جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

عزم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از منابع جنگلی

یاسوج – کرونا نیوز – تحرکات جدید میدانی و رایزنی های فشرده پدید آمده یکهفته گذشته مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با راههای پیشگیرانه از حوادث احتمالی طبیعی پس از تجربه تلخ و دامنه دار آتش سوزی ۶روزه در جنگل ها و مراتع ، نشان از عزم جدی برای صیانت از منابع جنگلی و مرتعی این استان دارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62573
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

کرونا :

عزم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از منابع جنگلی

به گزارش کرونا نیوز ، گرچه طی سال های اخیر در راستای حفاظت از منابع جنگلی و مرتعی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان ثروت پایدار و ملی این استان قدم های خوبی برداشته شده است ولی دیر مهار شدن  و جولان آتش سوزی حدود یکهفته ای در کوهها و مناطق حفاظت شده نارک و خامی نشان داد که هیچ تناسبی میان امکانات موجود و آمادگی لازم  در مقابل آتش سوزی های احتمالی  آن هم در نقاط جنگلی و سخت گذر روستایی و عشایری در این استان وجود ندارد .

اما تاکیدات  و پیگیری های مسئولان استان از استاندار گرفته تا نماینده ولی فقیه و نمایندگان مردم در مجلس و مضاف برآن  نیز احساس مسئولیت بیشتر اعضای ستاد مدیریت بحران در استان نسبت به راهکارهای عملی و میدانی در خصوص  مقابله با حوادث طبیعی احتمالی که شوربختانه این استان از انواع این بلایا و حوادث در امان نیست خود مایه امیدواری است که در آینده نزدیک در این حوزه ضمن فعالیت بیشتر در جهت ترویج فرهنگ پیشگیری ، شاهد استقرار امکاناتی متناسب با مقابله و رفع اصولی و بهنگام معضلات اینچنینی باشیم .

 یک فروند بالگرد هلال احمر در کهگیلویه و بویراحمد مستقر می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هماهنگی های انجام گرفته یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر برای کمک در حوادث تا دو هفته آینده در این استان مستقر می شود.

حسین کلانتری هفته گذشته در دیدار خود با کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در تهران گفت : جمعیت هلال احمر در همه حوادث و اتفاقات پیشگام است و باید از تلاش آنان تقدیر کرد.

عزم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از منابع جنگلی

وی مشارکت نیروهای جمعیت هلال احمر در مهار آتش سوزی ها و کمک به سیل زدگان در سیل اخیر استان که به برخی از مناطق از جمله باغات و مناطق روستایی و عشایری خسارت زد را قابل قدردانی  دانست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نیروهای هلال احمر از جمله نخستین نیروهایی هستند که در مواقع اضطراری و بحران در هر منطقه ای حاضر می شوند و این نیروها در حوادث مختلف کمک های موثر وارزشمندی دارند.

وی علاوه بر ارائه گزارشی از وضعیت تجهیزات و امکانات امدادی در استان ، در خصوص روند همکاری های جمعیت هلال احمر پیرامون زلزله سی سخت اعم از امدادرسانی، اسکان موقت، برپایی چادرهای امدادی و دیگر کمک ها دراین شهر و روستاهای اطراف آن نیز توضیحاتی ارائه داد. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کشور نیز از تخصیص و ارسال امکانات و تجهیزات بیشتر براساس نیاز و مطالباتی که از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار بیان شد ، موافقت کرد.

کریم همتی افزود: با درخواست استاندار پایگاه دائمی بالگردی در استان که موافقت مقامات مسئول را هم اخذ کرده، مستقر می شود و  استقرار بالگرد حداکثر تا دوهفته آینده در استان عملی خواهد شد .

 منطقه زلزله زده سی سخت همچنان نیاز به کمک بیشتری دارد

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در ادامه رایزنی های خود بمنظور تقویت زیرساخت های لازم در استان نیز دیداری  را هم با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری داشت و در این دیدار گفت : گرچه از سوی دولت و سازمان های مختلف اقدامات خوبی در منطقه زلزله زده سی سخت انجام گرفته ولی مردم این مناطق همچنان نیاز به کمک بیشتری دارند.

عزم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از منابع جنگلی

کلانتری در دیدار هفته گذشته در تهران با معاون اول رییس جمهوری گزارش هایی را از آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده ،  سیل زده و  پیرامون آتش سوزی های اخیر و ۶روزه این استان ارایه داد.

کلانتری در جریان ارایه گزارش های خود پیشنهاداتی را در خصوص ضرورت و نحوه تقویت زیرساخت های این استان به معاون رییس جمهوری داد و خواستار توجه جدی تر به مشکلات ساکنان این استان در حوزه های مختلف از جمله تنش آبی موجود شد. 
در این دیدار برآورد خسارت ها و برنامه ریزی برای کمک به زیرساخت های مناطق روستایی و عشایری و اهالی مناطق سیل زده که در سیل اخیر باغات و منازل آنها دچار آسیب شدند مورد بررسی قرار گرفت و به معاون اول رئیس جمهوری گزارش شد.

در این دیدار  گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات انجام گرفته برای احداث و تعمیر منازل زلزله زده شهر سی سخت و روستاهای خسارت دیده ارایه شد.
استاندار در این دیدار نیازهای مردم مناطق زلزله زده را مطرح کرد و گفت: گرچه چند دولت و سازمان های مختلف اقدامات خوبی در مناطق زلزله زده انجام دادند اما این مناطق همچنان نیاز به کمک های جدی تر و فوری تری  دارند.
همچنین راهکارها و پیشنهادهایی برای ساخت و ساز بهتر و بهسازی مناطق مختلف شهری و روستایی در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری از سوی استاندار مطرح شد.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی با ورود سامانه‌ بارشی به کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

مقابله با تنش آبی دیگر درخواست استاندار از معاون اول رئیس جمهوری  
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گزارشی درباره تنش آبی در مناطق مختلف شهری و روستایی استان ارائه داد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته با افت و کاهش شدید منابع آبی مواجه شده است.
وی افزود: هم اکنون قریب به ۲۰۰ روستای استان به دلیل وضعیت کم آبی با تانکر آبرسانی می شوند.
معاون اول رئیس جمهوری نیز در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات انجام گرفته از سوی مدیریت استان  و نیز  رشادت ها و شجاعت های مردم شریف استان در دوران های مختلف، مردم استان را مردمی غیور و شجاع توصیف کرد که همیشه نقش پررنگی در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی داشته اند.
معاون اول رئیس جمهوری دستور داد که پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده از سوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد سریعا مورد پیگیری قرار گیرند.

 برگزاری نشست ویژه پیرامون جنگل های زاگرس 
در این دیدار به دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد هفته جاری نیز نشست ویژه ای درباره جنگل های زاگرس برگزار شود و آخرین تصمیمات برای اقدام به موقع و لازم در این نشست داده خواهد شد.
استاندار همچنین ضرورت استقرار دائمی بالگرد در استان را تاثیرگذار دانست و گفت: این بالگرد می تواند اقدامات به موقعی برای مهار آتش سوزی ها و سرعت بخشی به اطفای حریق به ویژه در ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد که استانی با توپوگرافی خاص و ارتفاعات صعب العبوری است کمک شایانی کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن قدرشناسی از موافقت با راه اندازی پایگاه ثابت بالگردی در استان، ضرورت استقرار دائم بالگرد در استان را مطرح کرد که معاون اول رئیس جمهور قول مساعد داد که سریعا پیگیری شود و بالگرد دائم  به زودی در استان مستقر شود.
در این دیدار از نیروهای عمل کننده دراطفای حریق که بیشترین تلاش را داشتند قدردانی شد و از اینکه پنج  فروند بالگرد در آتش سوزی های اخیر به کمک استان آمدند از پیگیری سازمان بحران و همکاری ستادکل  و هلال احمر تقدیر شد.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در دیداری جداگانه با رییس دفتر رییس جمهوری گزارشی نیز از آخرین وضعیت آتش سوزی ها و اقدامات استان، آخرین وضعیت شهرها و روستاهای آسیب دیده از زلزله سی سخت و همچنین مهمترین اقدامات مقابله با ویروس کرونا ارائه دادند.

 محمود واعظی در این دیدار با تقدیر از پیگیری های مستمر  استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت : مطالبات و نیازمندی‌های استان که از سوی استاندار در این دیدار مطرح شد به جد پیگیری و اقدام خواهد شد.

 امکانات اطفای حریق کهگیلویه و بویراحمد تقویت می‌شود

 در هفته گذشته همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با ضرورت صیانت از منابع جنگلی و تقویت امکانات پیشگیرانه از سیلاب های مخرب این استان دیداری با مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری کشور  در تهران داشت و از توجه ویژه معاون وزیر جهاد کشاورزی برای تخصیص امکانات و اعتبار  مربوط به اطفای حریق در حوزه جنگل ها و مراتع و تسهیلات لازم برای جبران خسارت های ناشی از سیلاب های مخرب به کشاورزان این استان خبر داد.

 استاندار در این دیدار ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت جنگل ها و مراتع استان و شرایط اقلیمی و خاص استان ارایه کرد.

وی، اظهار داشت: با اشاره به آمار موجود  تجهیزات و امکاناتی که در ۲ سال اخیر توزیع شد از جمله دمنده و تجهیزات شخصی اطفای حریق و مقابله با آتش سوزی ها در جنگل ها  و مراتع نزدیک به ۱۰ برابر ادوار گذشته از سوی استان و سازمان جنگل ها به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد. 

کلانتری  تاکید کرد: باید تلاش شود این امکانات با توجه به شرایط خاص و وضعیت توپوگرافی استان و صخره ای و کوهستانی بودن کهگیلویه و بویر احمد افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در استان در این دیدار به صورت ویژه از رئیس سازمان جنگل های به جهت نگاه و توجه خاص به استان کهگیلویه و بویراحمد و اختصاص تجهیزات و امکانات ویژه و مورد نیاز در دو سال اخیر تقدیر کرد.

کلانتری خواستار توجه به مشارکت جوامع محلی و گروه های بهره بردار آموزش دادن به آن ها، مجهز نمودن نیروها به امکانات و تجهیزات روز، مشارکت بیشتر سازمان های مردم نهاد، استفاده از تکنولوژی نوین، استفاده از پهپادهای مخصوص و سیستم هشدار دهنده هوشمند و پیش بینی این موارد در سند حفاظت از جنگل های کشور شد. 

مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و توجه وی به این موضوع مهم به صورت ویژه تقدیر کرد.

انتخابات در فارس در 3515 شعبه اخذ رای برگزار می شود
دنبال کنید

رئیس سازمان جنگل ها همچنین از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و اقدامات سریع و به موقع و میدانی مدیران استان در راستای حفاظت از جنگل ها قدردانی کرد و گفت: تعامل میان مردم و مسئولان استان در آتش سوزی ها شایسته تقدیر است.

 وی، افزود: این تعامل در سطح کشور در بحث اطفای حریق و کمک برای مهار آتش سوزی ها بی نظیر و قابل تقدیر است. 

منصور، بیان کرد: در این آتش سوزی های اخیر مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک الگو برای سایر استان ها مورد توجه قرار گرفتند  که این گونه با تعامل و اتحاد میان مردم و مسئولان به جنگ با آتش رفتند.

وی، ابراز کرد: براساس این دو آمار استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ توزیع و تحویل امکانات و تجهیزات به صورت ویژه مورد توجه قرار داده ایم و سهم دوبرابری در تحویل تجهیزات به استان اختصاص داده ایم و این روند کمک ها کماکان ادامه خواهد داشت.

وی شرایط و وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را شرایطی خاص ارزیابی کرد و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ارتفاعات، مناطق کوهستانی و سخت گذر است و امدادرسانی، ارسال نیرو و تجهیزات برای مهار آتش به آن به نسبت به سایر استان ها سخت تر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منصور ضمن قدردانی از دغدغه های استاندار کهگیلویه و بویر احمد ، گفت: تلاش می شود امکانات درخور توجه و برای رفع نیاز استان حتما به کهگیلویه و بویراحمد ارسال شود.

اگر نتایج رایزنی های استاندار و اعضای ستاد مدیریت بحران را در نشست های هفته گذشته تهران  به وعده های اخیر داده شده از جمله ایجاد آشیانه استقرار بالگرد ،افزایش دمنده ها و راه اندازی استخرهای آب برای تامین آب مورد نیاز بالگردهای آبپاش در شرایط اضطراری و نیز آموزش نیروهای امدادی متناسب با ماموریت های محوله بیافزاییم قطعا در راستای صیانت از منابع جنگلی و نیز مقابله با دیگر حوادث احتمالی در این استان به موفقیت های خواهیم رسید.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین نشست مدیریت بحران گچساران با اشاره به آتش سوزی‌های اخیر از تقویت زیرساخت های لازم برای سرعت بخشی به مهار آتش در استان خبر داد و گفت: بمنظور تامین آب مورد نیاز بالگردهای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در شهرستان‌ های مختلف تعداد هشت استخر آب ایجاد می‌شود.

 کلانتری همچنین اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این زیرساخت های مهم اطفای حریق در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از محل بودجه مدیریت بحران تامین خواهد شد. 

وی با اشاره به تلاش های شبانه روزی همه دستگاه های اجرایی و طبیعت دوستان برای خاموش کردن آتش جنگل های گچساران تاکید کرد: ایجاد استخرهای تامین آب بالگردهای اطفای حریق نیازی است که به کاهش زمان خاموش کردن آتش و کم کردن خسارت به عرصه های طبیعی کمک می کند.

نصب حسگرهای هوشمند گامی رو به جلو در مهار آتش سوزی ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت  سرعت بخشی به روند اطلاع رسانی و آگاهی بموقع  از رخ دادن آتش سوزی ها،  از طرح نصب حسگرهای هوشمند برای اطلاع رسانی سریع از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان خبر داد و آن را از برنامه های در دست اجرای این اداره کل دانست که با مشارکت پارک  علم و فن آوری استان قرار است که  انجام شود.

هاشمی با یادآوری اینکه آگاهی به موقع از بروز آتش سوزی به مهار آتش و کاهش خسارت ها کمک خواهد کرد، اظهار داشت: در نخستین گام حسگرهای هوشمند در پارک ملی دنا نصب می شود.

به گفته هاشمی تجهیزات مورد نیاز این حسگرها تامین شده که پس از هماهنگی لازم با کارشناسان مربوطه جهت جانمایی ، نصب و مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت .

وی اضافه کرد: تعداد دستگاه های دمنده اطفای حریق استان که ۲ سال پیش ۱۲ مورد بود هم اکنون با پیگیری های انجام گرفته به ۶۰ دستگاه رسیده است.

قطعا ایجاد این زیرساخت اطلاع رسانی در سرعت بخشی به روند اطلاع یابی و بالا بردن سرعت عمل متولیان امور به نوبه خود سهمی ارزشمند را خواهد داشت .

خلاصه کلام اینکه اگر تلاش ها و رایزنی های اخیر با حمایت دیگر نمایندگان ارکان حکومتی در استان همراه و استمرار یابد بدون شک می توان به نتایج این تحرکات میدانی در راستای صیانت هر چه بیشتر از منابع جنگلی و مرتعی به عنوان ثروت اصلی و در حقیقت پاشنه آشیل ساکنان زاگرس نشین این استان از یکسو و نیز تقویت امکانات زیرساختی برای مقابله با هر گونه حوادث طبیعی دیگر از جمله سیل و زلزله گرفته تا آتش امیدوار شد.

عزم مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت از منابع جنگلی

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi