جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چرایی اوجگیری دوباره کرونا در گچساران

گچساران – کرونا نیوز – ویروس کرونا این روزها در شهرستان گچساران درحال اوجگیری است و دلایلی مختلفی برای این موضوع وجود دارد که یادآوری آن شاید بتواند تلنگری برای تغییر رویه ها یا پیشگیری از جان باختن تعدادی از شهروندان باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62643
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

کرونا :

چرایی اوجگیری دوباره کرونا در گچساران

به گزارش کرونا نیوز،برای آنانی که قصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ندارند همیشه بهانه ای هست که تازه ترین آن افرادی است که نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بدون رعایت حداقلی یعنی پوشیدن ماسک در محافل عمومی حاضر می شوند این در حالی است که متخصصان و صاحب نظران تاکید  می کنند که ایمنی آن هم نه ۱۰۰ درصدی بلکه در حد و اندازه پیشگیری از جان باختن افراد ۲۸ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن ایجاد می شود.

تجمع در مراکز واکسیناسیون

این روزها شاید یکی از مهمترین کانون های انتقال ویروس کرونا مراکز واکسیناسیون باشد جایی که اگرچه بیشتر افراد ماسک بر چهره  دارند اما حضور تعداد زیادی از شهروندان در محیطی بسته و بدون رعایت فاصله فیزیکی بسیار خطرناک است.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان گچساران می گوید: با وجود اطلاع رسانی به شهروندان برای حضور براساس روز و ساعت از  پیش تعیین شده با پیامک اما بیشتر افراد در ساعت های ابتدای روز در مراکز واکسناسیون تجمع می کنند که جا دارد شهروندان به این نکته توجه داشته باشند انتظار ما از واکسن سلامتی است در صورتی که این رفتارهای پرخطر خود می تواند منجر به سرایت ویروس شود.

آرین غلامیان با اشاره به اینکه فاز بعدی واکسیناسیون بسیار گسترده تر است اضافه کرد: رعایت نظم در  مراکز واکسناسیون  موضوع مهمی است که می تواند به کاهش میزان سرایت ویروس کرونا کمک کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون کار واکسیناسیون ویروس کرونا در مراکز جامع سلامت شهید حسینی، شهید مطهری، پایگاه رادک و پایگاه محلاتی در شهر دوگنبدان و چهار دهستان  بی بی حکیمه، بابا کلان، امامزاده جعفر و بویراحمد گرمسیری این شهرستان در حال انجام است که  در  صورت رعایت نظم از سوی شهروندان می توان بدون تجمع و با رعایت فاصله فیزیکی به راحتی واکسناسیون انجام شود.

غلامیان اظهار داشت: ۸۳ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این شهرستان سکونت دارند که تاکنون ۱۲ درصد آنها در مقابل ویروس کرونا واکسینه شدند.

آیین های شلوغ وکرونا

اما آیین های ختم شلوغ معضل دیگری است که با وجود هشدارهای کارشناسان هنوز در شهرستان گچساران به قوت خود باقی است، جالب اینجاست بیشتر شهروندان می دانند حضورشان در چنین محافلی خطرناک است  با این وجود این می آیند و دلیلشان هم نگرانی از دلخوری برگزارکنندگان این آیین هاست البته اینکه گذشتن از سلامت خود و خانواده برای پیشگیری از دلخوری دوستان و آشنایان چقدر منطقی است موضوعی است که این شهروندان باید بیشتر به آن فکر کنند.

روایتی از دست رد شهید نخبه صنعت دفاعی به سینه خارجی‌ها
دنبال کنید

موضوع دیگر بی احتیاطی خانواده هاست،با وجودی که کارشناسان بارها نسبت به انتقال ویروس کرونا در محافل خانوادگی هشدار داده اند و تجربیات تلخ درگیری همه اعضای خانواده ها را شاهد بوده ایم اما هنوز از این پاشنه آشیل ضربه می خوریم.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه افزایش آمار بیماران بستری در بیمارستان های این شهرستان نگران کننده است و در صورت ادامه این روند روزهای سخت تری در پیش خواهد بود اضافه کرد:برخی از شهروندان با ساده انگاری و رعایت نکردن پروتکل های  بهداشتی موجب افزایش آمار مبتلایان ویروس کرونا در این شهرستان شده اند.

علیرضا اتابک تصریح کرد: برگزاری آیین های عروسی و عزاداری،محافل خانوادگی در روند نزولی و صعودی آمار کرونا تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل باید بر این برنامه ها نظارت بیشتری شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که بیش از ۸۵ درصد شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند شاهد روند نزولی آمار کرونا در شهرستان خواهیم بود.

خطر در کمین بازار

غروب های شلوغ بازار مرکزی شهر دوگنبدان به ویژه مجتمع  های تجاری مستقر در خیابان بلادیان این شهر و برخی شهروندانی که ماسک بر چهره ندارند واقعا دلهره آور است و نشان می دهند هیچ کدام از هشدارها درباره سرایت ویروس در محیط های بسته اثرگذار نبوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران می گوید:با توجه به رنگ بندی های کرونایی ، اصناف سطح ۳ و ۴  این شهرستان باید تعطیل شود که این اقدام انجام نشده است و این خود یکی از عوامل افزایش سرعت انتشار ویروس است.

در بازار دوگنبدان چه خبر است؟

رئیس مجمع امور صنفی گچساران با اشاره به اینکه به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ۶۵ درصد از اصناف این شهرستان با چالش جدی مواجه شده و آنان را در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار داده است گفت: نباید همه کاسه کوزه ها بر سر بازار شکسته شود و همه شهروندان باید برای مقابله با کرونا مسوولیت پذیر باشند.

محمد راهی افزود: از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون ۴۳۰ واحد صنفی  این شهرستان به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده اند. 

خلق ۹دی دیگر درگچساران/طنین آوای وحدت مردم شهرستان گچساران با آرمان های انقلاب/غرش مردم گچساران به موج سواری فتنه گران ومطالبه برحق قشرمستضعف+تصویر
دنبال کنید

وی  با اشاره به اینکه همکاری بازاریان برای مقابله با ویروس کرونا در طرح  اعمال محدودیت‌ها ستودنی است اظهار داشت: روزانه ۷۰ بازرسی بر نحوه عملکرد اصناف از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شناسایی اصناف متخلف انجام می شود.

رئیس مجمع امور صنفی گچساران گفت: این میزان بازرسی در زمینه اجرای طرح محدودیت‌های ناشی از کرونا در بازار این شهرستان انجام می شود.

 راهی ابراز کرد: بازرسان واحد صنفی این شهرستان روزانه در۲ نوبت صبح و عصر بر نحوه عملکرد اصناف از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شناسایی اصناف متخلف و تذکر در خصوص رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعالیت دارند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی  واحدهای متخلف در ابتدا به آنها تذکر و اخطار داده می‌شود اما چنانچه این مساله تکرار شود پس از تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

وی اظهار داشت: ۸۵ درصد از اصناف این شهرستان پروتکل‌های بهداشتی را در زمینه مقابله با کرونا رعایت می‌کنند.

بیش از ۱۷ ماه از جولان ویروس کرونا در کشورمان و شهرستان گچساران می گذرد و اما با وجود جان باختن افراد در شرایط سنی و اجتماعی مختلف متاسفانه نه هشدارهای کارشناسان کارساز شده و نه تجربیات تلخ گذشته برایمان درس شده است و به همین دلیل این ویروس قوی تر از قبل در حال تاخت و تاز است.

شهرستان گچساران در روزهای اخیر شاهد خبرهای ناگواری از جان باختن شهروندان بر اثر بیماری کووید ۱۹ بوده به طوری که خبر درگذشت یکی از چهره های سرشناس سیاسی این شهرستان به نام زنده یاد علی خواجوی به مدت چند روز شهروندان را تحت تاثیر قرار داد اما نتوانست رویه عمومی را نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی تغییر دهد.

هم اکنون ۷۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند و ۴۴۸ نفر هم در قرنطینه خانگی هستند.

با توجه به اینکه تاکنون ۱۴۲ نفر در شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند و کوتاهی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی تهدید کننده جان شهروندان است نیاز است تا شهروندان برای مصون ماندن از این ویروس خطرناک و عالم گیر با مسوولان همکاری بیشتری داشته باشند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi