شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا در ایستگاه واکسن

گچساران- کرونا نیوز- کشف نحوه ساخت واکسن کرونا و بدنبال آن واکسیناسیون علیه این بیماری بدون شک بهترین خبر یک سال گذشته پس از شیوع همه گیری کووید ۱۹بوده و همین موضوع امیدها را برای بازگشت به زندگی عادی در جای جای جهان زنده نگه داشته است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57492
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

کرونا در ایستگاه واکسن

به گزارش کرونا نیوز ، مسئولان وزارتخانه بهداشت و درمان جمهوری اسلامی پس از بررسی های فراوان درباره واکسن های ساخته شده در جهان ،واکسن “اسپوتنیک وی” روسیه را برای ورود به کشور و واکسینه کردن افراد دارای شرایط تایید کردند . تاکنون ۲ محموله از این واکسن وارد ایران شده است تا فرایند ایمن سازی هموطنان انجام و امید به عبور از بحران کرونا همچنان زنده نگه داشته شود.

نخستین محموله واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه جاری وارد ایران شد و قرار است در مجموع دو میلیون دوز از این واکسن وارد کشور شود.

بررسی های پزشکی اثربخشی این واکسن دربرابر بیماری کووید۱۹ را  ۹۱.۶ درصد اعلام کرده است. هر چند ممکن است کارایی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد و به باور متخصصان بهترین پاسخ ایمنی این واکسن از حدود ۶ هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می‌شود. 

موارد ممنوعیت مصرف واکسن «اسپوتنیک وی» در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد بدون تب است که این افراد حدود ۶ هفته بعد از بهبودی می‌توانند مراجعه کنند.

واکسن روسی برای افراد زیر ۱۸ سال مجوز مصرف ندارد،علاوه بر این، افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی، تشنج، تب بالای ۴۰ درجه شده‌اند منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

مسئولان وزارت بهداشت و درمان کار واکسناسیون را همزمان در۳۱ استان کشور به صورت همزمان آغاز کرده اند تا پیشتازان خط مقدم جنگ با کرونا در بیمارستان های کرونایی نخستین هموطنانی باشند که واکسن ویروس کرونا را دریافت می کنند.

دریافت کنندگان واکسن کرونا چه می گویند؟

دکتر سهراب صیدی متخصص بیماری های داخلی و شاغل در بیمارستان کرونایی شهید رجایی شهر دوگنبدان به عنوان نخستین فردی که در شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد واکسن کرونا را دریافت کرده است می گوید: پس از تزریق واکسن تاکنون هیچ عارضه ای را تجربه نکرده ام.

انتقاد اعضای شورای شهر بهمئی از عدم پرداخت حق آلایندگی/قول فرماندار به اعضای پارلمان شهری
دنبال کنید

وی تاکید می کند: واکسناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در مراحل نخستین خود قرار دارد و شهروندان نباید احساس کنند با ورود واکسن به کشور کار تمام شده است بلکه همچنان باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر صیدی با اشاره به اینکه با شروع واکسناسیون کرونا حالا هموطنان اطمینان دارند که بالاخره این بحران تمام خواهد شد از شهروندان خواست در هیچ شرایطی درباره مراقبت های بهداشتی ویروس کرونا کوتاه نیایند.

وی که ۱۲ سال سابقه طبابت دارد با اشاره به اینکه یک سال گذشته سخت ترین روزهای دوران کاری خود را تجربه کرده است عنوان می کند با وجود سر و کار داشتن با بیماران کرونایی خوشبختانه به دلیل رعایت شدید و دقیق دستورالعمل های بهداشتی پیشگیرانه به این ویروس آلوده نشده است.

او با اشاره به اینکه تعدادی از شهرستان های استان خوزستان در وضعیت قرمز ویروس کرونا قرار گرفته اند از شهروندان خواست تا همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی بگیرند.

یکی دیگر از کارکنان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت که از زمان دریافت واکسن اسپوتنیک وی تاکنون هیچگونه عارضه ای نداشته است و کار خود را همچون گذشته انجام می دهد . 

به گفته وی ،بررسی  ها نشان داده است که واکسن روسی در میان واکسن های کشف شده در جهان که برای واکسینه افراد مورد استفاده قرار گرفته از کارایی بالاتری برخوردار بوده است بطوری که شمار کشورهایی که برای دریافت این واکسن اعلام امادگی کرده رو به افزایش است .

واکسیناسیون در گچساران

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: تاکنون ۲۵ نفر از کادر درمان بیمارستان های کرونایی این شهرستان واکسن کرونا را دریافت کرده اند و در چند روز اخیر که تزریق واکسن کرونا در گچساران آغاز شده  هیچ موردی از عوارض این واکسن گزارش نشده است.

آرین غلامیان با اشاره به اینکه محموله دوم واکسن کرونا وارد کهگیلویه و بویراحمد شده است ،تاکید کرد که واکسناسیون علیه ویروس کرونا ادامه دارد.

غلامیان با یادآوری اینکه وضعیت زرد شهرستان گچساران به نارنجی تبدیل شده از شهروندان خواست دستورالعمل های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند.

۳۳۷ ولادت حاصل از چندقلوزایی در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد 
دنبال کنید

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و دورهمی های خانوادگی، افزود: برای پیشگیری از آغاز موج چهارم بیماری کرونا ضروری است تا شهروندان مسئولانه با ستاد کرونا همکاری کنند تا دیگر شاهد تجربه تلخ از دست دادن شهروندان نباشیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران عنوان کرد: روند کرونا در بیمارستان های گچساران  از حالت نزولی خارج شده و آمار مراجعه بیماران سرپایی در یک هفته گذشته در بیمارستان های این شهرستان افزایش داشته است واین زنگ خطر موج چهارم شیوع کروناست.

کرونا در گچساران به روایت آمار

فرماندار گچساران گفت: تاکنون ۱۲ هزار و ۸۲۶ هزار مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که چهار هزار و ۲۰۹ نفر از آنها به کرونا مبتلا شدند.

علیرضا اتابک اضافه کرد: تا کنون ۸۹ نفر در این شهرستان بر اثر ویروس کرونا  جان باخته اند و هم اکنون ۱۵ نفر در بیمارستان شهید رجایی و صنعت نفت این شهرستان بستری هستند.

اتابک اظهار داشت: با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در خوزستان  طرح محدودیت ترافیکی در این شهرستان اجرا و از ورود خودروهای پلاک خوزستان به این شهرستان جلوگیری خواهد شد.

وی کاروان های انتخاباتی، آیین های ختم و دورهمی‌های خانوادگی را مهم‌ترین علت خارج شدن این شهرستان از وضعیت زرد به نارنجی دانست و اضافه کرد: هم اینک به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، شرکت در جلسات انتخاباتی،  تجمع در عروسی ها، عزا و دورهمی ها ،شیوع این بیماری افزایش یافته و مبتلایان آن بیشتر شده است.

اتابک تصریح کرد: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت گروه‌های سه و چهار شغلی، مراکز تجمعی مانند مراکز خرید و تجاری سربسته  و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی در شهرهای نارنجی ممنوع است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi