پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روایت های تلخ و شیرین از تجربیات خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد

گچساران – کرونا نیوز – خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی همچون همکاران خود در سایر نقاط کشور حکایت های تلخ و شیرینی از تجربیات کاری خود دارند که پرداختن به آن در آستانه روز خبرنگار نشان از سختی ها و جذابیت های کار در عرصه خبر دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62936
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

روایت های تلخ و شیرین از تجربیات خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد

روز خبرنگار که بهانه نامگذاریش هم جان باختن شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در حین انجام وظیفه است نشان می دهد کار در عرصه خبر همواره با سختی ها و مخاطرات زیادی همراه بوده است.

کار برای خبرنگاران همیشه خاص و تجربیات تازه ای به همراه دارد به راستی حضور میدانی در حوادثی چون تصادف، آتش سوزی ها، خانواده هایی که اعضای بدن فرزند خود را اهدا کرده اند و صدها اتفاق ریز و درشت دیگر به راستی جز با عشق قابل توجیه است؟

کار با زندگی برای خبرنگاران عجین شده است به طوری که هنگام خواب درباره تیتر گزارش فردایت فکر می کنی، می گویی توصیف طبیعت در حال و هوای آن بهتر از آب در می آید همان جا در حالی که همسفران در حال تفریح هستند شروع به نوشتن می کند.

خبرنگار همه دغدغه اش چالش های صنفی خودش چون قیمت دوربین ،رایانه و حقوق اندکشان که گاه واقعا تا ته مانده آن برای هزینه های چون اینترنت، تعمیر دوربین، رایانه و مکالمه تلفن مصرف می شود نیست آنان چون سنگ صبور همه اقشار جامعه هستند از حقوق ضایع شده دیگران می گوید و می نویسد تا شاید اثرگذار باشد.

اثربخشی

هر چند در برخی حوزه ها مانند فرهنگ مانند جلب مشارکت مردم در اموری مانند اهدای خون، مشارکت در حفظ محیط زیست معیاری برای اندازه گیری میزان اثربخشی خدمات رسانه های ارتباط جمعی وجود ندارد اما اهالی رسانه و خبر مانند دیگر مشاغل دوست دارند اثر عینی تلاش های خود را ببینند به همین دلیل تولید محتواهایی که اثر ملموس بر رفع مشکلات مردم داشته اند برای خبرنگاران بسیار شیرین است. 

روزی که مطالبات مردم را آشوبگران مصادره کردند / آشوبگر روسیاه شد
دنبال کنید

حسین خدمتی خبرنگار کرونا نیوز در شهرستان کهگیلویه گزارش یک ویلچر برای چهار نفر که منجر به خرید ویلچر برای معلولان دهدشتی شد را شیرین ترین خاطره خود در عرصه خبر معرفی می داند.

او گزارشی با عنوان شب های تاریک سرزمین مهتاب که باعث برق رسانی به روستای ۴۵ خانواری مهتاب شد را از دیگر خاطرات خوب خود می داند و تاکید می کند گزارش های ذکر شده به خاطر گره گشایی از مشکلات مردم محروم ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد برایم حلاوتی خاص دارد.

آیدا طاهری خبرنگار روزنامه ابتکار در کهگیلویه و بویراحمد می گوید: روایتگری از مشکلات زندگی فرزندان معلول یک خانواده که سبب حمایت مالی مسوولان از این معلولان شد خاطره ای ماندگار در ذهنم ثبت کرده است.

تلخی ها و سختی ها

او تاکید می کند که قلم فرسایی و روایت گری، کنکاش و شب زنده داری و وقت و بی وقت نوشتن و حضور مستمر در دل رخدادهای جامعه،تولید و انتشار خبرهای خوب و بد برای تهیه گزارش و نشست با گروه های اجتماعی آسیب پذیر چون معتادان، معلول ها و کودکان کار از گوشه ای از سختی های کار در عرصه خبر است.

ندا نعمتی خبرنگار خبرگزاری فارس در گچساران با اشاره به اینکه پس از انتشار ویروس کرونا تمام رفت و آمدهای غیرضروری خود را لغو کردم می گوید: ابتلا به ویروس کرونا  در زمانی که برای پوشش خبری از خانه خارج شدم تلخ ترین خاطره من از فعالیت در عرصه خبر است.

او تاکید می کند:شبانه روزی بودن کار و نیاز به داشتن فعالیت حتی در روزهای تعطیل از دیگر سختی های فعالیت رسانه ای است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد:ادارات شکایت خود را از خبرنگاران پس بگیرند
دنبال کنید

چالش های نیازمند چاره جویی

سعید روزافزای خبرنگار پایگاه خبری موج جوان در گچساران فعالیت رسانه های بی هویت مانند پیج های اینستاگرامی که بخش عمده از مطالب خود را از رسانه های مجوز دار کپی می کنند را مهمترین چالش حوزه رسانه و خبر می داند و از مسوولان متولی می خواهد برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

او اضافه می کند: اگرچه در سال گذشته صندوق اعتباری هنر سعی کرد با شناسایی هنرمندان و خبرنگاران گام هایی برای کمک به معیشت آنان بردارند اما این کمک ها ناچیز است.

مطالبات خبرنگاران

خبرنگار روزنامه ابتکار در کهگیلویه و بویراحمد از نمایندگان خانه ملت می خواهد برای بهبود وضعیت معیشتی اهالی رسانه و قلم چاره اندیشی کنند و مصوبات کارسازی در این خصوص تصویب کنند.

طاهری اظهار داشت:مسوولان دولتی نیز با اختصاص بخشی از اعتبارات فرهنگی به خبرنگاران فعال واقعی برای تامین تجهیزاتی نظیر دوربین و لپ تاپ نیز به افزایش انگیزه این قشر زحمتکش کمک کنند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای پنج روزنامه، ۱۷ هفته نامه، پنج ۲ هفته نامه، ۲ ماهنامه، ۶ فصلنامه و ۳۴ سایت و پایگاه خبری و اطلاع رسانی  مجوزدار است. 

افزون بر ۱۵۰ نفر اعم از مرد و زن به عنوان خبرنگار و اصحاب رسانه در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند. 

خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد ۱۴۱ عضو فعال و ۱۴ عضو افتخاری دارد که از این تعداد ۵۷ نفر خبرنگار و مابقی نیز مدیران مسئول و صاحبان امتیاز رسانه ها هستند. 

 

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi