شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

جامه‌ای نو بر قامت رنجور بافت فرسوده شهر دوگنبدان

گچساران – کرونا نیوز- بازگشایی رینگ بافت فرسوده شهر دوگنبدان جامه ای نو بر قامت رنجور محلات این مسیر است که افزون بر مزایای آن برای ارتقای ساختار رفاهی ساکنان زمینه بازسازی واحدهای مسکونی این منطقه را فراهم کرده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 59271
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰

کرونا :

جامه‌ای نو بر قامت رنجور بافت فرسوده شهر دوگنبدان

به گزارش کرونا نیوز، حد فاصل بین منطقه ای مشهور به پربالی تا خیابان  سعدی این شهر که روزی محلی گذر پردردسر ساکنان به دلیل شیب تند و معابر تنگ بود اکنون تفریحگاهی زیبا برای پیاده روی همه ساکنان شهر دوگنبدان شده است.

دسترسی آسان به این منطقه که بخش هایی از آن به دلیل ارتفاع بلند آن بهترین نقطه برای تماشای شهر دوگنبدان یا به قولی بام شهر محسوب می شود سال ها رویای تعداد پرشماری از شهروندان بوده است.

با خریداری ۱۸۵ پلاک مسکونی این منطقه از سوی دولت بازگشایی اولیه کلید خورد و حالا نه تنها این منطقه زیبا محلی برای پیاده روی شهروندان است بلکه منجر به دسترسی آسان به واحدهای مسکونی و رفاه ساکنان نیز شده است.

سختی های پیش از بازگشایی رینگ

یکی از ساکنان نزدیک رینگ شهر دوگنبدان با اشاره به اینکه تعداد پرشماری از ساکنان این منطقه خودروی شخصی ندارند می گوید: پیش از این تاکسی ها به سختی آن هم با کرایه ۲ برابر بقیه مناطق شهر تا نزدیکی خانه ما می آمدند و پیمایش مسیر به صورت پیاده بسیار دشوار بود.

فاطمه محمدی اظهار داشت: با بهره برداری از طرح بازگشایی رینگ این منطقه خودروها تا درب برخی خانه ها و نزدیکی برخی خانه های دیگر می آید.

این بانوی میانسال می گوید: خانه هایی مخروبه با دیوارهای کوتاه اتاق ها و چندین پله در حیاط کوچک، کوچه های تنگ و سختی دسترسی باعث زندگی سختی برای ساکنان کوچه های کیامرثی شده بود که اکنون با بازگشایی رینگ افزون بر امکان بازسازی خانه ها تفرجگاهی دلنشین برای گذران اوقات فراغت کودکان و بزرگسالان ایجاد شده است.

مزایای اجرای این طرح

وی تاکید کرد: بازگشایی رینگ بافت فرسوده شهر دوگنبدان افزون بر زیرساخت های رفاهی باعث چند برابر شدن قیمت خانه های این منطقه شده است.

یکی دیگر از ساکنان این منطقه می گوید: با بهره برداری از بازگشایی رینگ بازسازی خانه هایی که پیش از این دسترسی و بردن مصالح ساختمانی در آن تقریبا غیرممکن بود امکان پذیر شده است.

رویا عوض زاده با اشاره به اینکه پیش از اجرای این طرح معابر تنگ و تاریک این منطقه در شبانگاهان محلی برای آسیب های اجتماعی بود معتقد است بهره برداری از طرح بازگشایی رینگ بافت فرسوده بزهکاران به ویژه معتادان را از این منطقه فراری داده است.

۱۰۰کیلوگرم گوشت مرغ تاریخ مصرف گذشته در استان کشف شد
دنبال کنید

یکی از ساکنان شهر دوگنبدان که برای پیاده روی به این منطقه آمده با اشاره به پیاده روهای ایجاد شده که دارای شیب ملایمی است می گوید: این منطقه تفرجگاهی دلچسب برای گذران اوقات فراغت و پیاده روی شهروندان است.

او با اشاره به روشنایی، جداره سازی،فضای سبز و موقعیت این منطقه در منطقه ای مرتفع بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان را خدمتی ماندگار برای همه شهروندان دانست.

بازگشایی رینگ 

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت:بازگشایی رینگ بافت فرسوده در قالب آسفالت، سنگفرش، جدول گذاری، فضای سبز، روشنایی،سکوبندی و جداره سازی انجام شده است.

محمدمراد راغ پور اظهار داشت:۲۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح بازگشایی رینگ محله های بافت فرسوده سادات تا خیابان سعدی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح محله سادات را به خیابان سعدی متصل کرده است بیان کرد: برای اجرای  بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان ۱۸۵ واحد مسکونی خریداری تخریب و ۱۱هزار متر مربع آسفالت انجام گرفته شده است.

راغ پور با بیان اینکه بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان با در نظر اصول زیبایی شناسی صورت گرفته است تاکید کرد:۳۰۰ اصله درخت زینتی در حاشیه این طرح غرس شده است.

وی ابراز داشت:این طرح  به طول یکهزار و ۶۰۰ متر مربع و با عرض ۲۰ متر احداث شده است.

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان تصریح کرد:عملیات اجرایی طرح بازگشایی طرح رینگ شهر دوگنبدان سال ۱۳۹۷ شروع شده است و تکمیل این طرح نیازمند رفع نواقصات جزیی است.

دیگر اقدام های عمرانی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان

وی با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی شهری در محله سادات شهر دوگنبدان گفت:این طرح در قالب فضای سبز، سکوبندی،جدول کشی،روشنایی و سنگ فرش اجرا شده است.

به گفته راغ پور عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری در محله سادات شهر دوگنبدان سال ۱۳۹۶ آغاز و در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: این طرح که با ۸۰میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است تحول جدی در چهره فقیرنشین ترین محله مسکونی پایین شهر دوگنبدان ایجاد کرده است.

دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با امام جمعه سرفاریاب + تصاویر
دنبال کنید

نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان  گفت: یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلاعوض از سال ۱۳۹۴ تاکنون برای احیای بافت فرسوده این شهر پرداخت شده است.

محمدمراد راغ پور اظهار داشت: ۸۹۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ۲۵۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است براساس طرح احیای بافت فرسوده، بازسازی سه هزار واحد مسکونی در محله مسکونی بافت فرسوده نوسازی شود اضافه کرد: این میزان تسهیلات برای نوسازی ۲ هزار واحد مسکونی پرداخت شده است.

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان اظهار داشت: برای نوسازی هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی تصریح می کند: تسهیلات بانکی با سه سال دوره تنفس، پنج درصد کارمزد و ۱۲ سال دوره بازپرداخت پرداخت شده است.

راغ پور تاکید می کند: جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر مشوق های ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان بوده است.

وی ابراز داشت: اجرای طرح های بازآفرینی شهری شامل فرهنگ سرا و مجتمع های تجاری از دیگر برنامه هایی است که در کنار نوسازی واحدهای مسکونی برای بهبود زندگی ساکنان این مناطق اجرا شده است.

وی زیباسازی، ایمن سازی و رونق اشتغال بخش مسکن در پروژه ملی نوسازی بافت فرسوده را از پیامدهای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان ذکر می کند.

راغ پور افزود : بیش از ۲۵ هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن بودند که پیش از اجرای طرح احیای بافت فرسوده در سال ۱۳۹۶ آسیب های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان ساز ساکنان این مناطق را تهدید می کرد .

طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان در محله های لبنان , رادک , سادات کیامرثی و سعدی در دست اجراست.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi