جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کرونا در آرامستان‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌چرخد

یاسوج- کرونا نیوز- کرونا می‌تازد و مدیران بهداشت و درمان و ستاد کرونا هرچه هشدار می‌دهند گویی صدایشان شنیده نمی‌شود و این بی توجهی باعث برگزاری تشییع و تدفین‌های آنچنانی و به صدا درآمدن ناقوس مرگ از آرامستان‌ها شده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63129
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

به گزارش کرونا نیوز،بیمارستان شهید جلیل یاسوج مملو از بیماران کرونایی شده است و دیگر بیمارستان های استان هم شرایطی بغرنج پیدا کرده اند. با همه این اتفاقات اما مردم چنان به زندگی عادی و عادتهای خود چسبیده اند  که گویی تمام این مرگها و اتفاقات در شهر و کشور دیگری در حال وقوع است.

با شروع ماه محرم مراسم های شادی و جشن های بزرگ عروسی تعطیل شده است اما هنوز هم آرامستانها مملو از جمعیت است و هر انسانی که به خاک سپرده می شود چنان تجمعی از مردم شکل می گیرد که به راحتی می توان ردپای مرگ را در میانشان دید و پیش بینی کرد.

کهگیلویه و بویراحمد که در پیک های اول، دوم و سوم جز استانهای موفق کشور در مهار کرونا بود این روزها به استانی آسیب پذیر با وضعیت حاد تبدیل شده است. آنچنان که روند صعودی افزایش مبتلایان  باعث نگرانی همگانی شده است و مسئولان تدابیری برای گذر از این پیک اتخاذ کرده اند.

هدر دادن ۱۸ ماه زحمت بخش درمان

فرماندار بویراحمد می گوید:  با توجه به وضعیت حاکم در این شهرستان، مصوب شد که مراسم خاکسپاری در آرامستان ها فقط از ساعت ۹ تا ۱۱و ۳۰ دقیقه صبح هر روز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حداکثر جمعیت ۳۰ نفر، انجام شود.

مجید احمدی ادامه می دهد: متأسفانه روزانه شاهد سیل جمعیت  هستیم که بدون ماسک و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و از دیوار غربی آرامستان به صورت غیرمجاز بالا می روند و همین  نیز خطر شیوع کرونا را چند برابر می کند.

دبیر ستاد کرونای شهرستان بویراحمد نیز تاکید می کند  آرامستان ها, تشییع جنازه و خاکسپاری ها بیشترین عامل شیوع ویروس کرونا است که به رغم آموزشهای داده شده در طول این ۲ سال همچنان شیوه نامه ها رعایت نمی شود.

محمد یزدان پناه می افزاید: در حالی که صبح  روز پنج شنبه در بیمارستان  شهید جلیل شاهد تکمیل تختهای بیماران و حتی راهروهای بیمارستان و خستگی کادر درمان بودیم ، نوبت عصر همان روز شاهد سیل عظیم جمعیت بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آرامستان شرف آباد بودیم  و به همین سادگی زحمات همکارانی که در این ۱۸ ماه بدون استراحت در حال ارایه خدمت هستند به هدر می رود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه نیز از رکورد بی سابقه کرونا و افزایش مبتلایان در این شهرستان خبر می دهد و می گوید:  مردم باید بیشتر به فکر جان خود و خانواده هایشان باشند.

اعزام کاروان کمکـهای استان به مناطق زلزله زده غرب تا ۴۸ساعت آینده
دنبال کنید

دکتر محمد طاهر طیب زادگان می افزاید : ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی سبب افزایش بی سابقه موارد ابتلا به بیماری کرونا از زمان شیوع این بیماری تاکنون در سطح شهرستان شده است به نحوی که ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده و توان نیروی انسانی و تجهیزاتی بیمارستان نیز در مواجهه با روند رو به رشد تعداد مراجعین کرونایی کاهش چشمگیری یافته است.

طیب زادگان ادامه می دهد: به دلیل شرایط بسیار نگران کننده بیماری کرونا در سطح شهرستان  لازم است مردم ضمن پرهیز ازحضور در آیین های محلی و سنتی به هر بهانه ای به خصوص مراسمات عزای بستگان و شهروندان، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، سنتهای محلی صله ارحام و دید و بازدیدها و ابراز تسلیت ها را در سلامت و امنیت کامل محقق کنند.

وی بیان داشت: اگر چه مجموعه بهداشت و درمان مطابق با سند ملی واکسیناسیون با تمام قدرت و سرعت در حال واکسینه کردن شهروندان است با این حال تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایجاد ایمنی در بخش اعظم جامعه فاصله بسیاری است پس عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی به بهانه واکسیناسیون خود اشتباه بزرگی است که می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای شهروندان در پی داشته باشد.

دعوت به عزاداری از طریق فضای مجازی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در پایان خاطرنشان کرد: حضور پرشور علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام ) هر ساله در ایام پر از حزن و اندوه محرم و صفر و در برگزاری مراسمات عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) جلوه های نابی از عشق و دلدادگی مردم این خطه از ایران اسلامی به ساحت مقدس دردانه رسول اکرم (ص ) بوده است، اما در شرایط اضطراری ناشی از شیوع بیماری و به منظور پیشگیری از افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، برگزاری هر نوع تجمع و مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس تجربیات نزدیک به ۱۸ ماه، امکانپذیر نیست و توصیه و تاکید  می کنیم در حال حاضر و با توجه به شرایط فوق حاد شهرستان، از طریق فضای مجازی این عرض ارادت ها و عزاداری ها ادامه یابد.

پیشی گرفتن خانه دارهای مبتلا از کارمندان

پیک ششم کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شروع شد
دنبال کنید

رییس شبکه بهداشت و درمان دنا هم می گوید:انتظار می رود مردم علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، آن دسته از مواردی که سبب گسترش ویروس کویید ۱۹ می شود  را گزارش کنند تا در اولین فرصت به آن رسیدگی شود.

ظفر پریسایی تعداد کل نمونه های گرفته شده تا به امروز در شهرستان دنا را۱۷ هزار و ۹۱۷مورد عنوان کرد و گفت:از این تعداد تا کنون سه هزار ۹۱۹ مورد مبتلا و تعداد بهبود یافتگان سه هزار و ۴۷۹ نفر بوده که از این تعداد  تا کنون ۵۱ نفر فوت شده است.

وی گفت:تعداد زنان خانه دار مبتلا با ویروس کویید ۱۹ تا کنون یک هزار و ۴۴۲ نفر و در حوزه کارمندان مبتلا این عدد ۶۶۲ نفر و تعداد موارد مثبت شهری و روستایی هر کدام به ترتیب یک هزار و ۷۷۵ و ۲ هزار و ۱۱۶نفر بوده است.

افزایش مبتلایان

در نهایت باید گفت به رغم تمامی توصیه ها و هشدارها  تا زمانی که مردم نخواهند، رعایت شیوه نامه ها امکان پذیر نیست و به  نظر می رسد در این روزها که وضعیت از هر زمانی وخیم تر شده است عمل به شیوه نامه ها نیز کمرنگ تر شده است در نتیجه شاهد افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هستیم آنچنانکه  رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روز جمعه  باز هم  از افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

دکتر پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون ۱۸۰ بیمار در بیمارستان های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۵۶ نفر مبتلای قطعی و ۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

وی اضافه کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۵۰ هزار و ۲۷۹ مورد گزارش شده است.

وی ادامه داد: از ۲۱۰ جواب نمونه پی. سی. آر  دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ۲۹ درصد موارد مثبت بودند و به ترتیب در کهگیلویه، بویراحمد و گچساران بیشترین موارد مثبت را داشتند. همچنین از ۲۱۶ نمونه تست سریع در استان انجام شد که ۱۰ درصد موارد مثبت بودند که عمدتا در بهمئی، بویراحمد و چرام بودند.

دکتر یزدان پناه گفت‌: شیوع ویروس جدید کرونا(هندی) بسیار فراگیرتر است و میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از این ویروس نیز بیشتر است و باید  نسبت به ابتلا این ویروس حساس باشیم.

 

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi