شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

برنامه‌ریزی بنیاد علوی برای محرومیت زدایی از شهر دیشموک در کهگیلویه

یاسوج – کرونا نیوز – بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت جغرافیایی و سخت گذر بودن به کهن دیار محروم مشهور شده و هم اکنون یکی از مناطق مورد توجه بنیاد علوی برای توسعه است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62814
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

کرونا :

برنامه‌ریزی بنیاد علوی برای محرومیت زدایی از شهر دیشموک در کهگیلویه

 به گزارش کرونا نیوز، دیشموک آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه در مرز خوزستان و برای بیشتر اهالی با توجه به در دسترس نبودن راه ارتباطی دورافتاده‌ترین نقطه‌ی استان است.

 ۸۶ روستای بزرگ و کوچک بخش دیشموک در محاصره سنگ ها، صخره های کوهستانی و جنگلهای انبوه بلوط محاصره شده است.

طبیعت بکر و کوهستانی، کوه های سر به فلک کشیده، چشمه های جوشان، درهای عمق و جنگلهای بلوط  از مواهب توریستی منطقه دیشموک محروم است.

اما گویا این ظرفیت های توریستی به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب برای مردم آب و نان نمی شود.

دیشموک به دلیل وسعت جنگلهای بلوط آن و آب و هوا سرد و معتدل نقش مهمی در ریه های تنفسی جنگلهای زاگرس دارد.

مردم این شهر عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی روزگار می‌گذرانند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، این شهر با محرومیت‌های شدیدی روبروست.

با وجود رودخانه‌های پرآب و زمین‌های وسیع و آب‌وهوای مطلوب، کشاورزی و دامداری اینجا همچنان بشدت سنتی است و  حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست.

هفت هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد که تمام آنها بصورت دیم زیر کشت گندم و جو است.

در کنار آن ۳۸۰ هکتار باغ میوه هم هست که عمدتاً گردو، سیب، انگور، هلو و شلیل در آنها کشت می‌شود.

طی این سالها با اجرای کاروانهای سلامت جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه از روستاهای شرنگ رنگ، رودسه، آجم، رودریش و سبزمیر که از محرومیت عمیق رنج می بردند بازدید داشتیم.

بیشتر این روستاها از امکانات اولیه بهداشتی و فقر فرهنگی رنج می بردند که نیاز است به بهره گیری از امکانات و تامین تسهیلات لازم شرایط توسعه متوازن این روستاها تامین شود.

هر طی این سالها برنامه خوبی برای محرومیت زدایی این منطقه از سوی دولت اجرای شده ولی نبود راه ارتباطی و بن بست بودن بیشتر مسیرهای روستایی توسعه را با مشکل مواجه کرده است.

بن بست راه های ارتباطی

بخشدار دیشموک با اشاره به این که این شهر دورترین نقطه به مرکز استان است گفت: یکی از مشکلات اساسی بخش محروم دیشموک محصور بودن و نبود راه ارتباطی مناسب است.

صفا حبیبی با اشاره به وجود چهار رودخانه‌ی پر آب گندمکار، لیراب، آجم و رود فارتق و چشمه‌ی آب معدنی همیشه خروشان افزود: نبود راه ارتباطی مناسب مانع اصلی توسعه و حضور سرمایه گذاران در این بخش است.

وی اعتبارات قطره چکانی را برای برون از محرومیت دیشموک کافی ندانست و گفت: برای حل مشکلات منطقه باید بودجه و اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

حبیبی بیان کرد: بسیاری از مشکلات دیشموک با عزم مسئولان استانی و کشوری در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف خواهد شد.

بخشدار دیشموک معدن نیترات روستای لیراب را یکی از بزرگ‌ترین معدن نیترات کشور دانست و اظهار داشت: به دلیل وجود راه ارتباطی نامناسب راه درازی برای فعال شدن آن باقی مانده است.

معدن لیراب دیشموک در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم و جامعه اطلاع رسانی شد.

براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.

بی‌تفاوتی مسئولان و دود بیماری‌زایی که میهمان هر روز صبح مردم دهدشت است
دنبال کنید

کشور های آمریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.

 شماری از مردم بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال ۱۳۸۵شمسی در نامه ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شدند.

حبیبی اضافه کرد: سه جاده منتهی به شهر دیشموک از سمت دهدشت، خوزستان و چهارمحال بختیاری به دلیل عرض کم، پیچ‌ و خم زیاد و کوهستانی بودن دسترسی مردم به شهرهای اطراف را به خصوص در فصل زمستان با مشکل مواجه می کند.

وی گفت: از ۸۶ روستای بخش دیشموک بیش از ۱۰ روستای آن با مشکل تردد مواجه هستند و در فصل زمستان با اولین بارش ارتباط آنها با مرکز بخش به کلی قطع می شود.

حبیبی با اشاره به اینکه طی هشت سال دولت تدبیر و امید خدمات خوبی در راستای توسعه راه های روستایی انجام شده افزود: کوهستانی و سخت گذر بودن راه های ارتباطی فاصله دیشموک تا داشتن راه‌هایی مطلوب زیاد کرده است.

توسعه راه های دیشموک در دستور کار  راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: کار مطالعات احداث بزرگراه باشت ـ چرام، قلعه رئیسی ـ دیشموک و باغملک به استان خوزستان که به مسر تنگ چویل دیشموک معروف است در حال انجام است.

پژمان نیک‌اقبالی اظهار داشت:  این مسیر ۲۴۰ کیلومتری به سه قطعه ۸۰ کیلومتری تقسیم که با تخصیص اعتبار لازم عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش‌های محروم چرام، باشت، قلعه رییسی، بخش محروم دیشموک و حتی خود شهرستان باغملک استان خوزستان از بن‌بست خارج می‌ شود.

نیک اقبالی بر اخذ مجوز ماده ۲۳ این طرح در راستای تخصیص اعتبارات لازم تا قبل از پایان دولت تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر توسعه راه های ارتباطی عمده مشکلات اقتصادی، اشتغال این مناطق نیز برطرف خواهد شد.

سند توسعه دیشموک از سوی بنیاد تدوین و اجرایی می شود 

 معاون بنیاد علوی آبان سال ۹۹ در حاشیه معارفه مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در دیشموک گفت:  ۷۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه دیشموک در نظر گرفته شد.

سید فرهاد قادریان با اشاره به تشکیل ستاد پیشرفت در سطح شهرستان با حضور مسوولان و نخبگان بخش و شهرستان افزود: کانون‌های پیشرفت در روستاها و محلات شهر دیشموک مهمترین نقش را در محرومیت زدایی دارند.

معاون بنیاد علوی گفت: ستاد پیشرفت مستقر در بخش و کانون‌های پیشرفت روستاها و محلات اسنادی را تهیه خواهند کرد که اسناد پیشرفت توسعه و آبادانی روستاها و محلات خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از تجمیع این اسناد در سطح روستاها و محلات و اسناد بالادستی در سطح شهرستان و بخش سند جامع آبادانی و پیشرفت دیشموک تهیه خواهد شد.

قادریان اضافه کرد: با توجه به محرومیت بخش دیشموک بند بند اجرای این طرح ها نیازمند همکاری و حمایت مسئولان و دستگاه های اجرای است.

همکاری مسئولان اجرایی با بنیاد تقویت شود

مدیر پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در دیشموک با اشاره به اینکه بنیاد علوی در ۳۰ نقطه کشور در حال محرومیت زدایی است گفت: برنامه های خوبی از سوی بنیاد در این منطقه محروم در دست اجراست.

خداحافظ زمین های کشاورزی گچساران!/جوابگوی تغییر کاربری‌ها کیست؟
دنبال کنید

اسفندیار مختاری اجرای پروژه پارک تپه نورالشهدا با اعتباری ۲۰ میلیارد ریال، تخصیص پنج میلیارد ریال برای اجرای مصلی دیشموک، خرید تجهیزات رادیولوژی به ارزش یک میلیارد ریال، خرید یک دستگاه آمبولانس به ارزش ۱۷ میلیارد ریال،  تخصیص پنج میلیارد ریال برای تجهیز مدارس  ۵۰۰ میلیون برای تجهیز مدارس، احداث هشت کیلومتر جاده روستای دلی  با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال از جمله فعالیت های در دست اجرای این نهاد در بخش دیشموک اعلام کرد.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز ۸۱۰ میلیارد ریال در قالب ۳۰ عنوان برنامه از سوی بنیاد علوی برای توسعه دیشموک اعتبار تخصیص داده شد.

مختاری از امضای تفاهمنامه با اداره برق کهگیلویه در خصوص اصلاح شبکه برق دیشموک و توسعه آن خبر داد و افزود: در این طرح اصلاح شبکه برق رسانی به روستاهای گراب و بناری با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا می‌شود.

دبیر بنیاد پیشرفت و آبادانی در دیشموک از عدم همکاری برخی مدیران کل و مدیران شهرستانی با بنیاد علوی گلایه کرد و گفت: نیاز است برای تسریع در روند اجرایی همه مدیران با بنیاد همکاری لازم را داشته باشند.

مختاری حضور بنیاد علوی در دیشموک را بین یک تا پنج سال ذکر کرد و گفت: محرومیت زدایی از دیشموک نیازمند همکاری مسئولان استانی و شهرستانی در تلاش جهادی است.

محرومیت زدایی از دیشموک شدت بیشتری گرفت

فرماندار کهگیلویه گفت: بعد از استقرار بنیاد علوی عملیات محرومیت زدایی از دیشموک شدت بیشتری گرفت. 

دارا کریمی نژاد بیان کرد: با توجه به نقش بعد از احصا مشکلات این منطقه پیگیری عملیاتی تصمیمات در حوزه های عمرانی و فرهنگی در اولویت قرار گرفته است.

فرماندار کهگیلویه: از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ و بنیاد علوی ۱۱ هزار ۵۱۰ میلیارد ریال  به طرح‌های عمرانی این بخش اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: از این میزان ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی، زیرساختی و رونق بخش دیشموک اختصاص داده شد.

کریمی نژاد تصریح کرد:  با انعقاد تفاهمنامه با بنیاد علوی تامین آب آشامیدنی شهر دیشموک  نیز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای ساخت پل رودسِمه و ساخت جاده دَم روداَیُک از محل ماده ۲۳ بودجه سال جاری ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد.

کریمی نژاد اضافه کرد: با اجرای این طرح و همکاری بنیاد بخش زیادی از روستاهای دیشموک از محرومیت خارج خواهند شد. 

فرماندار کهگیلویه با اشاره به عملکرد ضعیف برخی مدیران شهرستانی و استانی و همکاری ضعیف با مجموعه بنیاد علوی در راستای محرومیت زدایی دیشموک تصریح کرد: تعامل مسئولان با بنیاد علوی باید در اولویت کار مسئولان باشد.

کریمی نژاد بر همکاری  و توجه بیشتر مدیران کل در تسریع در روند اجرایی طرح‌های محرومیت زدایی بخش دیشموک تاکید کرد و افزود: پیش بینی می شود تعدادی از این طرح ها هفته دولت به بهره برداری برسند.

بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

دیشموک با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۸۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi