شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲۰تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد

گچساران- کرونا نیوز- رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه امسال در عرصه های ملی این استان برداشت شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63681
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

جواد رحیمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز، با بیان اینکه ارزش ریالی هر کیلو گرم از این شیرابه چهار میلیون ریال است افزود: ۸۸میلیارد ریال درآمدی حاصل از فروش آنغوزه عاید کشاورزان و بهره برداران شده است.

وی بیان کرد: این میزان شیرابه در ۲۲۰ هکتار از عرصه های ملی استان در مناطق تنگ سرخ بویر احمد و کاکان تولید شد.

رحیمیان با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود افزود: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

وی ابراز کرد: تاکنون ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.

رحیمیان تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا کشت شده است.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال در بیش از سه هزار هکتار عرصه های ملی استان کاشت گیاهان دارویی آنغوزه، باریچه و کلوس انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه ها و اهداف سازمان جنگل ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه ، احیا و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

رحیمیان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای استعداد های زیادی در بخش گیاهان دارویی است گفت: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.

گزارش کرونا نیوز تصویری/ادای احترام به شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو
دنبال کنید

کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام “اولئوگم رزین” به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده ای خلط آور ، ضدنفخ ، ضداسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi