جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران – کرونا نیوز – مسئولان دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد با به سرانجام رساندن موزه یاسوج پس از ۱۴ سال انتظار، شروع عملیات اجرایی موزه نفت گچساران، تلاش برای موزه داری در بخش خصوصی و ساماندهی ،مرمت اشیای تاریخی تلاش های گسترده ای برای تقویت صنعت موزه در این استان انجام داده اند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60377
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

اقدام هایی برای تقویت زیرساخت های موزه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا نیوز،از آنجا که موزه ها یکی از ارکان توسعه گردشگری فرهنگی محسوب می شود و با توجه به اینکه جای این زیرساخت مهم در کهگیلویه و بویراحمد تا همین چند سال پیش تقریبا خالی بود مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم تلاش های گسترده ای را برای توسعه موزه ها در این استان انجام داده اند.

ایجاد موزه در ایران به دوره قاجار و پس از سفر ناصرالدین شاه در ۱۲۴۹ هجری خورشیدی به اروپا و بازدید از موزه این کشورها برمی گردد اما کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن بیش از سه هزار شیء تاریخی، ظرفیت های صنعت نفت و پیشینه فرهنگی تا زمان شروع بکار دولت تدبیر و امید حرف چندانی در حوزه موزه نداشت.

موزه تنها یک ساختمان برای نشان دادن اشیای تاریخی نیست بلکه محلی برای معرفی فرهنگ و تاریخ یک ملت به جهانیان و نسل های آینده است به همین دلیل تکمیل موزه باستان شناسی یاسوج در اولویت برنامه های مسوولان میراث فرهنگی قرار گرفت به گونه ای که این طرح در واپسین ماه های فعالیت دولت تدبیر و امید آماده بهره برداری شده است.

«موزه» به عنوان مکانی  که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و اشیای ارزشمند در آن نگهداری و در برابر دید همگان قرار داده می شود، در لغت از واژه فرانسوی «Musee» گرفته شده است و در زبان انگلیسی به آن «میوزیم» (museum) می گویند.
به باور کارشناسان موزه هرکدام از آثار موجود در این مکان ها، بازتابی از محیط زیست طبیعی انسان ها و میراث فرهنگی آنان است.

موزه باستان شناسی یاسوج آماده بهره برداری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: پروژه موزه باستان‌شناسی یاسوج پس از ۱۴ سال از آغاز عملیات آماده بهره‌برداری شده است.

مجید صفایی اظهار کرد:عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما به دلیل مشکلات اعتباری اتمام و بهره‌برداری از آن امسال به نتیجه رسیده است.

دستور ویژه رئیس‌جمهور: تا پایان تابستان، صف متقاضی وام ازدواج به صفر برسد
دنبال کنید

وی اضافه کرد:این موزه با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۱ هزار مترمربع احداث‌ شده است.

او تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳ هزار شیء موزه‌ای در سالن این موزه به مساحت ۶۰۰ متر به نمایش گذاشته خواهد شد.

صفایی اضافه کرد: خرید و تکمیل تجهیزات و لوازم اداری موزه در دست اقدام است.

وی ادامه داد:برای تکمیل پروژه موزه باستان‌شناسی یاسوج قریب به ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

موزه نفت گچساران

با توجه به اینکه گچساران حدود ۲۰ درصد نفت کشور را تأمین می‌کند احداث موزه نفت این شهرستان با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین وسایل اکتشافی صنعت نفت مورد توجه مسئولان قرار گرفت و تاکنون طرح مطالعاتی آن تکمیل و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن کلید می خورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از پایان عملیات مطالعاتی پروژه موزه صنعت نفت گچساران خبر داد.

مجید صفایی اظهار داشت: برای اجرای طرح مطالعاتی موزه نفت گچساران سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

صفایی با بیان اینکه طرح موزه نفت گچساران به زودی وارد فاز عملیات اجرایی می‌شود، تاکید کرد :این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع در مرکز شهر دوگنبدان اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه این طرح یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های موزه‌ای در جنوب کشور است، بیان کرد:موزه نفت گچساران با توجه به سنگینی ابزارهای قابل‌ نمایش در ۲ بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

صفایی عنوان کرد: این طرح می‌تواند در توسعه گردشگری این شهرستان و جذب گردشگران نقش بسزایی ایفا کند.

قدیمی‌ترین چاه نفت گچساران در منطقه‌ای مرتفع به نام سقلاطون قرار گرفته و به علت مرتفع بودن این منطقه گچساران به بام نفتی ایران معروف است که این خود می تواند جذابیت های زیادی برای پژوهشگران صنعت نفت داشته باشد.

منطقه نفت‌خیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، به وسیله کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت و استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.

رسم و رسوم‌ سروستانی‌ها در نیمه شعبان/ هر کوچه یک جشن
دنبال کنید

مرمت و ساماندهی اشیای تاریخی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:طرح مرمت یکهزار قطعه از اشیای تاریخی موزه باستان شناسی یاسوج از دیگر اقدام ها برای حفظ مواریث کهن در سال های اخیر بوده است.

رحیم دادی نژاد تاکید کرد:۲ هزار و ۱۷۴ شی تاریخی کهگیلویه و بویراحمد نیز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

موزه داری خصوصی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:در زمان حاضر سه موزه شخصی شامل موزه سکه و اشیای تاریخی یاسوج و موزه های اشیا و اسناد تاریخی گچساران و سوق در کهگیلویه وبویراحمد فعالیت می کند.

وی ابراز داشت: هفت پروانه موزه های شخصی سال ۱۳۹۲ تاکنون از سوی این اداره صادر شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در یک ساله گذشته۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت موزه اقوام در گچساران هزینه شده هستند.

دادی نژاد افزود:میراث فرهنگی استان با اعطای مجوز و کمک های بلاعوض برای مرمت اشیای موجود در موزه های خصوصی از موزه داری شخصی حمایت می کند.

۲ هزار اثر میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد مشهور به دیار آریوبرزن وجود دارد و حدود۸۰۰ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با سابقه تاریخی چندین هزار ساله و وجود بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده نیازمند تکاپویی جدی برای مرمت آثار باستانی است.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi