سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

دامداران کهگیلویه و بویراحمد برای تهیه سم بیماری تیلریوز مراجعه کنند

یاسوج- کرونا نیوز- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دامداران این استان برای تهیه سم بیماری انگلی خونی تیلریوز یا زردی هر چه سریعتر به داروخانه های دامپزشکی استان مراجعه کنند. 

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61097
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

کرونا :

دامداران کهگیلویه و بویراحمد برای تهیه سم بیماری تیلریوز مراجعه کنند

به گزارش کرونا نیوز، امید جمشیدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: دامداران این استان برای جلوگیری از بروز خسارت های سنگین این بیماری باید اقدام به سم پاشی بدن و مکان نگهداری دام ‌های خود نیز کنند. 

وی افزود: بیماری ‌های انگلی دام با آغاز فصل گرما شیوع می یابند و از جمله آنها می توان به بیماری تیلریوز یا زردی اشاره کرد. 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تیلریوز یا زردی مهمترین بیماری انگلی خونی است و از سوی کنه ‌های سخت منتقل می ‌شود. 

جمشیدی عنوان کرد: این بیماری جزو بیماری‌ های مشترک بین انسان و دام نیست اما به دلیل تغییراتی که در گوشت دام ها ایجاد می‌ کند برای مصرف انسانی نامناسب بوده و گوشت آنها در کشتارگاه‌ ها ضبط و معدوم می‌ شود. 

وی ابراز داشت: علائم و نشانه های این بیماری شامل تورم غدد لنفاوی نزدیک محل گزش کنه، تب شدید، لاغری، کاهش اشتها، زرد شدن مخاط ها، آبریزش بینی و چشم، سرفه و ترشحات بینی است. 

جمشیدی گفت: ۲ عامل مهم برای مبارزه و کنترل این بیماری شامل سم پاشی بدن و مکان نگهداری دام ها و رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها است. 

افزون بر یک میلیون رأس دام سبک و سنگین در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. 

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi