را از بین ببرید.

فروشگاه تجهیزات پزشکی فانی، انواع محصولات بهداشتی لازم برای مبارزه با ویروس کرونا از جمله پد الکلی، ژل محلول ضد عفونی کننده دست و ماسک های سه لایه را با قیمتی مناسب ارائه می دهد. اگر طرفدار خرید آنلاین هستید، می توانید با اطمینان خاطر از فانی استور خرید کنید و سفارشتان را فورا در محل خود تحویل بگیرید.

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi