یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحول در صنعت کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

گچساران – کرونا نیوز- حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از هشت سال گذشته تاکنون در مسیر شکوفایی قرار گرفته است به طوری که کارشناسان آینده روشنی را برای این بخش اشتغالزا پیش بینی کرده اند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61025
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

تحول در صنعت کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

اهمیت ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان زمانی آشکارتر می شود که بدانیم مجموع اعتبار هزینه شده برای بخش صنعت کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار و ۵۰۲ میلیارد ریال بوده است.

افزایش تعداد واحدهای صنعتی بزرگ با بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال از هفت به ۱۱، پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف،افزایش تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان از ۱۵ به ۲۱ مورد از مصادیق تلاش های دولت تدبیر و امید برای فراهم کردن زمینه فعالیت واحدهای صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد است،تکاپویی که منجر به ایجاد ۲هزار و ۸۸۹ شغل و صدور ۳۴۱ پروانه بهره برداری در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر شده است.

اکنون مسوولان پس از هشت سال تلاش امید دارند تا با بهره برداری از کارخانه پتروشیمی گچساران، فعالیت دوباره احداث پتروشیمی دهدشت و تحقق منطقه ویژه اقتصادی گچساران روزهای بهتری در انتظار حوزه اشتغالزای صنعت در این استان باشد.

این استان که بیشتر مشاغل آن در حوزه کشاورزی، صنایع نفتی ایجاد شده اما دولت در سال های اخیر تلاش کرده است تا با حمایت از صنعت ضمن رونق اشتغال،تولید به بهبود وضعیت شهروندانی که در بخش های کشاورزی شاغل هستند کمک کند.

راه  اندازی واحدهای صنعتی به عنوان موتور محرک همه بخش های اشتغالزا در کهگیلویه و بویراحمد با راه اندازی کارخانه قند یاسوج آغاز شد که این به معنای قدمت نه چندان زیاد صنعت در این استان است اما به دلیل وابستگی کشاورزی به صنایع تبدیلی،بسته بندی و فراوری  توسعه صنعت می تواند به بهبود  درآمد سایر کسب وکارها نیز کمک کند.

سهم بیش از۸۰ در صدی دولت تدبیر وامید در سرمایه گذاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۰ هزار و۳۳۵میلیارد ریال برای حوزه صنعت در استان سرمایه گذاری شده است.

سالار حسین پور افزود: این میزان سرمایه گذاری برای تکمیل طرح های در حال احداث، پروژه ها جدید، توسعه زیرساخت های صنعتی در کهگیلویه وبویراحمد هزینه شده است.

۵۲۹ میلیارد ریال به مددجویان کهگیلویه و بویراحمد کمک شد 
دنبال کنید

او ادامه داد که این درحالی است مجموع سرمایه گذاری انجام شده در بخش صنعت کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار و۵۰۲ میلیارد ریال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در هشت فعالیت دولت تدبیر وامید ۲ هزار و ۸۸۹ شغل در حوزه صنعت استان ایجاد شده است.

وی مجموع اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت کهگیلویه و بویراحمد را هشت هزار و۱۲ مورد برآورد کرد.

به گفته حسین پور ۴۹۱ پروانه واحدهای صنعتی در استان صادر شده که ۳۴۱ پروانه آن در دولت تدبیر وامید صادر شده  است.

حسین پور با اشاره به اینکه فرشبافی از بخش های مهم صنعتی استان است عنوان کرد: افزایش تعداد کارگاه های فرش بافی کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به هشت سال پیش ۱۰ برابر شده است.

وی بیان کرد: تعداد کارگاه های فرش بافی استان که در ابتدای دولت تدبیر وامید ۲ باب بود هم اکنون به ۲۰ مورد رسیده است.

حسین پور اضافه کرد: تولید گبه، فرش و قالی در استان از سالیانه ۱۳۵ هزار متر مربع در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۹ متر مربع مربع در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که بهره برداری از کارخانه سیمان مارگون و ایجاد ۲۰۰ فرصت شغلی از خدمات ماندگار دولت در سال های اخیر است.

چشم انداز آینده 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:  تفاهم نامه توسعه زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی و عرصه های صنعتی با هم افزایی در تخصیص اعتبارات استانی و اعتبارات کشوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران امضا شده و این نواحی به لحاظ زیرساختی توسعه می یابند.

حسین کلانتری عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه به ظرفیت رسانی هشت واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد  از جمله سیمان مارگون، سیمان یاسوج، پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت، آجر دهدشت و سینره مبادله شده است.

هشت تیم نظارت بر مکان های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد
دنبال کنید

وی تصریح کرد: به منظور حمایت از سرمایه گذاران و تولید در برخی مناطق محروم استان بدون دریافت هیچ گونه وجهی زمین در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

سایر برنامه های حمایتی

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت:تسهیلات بلاعوض برای توسعه صادرات به واحدهای تولیدی دارای شرایط در استان پرداخت می شود.

امیر تیمور موسویان اظهار داشت: واحدهای تولیدی که تجربه صادرات دارند و مقصد فروش خود را در بازارهای بین المللی پیدا کرده اند می توانند برای استفاده از این تسهیلات اقدام کنند.

وی بیان کرد: این تسهیلات برای توسعه زیرساخت های تولیدی و افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان پرداخت می شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون تسهیلات بلاعوض پنج میلیارد ریالی از محل این طرح به یک واحد تولیدی در استان پرداخت شده است.

وی ابراز داشت: این مشوق صادراتی به یک واحد تولیدی میوه خشک در شهرستان بویراحمد پرداخت شده است.

موسویان تاکید کرد: پارسال هشت میلیون و ۱۱۴ هزار دلار کالا از استان کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۱۴ میلیون دلار کالای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد از محل گمرک استان و پنج میلیون و۵۰۰ هزار دلار از محل گمرک سایر استان ها صادر شده است.

موسویان عنوان کرد:در این مدت یکهزار و۴۹۰تن کالا از محل گمرک کهگیلویه و بویراحمد و ۲۹۰ هزار تن کالا از گمرک استان های دیگر به کشورهای هدف صادر شده است.

او اضافه کرد: گیاهان دارویی،لوازم آرایشی،برخی محصولات کشاورزی مانند گل رز و گوجه فرنگی از جمله کالاهای صادراتی این استان است.

موسویان اظهار داشت: عراق،کویت،آلمان،فرانسه و افریقای جنوبی از جمله کشورهای مقصد صادرات کالاهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد هستند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi