چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

۱۳۲ گروه جهادی در حادثه زلزله سی‌سخت خدمت رسانی کردند

یاسوج- کرونا نیوز- رئیس بسیج سازندگی کشور گفت: ۱۳۲ گروه جهادی به همراه یگان های سپاه و بسیج از ابتدای زلزله سی‌سخت در مرحله امداد رسانی نسبت به تخلیه اثاثیه ۹۵۰ منزل مسکونی آسیب دیده، آواربرداری ۱۵۰ واحد مسکونی و نصب ۳۰۰ کانکس اسکان موقت اقدام کردند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 60193
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

۱۳۲ گروه جهادی در حادثه زلزله سی‌سخت خدمت رسانی کردند

به گزارش کرونا نیوز سردار محمد زهرایی روز شنبه پس از بازدید از شهر زلزله زده سی سخت  و روند ساخت ۲۰۰ دستگاه منزل مسکونی، در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت: مردم نه تنها نقش آفرین و یکی از بازیگران و کنشگران عرصه  حل چالش های ایران، بلکه ستون خیمه گاه  حل مشکلات کشور هستند و نظام اداری، مسئولان و حلقه های میانی بین حاکمیت و مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی عنوان کرد: در حل مشکلات و در هنگام حوادث غیر مترقبه در کشور، بسیج به عنوان یک نهاد مردم پایه، مردم  را نه به عنوان بخشی از راه حل که خود راه حل می داند و در این موضوع هم در مشارکت مردمی، هم در بخش احداث و حمایت، جز سیاست های بسیج سازندگی است.

وی ادامه داد:سپاه و بسیج در حوادث و بحرانها به مدل «قرارگاهی عمل کردن» رسیده است که می تواند برای سایر دستگاه ها و نهاد ها الگو باشد.

 رئیس بسیج سازندگی کشور تاکید کرد: در مدل قرارگاهی بسته به سطح خسارت ها قرارگاه های ملی و یا استانی و منطقه ای تشکیل می شود و با توجه به اینکه  آسیب  زلزله سی سخت در سطح شهرستانی بوده است، قرارگاه استانی با ۹ محور تشکیل و سایر استان ها در امر امداد رسانی حمایت و مشارکت داشتند.

 وی با اشاره به حضور سپاه و بسیج در حوادث غیر مترقبه کشور از زلزله بم تا سیل ۲۵  استان در سال ۹۸ ادامه داد: یکی از ماموریت های جهادگران سازمان بسیج سازندگی حضور در حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی است.

زهرایی بیان کرد: سپاه و بسیج در حوادث و بحرانها به مدل «قرارگاهی عمل کردن» رسیده است که می تواند برای سایر دستگاه ها و نهادها الگو باشد.

رئیس بسیج سازندگی کشور تاکید کرد: زلزله سی سخت برای سپاه و بسیج جدید نیست زیرا این دو نهاد به واسطه ماموریتی که دارند  همواره با قرار گرفتن کنار مردم تهدیدهای انقلاب را به فرصت تبدیل و مشکلات  را حل می کنند.

تسهیلات ویژه‌ای برای بازسازی خانه های آسیب دیده سی‌سخت اختصاص می‌یابد
دنبال کنید

وی تصریح کرد: جهادگران بسیج سازندگی در حوادث غیر مترقبه در سه مرحله امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائم در کنار مردم آسیب دیده حضور می یابند و نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنند.

زهرایی افزود: در زلزله سی سخت نیز گروه های جهادی، سپاه و بسیج از دقایق اولیه در منطقه حضور پیدا کرده  و خدمت ارایه کردند.

سردار زهرایی اظهار داشت: ۱۳۲ گروه جهادی خارج و داخل استان در جریان حادثه زلزله سی سخت و حل مشکلات آن پای کار آمدند.

زهرایی اشاره کرد: پخت و توزیع ۶۰ هزار پرس غذای گرم، توزیع ۱۵ هزار بسته معیشتی، توزیع یک هزار دست لباس و کفش و استقرار تیم های مختلف پزشکی، درمانی و روانپزشکی نیز از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در مرحله امداد و نجات زلزله سی سخت بود.

وی افزود: در ادامه و مرحله دوم اسکان دائم که متولی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ بسیج سازندگی نیز بنا به ضرورت و با هماهنگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با رضایت و درخواست افراد و با بکارگیری ظرفیت گروه های جهادی، خیرین و همچنین مشارکت مردم نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام می کند.

وی اشاره کرد: در زلزله سی­ سخت تعداد ۲۳۰ واحد مسکونی توسط بسیج و سپاه تعهد شده است که از این تعداد تا کنون ۹۱ واحد عقد قرارداد و ۶۱ واحد شروع به ساخت شده و مابقی نیز در مراحل شروع به کار است که امید است با برنامه ریزی صورت گرفته پیش از فصل سرما به پایان برسند.

وی اظهار داشت: همچنین احداث ۱۴۰ سرویس بهداشتی صحرایی از دیگر اقدامات برای خدمت رسانی به زلزله زدگان سی سخت بوده است و در طول این مدت با توجه به شرایط منطقه، جهادگران بسیج سازندگی نسبت به مرمت و بازسازی کانال­ های کشاورزی، لوله ها­، مسیرهای آبرسانی، سم پاشی باغ ها نیز پرداخته اند.

۲۵۱ سازمان مردم‎ نهاد در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند
دنبال کنید

رئیس بسیج سازندگی کشور درباره نظارت بر ساخت و سازها گفت: تمامی پروتکل ها در ساخت و سازها رعایت می شود که مردم  در آینده خسارت دیگری نبینند و علاوه بر ناظران نظام مهندسی ناظران خود بسیج تمامی مراحل ساخت را کنترل  می کنند.

سردار زهرایی  با تشریح شاخص بسیج سازندگی برای انتخاب کسانی که خانه هایشان توسط بسیج ساخته می شود گفت: معیار بسیج انتخاب افرادی است که به لحاظ بضاعت مالی جز افراد تنگدست محسوب می شوند.

وی همچنین در باره مساحت منازل در دست احداث گفت: بنیاد مسکن سه نقشه تیپ ۵۵،۶۵ و ۸۵ متری دارد که در این شهر نقشه های ۸۵  متری اجرا می شود و اگر کسانی بیش از این متراژ مدنظرشان باشد می توانند در هزینه ساخت مشارکت داشته باشند.

زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند. 

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi