دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرحله دوم ساماندهی بلادشاپور آغاز شد

یاسوج – کرونا نیوز – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت : با اختصاص ۱۰میلیارد ریال اعتبار عملیات اجرایی مرحله دوم ساماندهی بافت تاریخی دهدشت “بلاد شاپور” اغاز شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60440
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

کرونا :

مرحله دوم ساماندهی بلادشاپور آغاز شد

مجید صفایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار کرونا نیوز اظهار داشت: عملیات اجرایی ساماندهی و مرمت این بافت تاریخی با نصب ۶ برج نوری برای محافظت بهتر از بافت آغاز شده است.

وی بیان کرد: در مرحله دوم علاوه بر نصب روشنایی بافت، مرمت معبر قدیم  از دروازه به سمت کاروانسرا و ضلع شرقی‌، ساماندهی چهار سوق بازار، مرمت یکی از منازل مسکونی بافت که قابلیت بهره‌برداری داردو خانه عالم در بافت‌تاریخی دهدشت انجام می‌شود.

صفایی تصریح کرد: در مرحله اول مرمت کاروانسرا، امام زاده جابر و مسجد مورک انجام شد.

سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بلادشاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در حاشیه شهر کنونی دهدشت واقع شده است.

اوایل خرداد سال گذشته همچنین ۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، برای مطالعه، ساماندهی و مرمت ۳۵ هکتار از بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافت.

بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی است که به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.

هواداران سرمایه اصلی تیم نفت و گازگچساران هستند
دنبال کنید

وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره ‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎ اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi