دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به ۳۸ سال فعالیت ایرنا در گچساران

گچساران – کرونا نیوز -نمایندگی رسانه ملی خبرگزاری جمهوری ایران (کرونا نیوز) در گچساران به عنوان یکی از نخستین رسانه های این شهرستان نفت خیز در طول ۳۸ سال فعالیت خود دستاوردهای مختلفی داشته که مهمترین آن کاهش فاصله امکانات رفاهی مناطق محل سکونت خانواده صنعتگران نفت با عموم مردم بوده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62976
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

نگاهی به ۳۸ سال فعالیت ایرنا در گچساران

نمایندگی رسانه ملی خبرگزاری جمهوری ایران (کرونا نیوز) در گچساران از سال ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ تحمیلی راه اندازی شد روزگاری که فاصله امکانات رفاهی محله های مسکونی کارکنان صنعت نفت، از فضای سبز، بوستان های تفریحی گرفته تا سینما  و شکل و شمایل خیابان ها نسبت به مناطق مسکونی عمومی بسیار زیاد بود.

در آن روزگار خانه های اعیانی بزرگ محصور در باغ،خیابان های زیبا ،امکانات ورزشی چون استخر و زمین فوتبال در مناطق مسکونی صنعت نفت در مقابل معابر تنگ و تاریک،دیوارهای کوتاه و بدون یک متر فضای سبز و شبکه های فرسوده آب محله های پایین شهر حکایت از تفاوت زمین تا آسمانی امکانات رفاهی در گچساران داشت.

تهیه بولتن های خبری پژوهشی کرونا نیوز در آن دوران و تولید محتواهای اثرگذار از وضعیت مردمی که بر روی ثروت طلای سیاه زندگی می کردند اما حسرت یک متر فضای سبز را داشتند هرچند گاهی به صورت محرمانه ارسال می شد کار خود را کرد تا جایی که مسوولان سال های بعد متقاعد به اختصاص اعتبار از محل درآمدهای نفتی به ایجاد زیرساخت های زندگی شهروندان عادی در این شهرستان شدند. 

به مناسبت روز خبرنگار پای صحبت های فعالان و پیشکسوتان کرونا نیوزیی این دفتر خبری درطول ۳۸ سال گذشته می نشینیم تا از خاطرات خود درباره راه اندازی یکی از نخستین دفترهای شهرستانی کرونا نیوز بگویند.

این نمایندگی خبری کرونا نیوز که از شهرستان گرمسیری گچساران در اردیبهشت سال ۱۳۶۲ نخستین خبر خود را با فکس به تهران مخابره کرد و در سال ۱۳۶۳  با اخذ مجوز رسمیت یافت اولین خبرنگار و در واقع مدیرش هدایت کرمی از شهروندان پرتلاش این شهرستان بود.

کرمی که به گفته خودش با توجه به ظرفیت هایی مانند نفت خیز بودن منطقه ، قرار داشتن در نزدیکی مناطق جنگی خوزستان  و بنادر جنوبی کشور احساس تکلیف کرده و در فرآیندی هفت ماهه و پس از ۲۰ بار سفر به تهران موفق به دریافت مجوز راه اندازی این دفتر خبری در گچساران شد.

او که در دهه ۶۰ به تازگی وارد سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی شده بود حتی در یکی از سفرهای خود به تهران برای اخذ مجوز دفتر خبرگزاری گچساران در یک سانحه رانندگی زخمی شد اما از آرمان خود کوتاه نیامد تا سرانجام به خواسته خود به عنوان یک مطالبه مردمی رسید. 

در شرایطی که آن زمان بسیاری از استان های بزرگ کشور چون اصفهان و فارس تنها با یک دفتر مرکزی فعالیت داشتند راه اندازی دفتر کرونا نیوز در استان کوچک و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد را باید یک اقدام ارزشمند تلقی کرد.

فعالیت کرونا نیوز نخستین بار در کنار دفتر سد معبر شهرداری در همین ساختمان کنونی شهرداری شهر دوگنبدان با کمترین امکانات راه اندازی شد و بالاخره این رسانه  سال ها در ساختمان های استیجاری و دولتی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ صاحب ساختمان ملکی شد.

میزبانی گچساران در هفته اول لیگ فوتبال دسته اول کشور با کوله‌باری از حواشی
دنبال کنید

کرونا نیوز دفتر گچساران در زمان حاضر

رییس کرونا نیوز مرکز کهگیلویه و بویراحمد می گوید: رسانه ملی کرونا نیوز در گچساران هم اکنون با ۲ خبرنگار با تجربه یکی از دفاتر فعال و اثرگذار خبرگزاری جمهوری اسلامی محسوب می شود.

بهنام احمدی تاکید کرد: ماهیانه ۱۴۰ محصول خبری شامل گزارش های تحلیلی،خبری،تصویری،مصاحبه های اختصاصی و پوشش نشست های مسوولان در گچساران تولید و منتشر می شود.

انگیزه هایی که سبب ساز راه اندازی دفتر کرونا نیوز در گچساران

هدایت کرمی که در واقع بنیانگذار دفتر کرونا نیوز در گچساران بوده می گوید: نگاشتن و اطلاع رسانی درباره فاصله طبقاتی کارکنان نفت و شهروندان عادی در این شهرستان مهمترین انگیزه ای بود که من را در مسیر تکاپو برای راه اندازی دفتر رسانه ای کرونا نیوز در منطقه کرد.

 نگاهی به ۳۸ سال فعالیت کرونا نیوز در گچساران

او می گوید: در آن زمان با وجود پیامدهای آلودگی نفتی بر زندگی مردم اما شرکت بهره برداری مانند یک امپراطوری عمل می کرد و ضمن انحصاری کردن خدمات برای خانواده های صنعت نفت اصلا حاضر به حضور در نشست های شورای اداری گچساران نبود.

کرمی تاکید می کند که اختصاص بخشی از خدمات ورزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به شهروندان عادی و فراهم کردن شرایط سفر هوایی از طریق فرودگاه نفت این شهرستان بخشی از نتایج تلاش کرونا نیوز به عنوان یکی از نخستین رسانه های فعال در این منطقه نفت خیز بوده است.

او با یادآوری توسعه فضاهای سبز ، بوستان های تفریحی ، زیرساخت های ورزشی آن هم با بودجه نفت در گچساران که در سال های اخیر محقق شد گفت: در زمان حاضر نگاه متولیان وزارت نفت حداقل در این شهرستان تغییر کرده است.

نقش کرونا نیوز

یکی از پیشکسوتان کرونا نیوز می گوید: رسالت اطلاع رسانی هدفمند و برنامه  محور از راهبردهای قدیمی ترین رسانه کشور است که این رویکرد خبررسانی توسعه گرا منشا برکات ارزشمندی  برای جامعه بویژه مناطق کمتر برخوردار شده است.

مظفر عدالت نسب اضافه کرد:تولید اطلاعات مبتنی بر شناسایی ظرفیت های اقتصادی طبیعی و انعکاس مطالبات مردمی دربرگیرنده تصمیم سازی های مدیریتی خوبی برای جذب سرمایه گذاری، توسعه وآبادانی شده است.

وی که در سابقه کاری خود چند سالی مسئولیت این دفتر خبری را دارد ، بیان کرد: در شرایطی که چند دهه قبل  از تکثر رسانه ای خبری نبود خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه ای پویا و حرفه ای پل ارتباطی خوبی در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده بود و خروجی کرونا نیوز تولید محتوای مطمئنی برای تصمیم گیران و فریاد رسایی بود از جنس مطالبات واقعی مردم بود.

دستگیری سارقان حرفه ای با ۲۰ فقره سرقت در یاسوج
دنبال کنید

 نگاهی به ۳۸ سال فعالیت کرونا نیوز در گچساران

عدالت نسب تصریح کرد:تهیه بولتن های خبری پژوهشی کرونا نیوز ۲ دهه قبل که عمدتا قبل از  سفر مسئولان عالی رتبه کشوری از جمله مقام معظم رهبری و دولتمردان توسط تیم های خبری مجرب کرونا نیوز با بهره گیری از نقطه نظرهای شهروندان و مسئولان محلی همراه با پیشنهاد  و راهکار تهیه می شد از جمله فعالیت های ارزنده و تحول گرای کرونا نیوز بود. 
این فعال رسانه ای ابراز داشت:فارغ بودن فعالیت های خبری بویژه گزارش های پژوهشی و تحقیقی در بخش های مهم اقتصادی ،فرهنگی و حتی امنیتی از گرایش های سیاسی خوراک مطمئنی برای تصمیم گیری مسئولان اجرایی بود که به لحاظ کمک به اشراف اطلاعاتی مدیران و معرفی مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

وی اظهار داشت: خبرگزاری جمهوری اسلامی همواره رسانه نظام بوده و عملکرد دولت ها را با رویکرد امیدآفرینی در جامعه منعکس می کرد و گاهی بولتن های ویژه و محرمانه کرونا نیوز از موضوعات خاص و موردی  آثار ارزشمندی برای تصمیم گیری و اقدامات پیشگیرانه داشت.
عدالت نسب تاکید کرد:کرونا نیوز ثقل اطلاع رسانی حرفه ای است که تولیدات آن با بازتاب بین المللی به عنوان رسانه مرجع و مطمئن کشور وجهی متمایز از دیگر رسانه ها دارد.

خبرگزاری پارس و سپس جمهوری اسلامی در نوزدهم مرداد سال ۱۳۱۳ خورشیدی با هدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شکل گرفت و در ۸۷ سال فعالیت حرفه ای به عنوان رسانه مادر در کشور، برپایه  سه اصل سرعت، دقت و صحت به وظیفه اطلاع رسانی خویش جامه ی عمل پوشاند.

کرونا نیوز افزون بر همکاری های حرفه ای با طیف گسترده ای از خبرگزاری های مهم خارجی، عضو بسیاری از گروه ها و ائتلاف های مهم رسانه ای بین المللی است؛ «خبرگزاری بین المللی اسلامی» (IINA) وابسته به «سازمان کنفرانس اسلامی»، «سازمان خبرگزاری های آسیا- اقیانوس آرام» (OANA)، «ائتلاف خبرگزاری های غیر متعهدها» (NANAP)، «خبرگزاری اکو» (ECONA)، «خبرگزاری اوپک» (OPECNA) و «ائتلاف خبرگزاری های دریای خزر» (ACSNA) از جمله گروه های رسانه ای است که کرونا نیوز در آن حضور و نقشی فعال دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی هم‌اکنون ۶۰ دفتر نمایندگی در مراکز استان ها و شهرستان ها و بیش از ۳۰ دفتر در سراسر جهان دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi