سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرهم های سبزگامان بر زخم های طبیعت گچساران

گچساران – کرونا نیوز – اعضای تشکل مردمی سبزگامان گچساران با اقدام هایی نظیر غرس نهال، نگهداری از آن، پاکسازی مناطق گردشگری،مشارکت در اطفای حریق جنگل ها و مراتع برای مرهم نهادن بر زخم های عمیق جنگل ها و مراتع این شهرستان در تلاش هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63439
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

مرهم های سبزگامان بر زخم های طبیعت گچساران

انجمن سبزگامان این شهرستان که روی کاغذ ۲۰۰ نفرعضو دارد ۵۰ داوطلب آن همواره مرهم زخم های طبیعت هستند آنان در استوار ترین گام خود اسفند ماه پارسال اقدام به غرس یکهزار اصله نهال برای احیای ۱۷ هکتار از جنگل های منطقه امامزاده جعفر گچساران کرده اند.

سبزگامان گچسارانی به غرس درختان بسنده نکرده اند به طوری که آنان سه شنبه های هر هفته با استفاده از خودروها و امکانات شخصی خود برای آبیاری نهال های غرس شده به منطقه امامزاده جعفر می روند.

۲۰ سفر برای آبیاری جنگل های دست کاشت

مسوول انجمن سبزگامان گچساران می گوید: اعضای این انجمن تاکنون ۲۰ سفر برای آبیاری نهال های غرس شده در منطقه امامزاده جعفر آن هم با امکانات شخصی خود داشته اند.

جواد نارکی اضافه کرد: هر کدام از اعضای شرکت کننده در ساعتی مشخص چند ظرف را پر از آب کرده و به صورت دسته جمعی اقدام به آبیاری نهال ها می کنند.

وی تاکید کرد: نهال های غرس شده که از گونه های کنار،کلخنگ و بنه و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه هستند در نهال خانه های منابع طبیعی گچساران تولید و خزانه گیری شده است.

نارکی تصریح کرد: قرار است اعضای انجمن سبزگامان منطقه جنگل کاری مذکور را تا تبدیل نهال ها به درخت همراهی کنند.

ایجاد اردوگاه فرهنگی و تفریحی

وی ابراز داشت:تبدیل گستره جنگل کاری دست کاشت مذکور به اردوگاه فرهنگی از برنامه های مسوولان در سال های آینده است که ضمن ایجاد یک منطقه تفریحی به جلب مشارکت شهروندان برای صیانت از عرصه های طبیعی کمک می کند.

نارکی عنوان کرد: این اردوگاه برای آموزش های صیانت از منابع طبیعی دانش آموزی و سایر اقشار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

برنامه‌ریزی بنیاد علوی برای محرومیت زدایی از شهر دیشموک در کهگیلویه
دنبال کنید

مشارکت در خاموش کردن شعله های آتش جنگل ها و مراتع از دیگر فعالیت های انجمن سبزگامان گچساران در سال های اخیر بوده که یکی اعضای این انجمن به نام زنده یاد البرز زارعی سال گذشته در حین عملیات اطفای حریق جان خود را از دست داد.

جان باختن این جوان ۳۶ ساله در هنگام عملیات اطفای حریق تاثیری عمیق بر مسوولیت پذیری مردم منطقه در قبال جنگل ها و مراتع گذاشت تا جایی که برخی از شکارچیان تفنگ های خود را کنار گذاشته و اقدام به ایجاد آبشخور برای تامین آب حیات وحش کردند.

فعالیت طبیعت دوستان تشکل مردمی سبزگامان در گچساران برای احیای جنگل ها به این موارد ختم نشده آنان در ۱۵ سال دوران فعالیت خود به بذرپاشی گونه های جنگلی در مناطق سختگذر مانند دامنه های کوه خامی اقدام کرده اند و سفرهای زیادی به این مناطق برای بررسی ثمره تلاش های خود داشته اند.

تلاش برای انسجام اجتماعی در جوامع محلی گام دیگر سبزگامان برای حفاظت از این بخش از جنگل های زاگرس بوده به طوری که ۲ تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی برای انجام آموزش اهمیت سرمایه های ارزشمند جنگل ها و مراتع و سهم هر شهروند در صیانت از این گنجینه ها منعقد شده است.

فراخوانی برای مشارکت بیشتر مردم

مسوول انجمن سبزگامان گچساران معتقد است که با توجه به وجود مخاطراتی چون آتش سوزی های عرصه های طبیعی، رهاسازی زباله ها، چرای بی رویه و بیابان زایی در مراتع فرهنگ سازی وآگاهی بخشی به جوامع محلی باید در اولویت تشکل های مردمی ورسانه های ارتباط جمعی برای صیانت و احیای جنگل ها و مراتع قرار گیرد.

آمار کودکان بازمانده از تحصیل در استان نیازمند پالایش بیشتر است
دنبال کنید

او بر این باور است که طبیعت میراث همه انسان هاست و تک تک شهروندان باید سهمی در نگهداری از این هدیه الهی داشته باشند.

آتش سوزی مهمترین تهدید عرصه های طبیعی

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران می گوید: آتش سوزی در جنگل ها ومراتع مهمترین تهدیدکننده جنگل ها ومراتع است که در صورت همراهی شهروندان برای پیشگیری از بروز این حوادث تلخ گامی بلند به  سوی پایداری طبیعت سبز برداشته ایم.

مجید نظری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ فقره آتش سوزی در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در این شهرستان رخ داده از مشارکت تشکل مردمی انجمن سبزگامان برای اطفای حریق در این حوادث قدردانی کرد.

وی اظهار داشت:فعالیت انجمن سبزگامان در احیای جنگل ها، نگهداری از آن و تلاش برای آگاهی بخشی به جوامع محلی در مشارکت برای حفظ عرصه های طبیعی را ستودنی دانست.

وی با یادآوری اینکه بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است تاکید کرد: فعالیت های انجمن سبزگامان الگویی مناسب برای افزایش مشارکت های مردمی در احیا و حفاظت از این ثروت های ملی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان  اینکه درختان بلوط، بادام، بنه و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان است تصریح کرد: در صورت شکل گیری عزم عمومی برای حفاظت از طبیعت سبز می توان به نقش آفرینی بیشتر جنگل ها ومراتع گچساران در توسعه پایدار امیدوار بود.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi