پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳ بالگرد برای کمک به مهار آتش در ارتفاعات گچساران اعزام شد

یاسوج- کرونا نیوز- استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اعزام سه بالگرد برای کمک به مهار آتش سوزی در ارتفاعات نارک و خامی گچساران خبر داد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62389
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

کرونا :

۳ بالگرد برای کمک به مهار آتش در ارتفاعات گچساران اعزام شد

حسین کلانتری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت: هر ساله شاهد آتش سوزی در مراتع و جنگل های گچساران هستیم که بررسی ها نشان می دهد عامل بروز بالای ۹۰ درصد از این آتش سوزی ها انسانی بوده است.

وی افزود: آتش سوزی در منطقه کوه نارک گچساران از سه روز گذشته آغاز شده و به محض اطلاع از این آتش سوزی مدیرکل مدیریت بحران استانداری و دیگر نیروهای ستادی و امدادی در آن منطقه مستقر شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بلافاصله اولین بالگرد در اختیار نیروها قرار گرفت تا سرعت مهار آتش بیشتر شود.

کلانتری تصریح کرد: تیپ ۴۸ فتح، نیروهای محیط زیست استان، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، عوامل مردمی، نیروهای شهرداری ها، بسیجیان و تشکل های مردم نهاد و حتی نیروهایی از بهبهان برای مهار آتش به این مناطق اعزام شده اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: وزش باد شدید، صعب العبور بودن و شیب تند منطقه ،عملیات مهار آتش را با دشواری مواجه کرده است.

وی ادامه داد: همچنین آتش در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان عصر روز گذشته (شنبه)  آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

کلانتری تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده یک فروند بالگرد دیگر از وزارت دفاع نیز برای اطفای حریق به منطقه خامی اعزام شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: علاوه بر آن مجوز بالگرد شرکت نفت گچساران نیز اخذ شد و این بالگرد ( سومین بالگرد) نیز برای کمک به مهار آتش اعزام شد.

وی عنوان کرد: هم اینک اتش سوزی در ارتفاعات نارک و خامی گچساران تحت کنترل است و تنها نگرانی شدت وزش باد است که کار مهار آتش را با دشواری مواجه می کند.

کهگیلویه ‌و بویراحمد برای مقابله با کرونا کمبود نیرو دارد
دنبال کنید

کلانتری تاکید کرد: با توجه به شدت وزش باد، پیش بینی می شود آتش سوزی تا پایان امشب و یا حداکثر فردا صبح ادامه داشته باشد.

وی ابراز داشت: تمام امکانات و تجهیزات و نیروها پای کار هستند و انجام عملیات با تلاش بی وقفه تا اطفا کامل حریق ادامه خواهد داشت.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

بیش از این هفت  فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi