شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آتش‌سوزی همچنان منابع جنگلی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند

یاسوج – کرونا نیوز – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش دامنه آتش سوزی ها که چندین سال است دامنگیر جنگل های زاگرس شده به عنوان معضلی نام برد که منابع جنگلی این استان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62194
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

آتش‌سوزی همچنان منابع جنگلی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند

سید اسدالله هاشمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت: چهار معضل اصلی آتش سوزی، تخریب اراضی ملی، چرای دام و شکار غیر مجاز در این این استان وجود  دارد که هر چند با همکاری دستگاه قضا جرائم زیست محیطی در استان تقریبا کم شده ولی موضوع آتش سوزی منابع جنگلی همچنان سیر صعودی دارد که باید برای مهار این آتش سوزی های بی رویه چاره ای اندیشیده شود.

به گفته هاشمی ۱۶ درصد از جنگل های بلوط زاگرس در این استان واقع شده و با این حال آتش سوزی های دامنه دار به وفور در استان اتفاق می افتد.

وی افزود: این آتش سوزی ها یکی از مصادیق بیوتروریسم است و بخشی دیگر از این آتش سوزی ها هم تعارض دولت و مردم بوده که با منابع طبیعی، محیط زیست و یا دستگاهی دیگر به وجود می آید و به نوعی اعتراض است غافل از اینکه ضرر این خسارت مستقیم به همان فرد بر می گردد.

مناطق تحث پوشش هر محیط بان کهگیلیویه و بویراحمدی چهار و نیم برابر استاندارد جهانی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حدود ۳۱۲ هزار هکتار عرصه تحت مدیریت محیط زیست استان است که هر محیط بان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار را پوشش می دهد.

هاشمی ابراز داشت: این در حالی است که حدود ۷۰ نفر محیط بان در استان وجود دارد و مناطق تحت پوشش هر محیط بان  چهارو نیم برابر بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی تاکید کرد: در سال های گذشته تنها پنج دستگاه دمنده در محیط زیست استان برای مهار آتش موجود بود اما برای نخستین بار از سال گذشته تاکنون ۶۰ دستگاه دمنده خریداری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: قبل از سال ۹۸ تنها حدود ۱۱ دمنده در استان در اختیار دستگاه های اجرایی متولی بود.

اجرای ۷ طرح آموزشی «سبک زندگی قرآنی» در کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

هاشمی ابراز داشت: سال گذشته، با هدف مشارکت مردم برای حافظت از جنگل ها ۱۳ دمنده و دیگر تجهیزات اطفای حریق در اختیار دهیاران استان گذاشته شد.

دهیاران کهگیلویه و بویراحمد به دستگاه دمنده اطفای حریق تجهیز شدند

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ محیط زیستی در کشور دهیاران را به دستگاه دمنده تجهیز نکرده بود و این اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: معتقدیم دهیاران و مردم روستا که در روستا زندگی می کنند زودتر به محل آتش سوزی می رسند و در چندین آتش سوزی همین اتفاق افتاد و آتش سوزی های بسیاری در همان لحظات نخست خاموش شد.

هاشمی افزود: همچنین برای اولین بار در سطح کشور محیط زیست استان با ۲ تشکل قرارداد بست  که در منطقه حفاظت شده دنا برای اطفای حریق کمک کنند و این تشکل ها موظفند تا در روستا ها حضور یابند و کارهای فرهنگ سازی و آموزش را انجام دهند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چنانچه به سمت اعتماد به مردم برویم سبب می شود همه افراد روستاها حتی کودکان برای اطفای حریق بشتابند.

هاشمی ابراز داشت: کارهای پیشگیرانه بسیاری در خصوص آتش سوزی در مناطق مختلف استان به ویژه در دنا، خائیز، دیل و خامی  انجام شده که به عنوان نمونه برای نخستین بار در منطقه خاییز  ۱۵۰ کیلومتر آتش بر ایجاد شده است.

هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود. 

شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد. 

بیش از ۲میلیون دلار کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد
دنبال کنید

حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود. 
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. 

در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد. 

سال ۹۸ ، به میزان ۳۵۰ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

سال ۹۹ نیز آتش سوزی ها ادامه داشت به گونه ای که تنها در کوه خاییز بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل ها به تلی از خاکستر تبدیل شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است. 

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi