پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

باغ گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود

کرونا نیوز- یاسوج- مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به وجود ظرفیت های مورد نیاز ، باغ گیاهان دارویی برای احیا گیاهان دارویی در معرض انقراض در این استان راه اندازی می شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63022
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

باغ گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود

به گزارش کرونا نیوز ،فاطمه اسدی روز سه شنبه در نشست خبری سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با خبرنگاران در یاسوج اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که امسال در استان انجام خواهد شد در حوزه گیاهان دارویی خواهد بود که با توجه به ظرفیت این مهم در استان ،باغ گیاهان دارویی راه اندازی می شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این باغ تمامی گونه های گیاهی و دارویی استان احیا خواهند شد و مقدمات کار برای اجرای این طرح فراهم شده است.

وی بیان کرد: در این رابطه حدود ۱۲ هزار مترمربع زمین  به بخش خصوصی واگذار شده است و در آن گونه های در معرض انقراض احیا می شود و کارگاهی در کنار آن تجهیز و آماده سازی شده است.

اسدی ابراز داشت: همه مراحل کشت و پرورش گیاهان دارویی، برداشت، خشک کردن، فرآوری گیاهان دارویی و بسته بندی و مدیریت فروش گیاهان دارویی در این مکان انجام خواهد گرفت.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: چنانچه این مهم در استان محقق شود می توان گفت آمار بیکاری در استان نصف می شود زیرا در این شرایط خشکسالی گیاهان دارویی به آب زیادی احتیاج ندارند و تاثیر چشمگیری بر اشتغال پایدار استان خواهد داشت.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از ارزشمندترین گنجینه های خدادادی این استان محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین استان‌های کشور در این عرصه است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در این منطقه گیاه دارویی می روید.

توسعه ریسندگی پشم در کهگیلویه و بویراحمد 

وی گفت: دامپروری سنتی در بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد اما در حوزه ریسندگی در این استان ضعف وجود دارد و هنرمندان این مواد اولیه را از استان های دیگر و با قیمت بیشتر تامین می کنند.

تجلیل از عوامل اجرایی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در گچساران
دنبال کنید

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: امسال دستگاه های مورد نیاز برای ریسندگی پشم در استان خریداری شده است و توسعه این مهم از دیگر اهداف سازمان فنی و حرفه ای در استان خواهد بود.

اسدی عنوان کرد: این حرفه برای بحث درآمد زایی و ایجاد اشتغال پایدار در استان بسیار مهم خواهد بود و کمک زیادی به حرفه آموزان و خانواده های تحت پوشش نهاد های حمایتی و دیگر افراد جامعه خواهد کرد. 

طبق آخرین آمار ها سالیانه ۸۰۰ تن پشم از گوسفندان عشایر استان تولید می شود.عشایر کهگیلویه وبویراحمد یک میلیون راس دام را پرورش می دهند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در تمامی حرفه ها برای زنان خانه دار آموزش های لازم صورت می گیرد و زنان می توانند به اقتصاد و سلامت خانواده خود کمک کنند.

وی عنوان کرد: برای نمونه در رشته های بافندگی، خیاطی، گلدوزی، قنادی و کیک پزی، گلیم، آموزش سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا و غیره کارگاه های زیادی در استان وجود دارد.

اسدی ادامه داد: زنان بسیاری در استان پس از گذراندن این کارگاه ها اقدام به فروش و راه اندازی کسب و کار های خانگی کرده اند.

خبرنگاری شغلی زیان آور 

وی در بخش دیگری اظهار داشت که حرفه خبرنگاری در ظاهر ساده به نظر می رسد در حالی که این شغل ،سختی های زیاد و خطرات بسیاری دارد.

وی افزود: صداقتی که در بیان خبرها توسط خبرنگاران ارائه می شود می تواند برای آن ها خطر آفرین باشد و این حقایق می تواند مانع از هر گونه رانت و فساد در جامعه شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حادثه رانندگی فوت ۲ خبرنگار کرونا نیوز و ایسنا در کشور، تصریح کرد: شرایط هنوز برای صیانت از خبرنگاران فراهم نشده و با مزایای کم این شغل نمی توان زندگی کرد.

وی ادامه داد: باید در جامعه ای صنعتی و رو به صنعتی شدن حرکت کنیم و حرفه آموزی اولویت باشد و تلاش بر این است افراد خود توانا تربیت شوند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: خود توانایی افراد با مهارت آموزی می تواند به خود اشتغالی و اشتغال زایی منجر شود.

اسدی تاکید کرد: در عصر کنونی صنعت به سمت سازمان های فنی و حرفه ای گرایش دارد اما هنوز استقبال افراد برای مهارت آموزی به سطح مورد نظر نرسیده و ارزش مهارت خوب دیده نشده است.

بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده شهرستان دنا به زودی آغاز می شود
دنبال کنید

وی بیان کرد: علی رغم بیماری کرونا آموزشگاه های فنی و حرفه ای در سطح استان با حفظ پروتکل های بهداشتی به صورت تئوری و مجازی دایر هستند.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: صد در صد تعهد این سازمان برای آموزش مهارت در سال گذشته اجرا شده و همچنان کار آموزش در کارگاه ها و آموزشگاه ها ادامه دارد.

اسدی گفت: درد جامعه اشتغال است و بیکاری تبعات بسیاری برای جامعه دارد که مهارت آموزی می تواند برای رفع این معضل بسیار راه گشا باشد.

برخی ضعف های پیش روی حرفه آموزان

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: آموزش مهارت های این سازمان در دیگر ارگان ها همچون زندان ها، زنان سرپرست خانوار، کمیته امداد، بهزیستی اجرایی می شود و این افراد می توانند جذب بازار کار شوند و محصولات خود را بفروشند.

وی تصریح کرد: جای خالی بازارچه فروش برای مهارت آموزان در استان معضلی اساسی است که تاکنون وعده های مختلفی در این باره به سازمان داده شده و عملی نشده است. 

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ارگان هایی همچون شهرداری ها، اوقاف و دیگر ادارات می توانند در این زمینه کمک کار ما باشند تا بتوانیم سبب ایجاد اشتغال پایدار و درآمد زایی برای افراد باشیم.

اسدی عنوان کرد: همچنین در استان صنعتی همچون پتروشیمی وجود دارد که می توان از ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش افراد بهره برد.

وی تاکید کرد: از طریق همین آموزش ها متخصصان بومی به کار گماشته می شوند و کمکی به رفع معضل بیکاری در استان  خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین برای آموزش افراد در مناطق دورافتاده استان امکانات رفت و آمد و فضای لازم برای مربیان وجود ندارد که می طلبد دهیاران و فرمانداران در این رابطه مشارکت لازم با این سازمان را داشته باشند.

سازمان فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد ۷۹ آموزشگاه خصوصی فعال و ۱۱ مرکز دولتی دارد و بر اساس آخرین بررسی ها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد حرفه آموزان این سازمان جذب بازار کار شده اند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi