شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

زورآزمایی مرگ و دلتنگی در بهار کرونایی

گچساران – کرونا نیوز – آخرین روزهای سال در حالی سپری می شود که زورآزمایی دلتنگی ها برای بازگشت به زندگی عادی و جولان ویروس کرونا هموطنان را در دو راهی انتخاب مرگ و زندگی قرار داده است شهروندانی که ناچار به گذشتن از سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی یا پذیرفتن ریسک خطر مرگ هستند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58317
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

زورآزمایی مرگ و دلتنگی در بهار کرونایی

 درحالی که برای دومین سال پیاپی خزان خسارت بار کرونایی وبال طبیعت بهاری گشته برنامه های مرسوم استقبال و تعطیلات نوروزی تهدید کننده سلامتی هموطنان است.

اینک که ویروس کرونا سیمای سور و سُرور دورهمی های نوروزی را به تاراج برده آزمونی برای نشان دادن میزان پایبندی  هموطنان به حقوق شهروندی است.

در شرایطی که ویروس کرونا در کمال دنائت در انتظار یک لحظه غفلت است تا جان عده ای را بگیرد و زندگی را به کام بازماندگان تلخ کند زمانی برای ترجیح دادن حضر بر سفر است.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان می گویند: ۳۰ درصد از اشخاص آلوده به ویروس کرونا هیچ علامتی ندارند و ۳۰ درصد دیگر نشانه های خفیف شبیه به سرماخوردگی دارند این یعنی اینکه احتمال آلوده بودن هر یک از ما بدون اینکه بدانیم وجود دارد.

سیر و سیاحت هر یک از شهروندانی که ناقل ویروس کرونا هستند یعنی آلوده کردن یا چه بسا قربانی کردن تعدادی از هموطنان که قطعا مقبول هیچ کسی نیست.

دلتنگی های روزگار کرونایی 

یکی از شهروندان گچسارانی با اشاره به اینکه هر ساله در فصل بهار سور و سات موسیقی و جشنواره ها در طبیعت بهاری بسیار دلچسب و خاطره انگیز بود می گوید: این روزها نه تنها خبری از این برنامه  ها نیست بلکه حتی امکان یک خرید شب عید به صورت خانوادگی هم وجود ندارد.

مریم قربانی با یادآوری اینکه سلامتی از هر چیزی مهمتر است گفت: امسال را هم چون پارسال در خانه های خود می مانیم و امید داریم در دوران پساکرونا تلخ های این روزها جبران شود.

او تاکید می کند: استفاده از خلاقیت راهکاری برای بهبود روحیه هموطنان در تعطیلات نوروزی است.

افزایش فوتی ها برای دوهفته آینده درکهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می‌شود
دنبال کنید

قربانی عنوان کرد: هر کدام از شهروندان می توانند به نزدیک ترین جاذبه دیدنی محل سکونت خود سفر کرده و با تهیه کلیپ های کوتاه دیگران را مهمان شادی های دنیای مجازی کنند.

لغو سفرهای نوروزی

یک شهروند ساکن شهرستان بویراحمد اظهار داشت: با تجربیات تلخ یک ساله گذشته تاکنون دیگر لغو سفرها و بازدیدهای نوروزی کار چندان سختی نیست.

مرتضی حسن زاده جان باختن پزشک شاغل در بیمارستان یاسوج در روزهای اخیر را یادآور شد و افزود: بی گدار به آب زدن  نتیجه اش  از دست رفتن سرمایه های گرانبهای انسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با وجودی  که به شدت از خانه نشینی خسته شده ام و دلم می خواهد با دوستانم تعطیلات نوروزی را به سفر بروم اما برای سلامتی خود و هموطنان امسال نیز از سفر صرف نظر می کنم.

زنگ خطر قرمز شدن  وضعیت ویروس کرونا

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به همجواری شهرستان های کهگیلویه و گچساران با خوزستان و وضعیت نامطلوب آن استان از لحاظ ویروس کرونا شهروندان از انجام اقدام های پر ریسک چون سفر خودداری کنند.

حسین کلانتری اظهار داشت: در ورودی های استان به ویژه شهرستان های گچساران ‌و کهگیلویه محدودیت های لازم اجرا  و از ورود خودروها با پلاک استان خوزستان به این مناطق جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد:میزان رعایت پروتکل های بهداشتی ‌و فاصله گذاری اجتماعی در این استان از ۹۰ درصد به حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

افزایش تعداد بیماران بستری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روند افزایشی تعداد موارد بستری شده در استان را نگران کننده دانست و اضافه کرد: در صورت ادامه این وضعیت احتمال تغییر رنگ برخی شهرستان‌های استان به رنگ قرمز وجود دارد.

جلوگیری از کوچ زودهنگام در کهگیلویه/باز هم کتک‌کاری مامور منابع طبیعی
دنبال کنید

پرویز یزدان پناه افزود: برخی شهروندان با عادی انگاری، بی توجهی به دستور العمل‌های بهداشتی و جدی نگرفتن مصوبات ستاد کرونا سلامت خود، دیگران و همچنین نیروهای درمان درگیر این بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دوری از تجمعات ‌باید بیش از پیش مورد توجه شهروندان باشد.

افزایش تعداد نمونه گیری

یزدان پناه با اشاره به اینکه بیماریابی مهمترین راهبرد برای کنترل ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد است افزود: تعداد تست ها از ۶ هزار و ۵۵ تست در هفته گذشته به هفت هزار و ۷۱۰ مورد رسیده است.

آخرین وضعیت کرونا به روایت آمار

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۷۱ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۵۱ نفر مبتلای قطعی و ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون۶۵۰ دوز واکسن وارد استان شده و مراحل واکسیناسیون برای گروه های هدف در حال انجام است.

وی تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد را تاکنون ۲۵ هزار ۴۰۵ نفر اعلام کرد و گفت: برای پیشگیری از بیماری کرونا و حفظ سلامتی رعایت دستور المل‌های بهداشتی الزامی است.

یزدان پناه ادامه داد: تاکنون ۳۰ هزار نفر در این استان به ویروس کرونا آلوده شده اند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi