پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

۷۰ درصد از منابع آبی عشایر کهگیلویه و بویراحمد کم آب شد

یاسوج – کرونا نیوز- مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ درصد از ۲ هزار حلقه چشمه و قنات تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری این استان تاکنون بی آب و یا کم آب شده ‌است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62611
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

کرونا :

۷۰ درصد از منابع آبی عشایر کهگیلویه و بویراحمد کم آب شد

فضل الله آذرفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده ای دارند به ویژه امسال که شاهد تنش آبی در استان هستیم.

وی افزود: بارندگی سال جاری اخیر به شدت کاهش یافت و این کاهش بارندگی ها از جهات مختلف همچون آب آشامیدنی و علوفه دام هایشان به عشایر استان آسیب وارد کرده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر اثر این خشکسالی ها مراتع خشک و در پی آن علوفه برای دام عشایر کاهش پیدا کرده است.

آذرفر تاکید کرد: هم اینک کار آبرسانی به عشایر استان با ۱۵ تانکر ۱۴ هزار لیتری انجام می گیرد که به طور روزانه ۱۵۰ هزار لیتر آب در مناطق عشایری استان توزیع می شود.

وی ادامه داد: پیگیری ها برای افزوده شدن چهار تانکر دیگر برای آبرسانی به عشایر استان ادامه دارد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عشایر به فکر فروش دام های مازاد خود افتاده اند تا دام های آن ها از خشکسالی آسیب نبینند.

آذرفر گفت: مقرر شده دام مازاد عشایر این استان با هدف حذف دلال،تثبیت قیمت ها و کاهش اثرات تنش آبی به صورت تضمینی خریداری شود اما تاکنون به علت وجود برخی بهانه ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام این مهم به خوبی محقق نشده است.

وی تاکید کرد: براساس تفاهم نامه منعقد شده با امور پشتیبانی دام کهگیلویه و بویراحمد باید دام مازاد عشایر به قیمت هر کیلوگرم ۴۵هزار تومان خریداری شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سهمیه استان خرید ۱۰ هزار دام مازاد عشایر است که تاکنون تعداد معدود و ناچیزی خریداری شده است.

ژنرال های خسته دولت انگیزه ای برای مدیریت کشور ندارند/اکثر اوقات برای تصمیم نگرفتن کمیته تشکیل می دهند/ جوانان را برای شب انتخابات می خواهند
دنبال کنید

آذرفر افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از چهار هزار تن نهاده دامی شامل جو و کنستانتره با قیمت دولتی بین عشایر استان توزیع شده است.

وی ادامه داد: توزیع نهاده های دامی نیز در راستای کمک به عشایر برای کاهش اثرات خشکسالی بر زندگی آن ها بوده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع نهاده های دامی در امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است.

۱۰ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۲ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۲ هزار نفر عشایر هستند.

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi