شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

جامعه عشایری کشور نیاز به تنوع فرصت های شغلی دارد

یاسوج- کرونا نیوز- رئیس سازمان بسیج عشایری کشور گفت: عشایر کشورباید از تولید تک محصولی خارج شوند و با شناسایی ظرفیت های این قشر ، برنامه لازم برای ایجاد و تنوع فرصت های شغلی برای آنان انجام شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63210
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۵۵

کرونا :

جامعه عشایری کشور نیاز به تنوع فرصت های شغلی دارد

به گزارش کرونا نیوز، سرهنگ احمد سعیدی روز سه شنبه در دیدار با متولیان حوزه عشایر استان در اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: به عنوان نمونه باید به نحوی برنامه ریزی شود که عشایر از تک محصولی و تک محوری تولید گوشت قرمز خارج شوند.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور تصریح کرد:  با استقرار دولت جدید باید چشم اندازی از جامعه عشایری در اختیار دولتمردان قرار گیرد تا ظرفیت های این قشر دسته بندی شده و برای انان تصمیم گیری شود.

سرهنگ سعیدی بیان کرد: بحث تامین امنیت عشایر در سطح ملی دنبال می شود و در این میان بحث گشت های محله محور باید تقویت شوند تا یک شبه سرمایه های زندگی عشایران به سرقت نرود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور ابراز داشت: اگرچه رویکردها بیشتر به سمت رفع مشکلات اقتصادی عشایر است اما نباید از مسائل فرهنگی جامعه عشایری کشور غافل شد.

سرهنگ سعیدی تاکید کرد: تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی برای ما اولویت دارد و خلا دستگاه های فرهنگی در جامعه عشایری به وضوح مشاهده می شود.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور گفت: در راستای رفع کمبود کتابخانه و کتاب های تقویتی تعاملی با نهاد کتابخانه های عمومی تهران انجام و تفاهم نامه ای با بسیج منعقد شده تا کتابخانه های سیار در مناطق عشایری راه اندازی شوند.

سرهنگ سعیدی عنوان کرد: باید برای کلاس های تقویتی برای دانش اموزان عشایری از ظرفیت گروه های جهادی بسیج در استان ها استفاده شود.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات خوبی در این استان در حوزه های مختلف برای جامعه عشایری انجام شده است.

وضعیت اسفبار شهرک صنعتی چرام
دنبال کنید

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:فعالیت عشایر تنها به تولید دامی و لبنی محدود نمی شود بلکه ارزش های والای دیگری دارند که باید از آن ها درس آموخت.

مختار اندرخور تاکید کرد: عمده مشکلات عشایری حوادث طبیعی و عوامل انسانی است.

وی بیان کرد: فقدان بازار فروش محصولات عشایری استان، مشکلاتی برای عشایر به وجود آورده که در این باره دلالان سود اصلی را به جیب می زنند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی ظرفیت های خوبی در مناطق عشایری استان دارد که زیر ساخت توسعه آن مهیا نیست.

اندرخور ابراز داشت: اداره کل امور عشایر، سپاه عشایر و آموزش و پرورش عشایر استان سه ضلع خدمات رسان به عشایر هستند که وظیفه آموزش و پرورش نسل سازی و تربیت هست.

وی تاکید کرد: در بحث فرهنگ سازی و اعتقادات پاک فرزندان مناطق عشایری باید بیشتر کار فرهنگی شود تا هدف تهاجم فرهنگی قرار نگیرند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بافت بسیاری از مدارس عشایری استان سنگی و قدیمی است که باید بیشتر به نوسازی و مستحکم سازی آن ها توجه شود.

اندر خور بیان کرد: در زمینه نرم افزاری بیشتر مدارسعشایری  فاقد کامپیوتر هستند.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید تعدادی از دانش اموزان عشایری به‌ دلیل وضعیت اقتصادی خانواده هایشان، در بحث تهیه پوشاک و لوازم التحریر مشکل دارند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: نداشتن فضای ورزشی در مدارس عشایری یک معضل است که با آن روبرو هستیم.

اندرخور عنوان کرد: نبود اینترنت در جوامع عشایری و عدم دسترسی دانش اموزان به شبکه  یکی دیگر از دغدغه های این اداره کل است.

۲۰داوطلب انتخابات میان دوره ای مجلس در گچساران تایید صلاحیت شدند
دنبال کنید

به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ درصد از ۲ هزار حلقه چشمه و قنات تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری این استان تاکنون بی آب و یا کم آب شده ‌است.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده ای دارند به ویژه امسال که شاهد تنش آبی در استان هستیم.

۱۰ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۲ هزار نفر عشایر هستند.

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi