سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

۱۰۰۰ هکتار آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد

گچساران – کرونا نیوز – مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک‌هزار هکتار آبیاری قطره ای و بارانی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این استان اجرا شده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61844
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۵۱

کرونا :

۱۰۰۰ هکتار آبیاری نوین در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد

محمد ویسی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز افزود: از ابتدای مهر ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون ۶۰۰ هکتار آبیاری بارانی و۴۰۰ هکتار آبیاری قطره ای در  مناطقی از جمله گچساران،دنا و بویراحمد اجرا شده است.

وی بیان کرد:براساس برنامه ریزی صورت گرفته امسال عملیات اجرایی آبیاری تحت فشار در سه هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.

ویسی نژاد اضافه کرد:هم اکنون به ازای هر هکتار آبیاری قطره ای ۲۰ میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار آبیاری بارانی  ۱۵میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.

مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدتاکید کرد:تاکنون بیش از ۳۶ هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری نوین  تجهیز شده که از این میزان ۲۰ هزار هکتار قطره ای و۱۶هزار هکتار بارانی بوده است.

وی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

براساس آمار موجود اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب سفره های زیرزمینی استان شده است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهار فصل نقش مهمی در تأمین نیازهای ضروری بازار محصولات کشاورزی استان‌های جنوبی کشور دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi