یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

گزارشی درباره کارخانه‌های «صنایع پوشش» و «رشت الکتریک» که رییس قوه قضاییه دستور بررسی چرایی تعطیلی آنها را داد، با عنوان دو برند خاموش

کرونا ؛سیدابراهیم رییسی از حال و روز این روزهای مملکت چنان دلگیر و مغموم است که هنگام سخنرانی در شورای عالی اداری گیلان لابه‌لای گلایه از «سیاسی‌کاری»ها و «بگومگو»ها بغض کرده و ثانیه‌هایی حتی نمی‌تواند صحبت‌هایش را ادامه دهد. به گزارش کرونا، شرق نوشت: رییس دستگاه قضایی در جریان سفر اخیر خود به استان گیلان،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57124
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

کرونا :

گزارشی درباره کارخانه‌های «صنایع پوشش» و «رشت الکتریک» که رییس قوه قضاییه دستور بررسی چرایی تعطیلی آنها را داد، با عنوان دو برند خاموش
کرونا ؛سیدابراهیم رییسی از حال و روز این روزهای مملکت چنان دلگیر و مغموم است که هنگام سخنرانی در شورای عالی اداری گیلان لابه‌لای گلایه از «سیاسی‌کاری»ها و «بگومگو»ها بغض کرده و ثانیه‌هایی حتی نمی‌تواند صحبت‌هایش را ادامه دهد.
به گزارش کرونا، شرق نوشت: رییس دستگاه قضایی در جریان سفر اخیر خود به استان گیلان، در نشست شورای اداری این استان حاضر شد. هنگامی که به مسائل و مشکلات این استان اشاره می‌کرد، وقتی می‌خواست یادی کند از بچه‌های جبهه و جنگ و گفت «ما در محضر مبارک…» نتوانست جمله‌اش را ادامه دهد؛ ۸ ثانیه بغض و سکوت کرد و بعد جمله‌اش را چنین ادامه داد: «بچه‌هایی هستیم که روزهای خوش را بر خود حرام کردند و به جبهه رفتند و جنگیدند. مادران‌شان به آنها خوشامد گفتند و جنازه‌های آنها برگشت. حالا ما باید گرفتار سیاسی‌کاری‌ها و بگومگوها شویم؟ بعد زندگی مردم را نگاه کنیم و ببینیم بسیاری از مسائل قابل ‌حل است. آقا فرمودند هیچ مشکلی نیست که در این کشور قابل‌حل نباشد.» شکستن بغض قاضی‌القضات در یک نشست رسمی و در جریان یک سفر نظارتی به استان گیلان، واکنش‌های فراوانی به‌ دنبال داشت. بلافاصله سایت‌های خبری و فضای مجازی پُر شد از ویدیوی یک دقیقه‌ای بغض سیدابراهیم رییسی در میانه سخنرانی‌اش. اگر چه رفتار دردمندانه رییس دستگاه قضایی مورد توجه بسیاری قرار گرفت اما همزمان برخی ناظران نیز با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، از برخی رفتار مسبوق به سابقه کسانی گفتند که سودای ریاست‌جمهوری در سر دارند؛ رفتاری تبلیغاتی برای پر کردن سبد رای! گمانه‌زنی‌‌هایی که البته بیشتر نیت‌خوانی است و شاید همین باعث شد که حمید رسایی با انتشار ویدیوی مورد اشاره از سیدابراهیم رییسی با عنوان «وقتی بغض رییس قوه قضاییه ترکید»، بدون نیت‌خوانی مستقیم و اشاره به آنچه احتمالا در ذهن دارد، بین سطور رفتار قاضی‌القضات را مورد بررسی قرار دهد و با اشاره به اینکه «در قوه قضاییه هزار کار انجام‌ نشده داریم. سال‌هاست که مردم طعم عدالت قضایی را نچشیده‌اند، عدالت قضایی ازجمله بخش‌های اصلی نظام اسلامی برای ایجاد امید در دل مردم است»، تاکید کند که «رییسی باید در قوه قضاییه بماند؛ ماندن در این جایگاه بر او واجب متعین و کوچ کردن به قوه دیگر نهایتا مستحب است.»
 وعده پیگیری و حل مشکلات گیلانی‌ها
بیست و یکمین سفر استانی رییس قوه قضاییه اما به‌ جز این حاشیه پررنگ، نکات دیگری هم داشت. سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در ادامه سفرهای استانی‌اش به استان گیلان رفته بود. او در بدو ورود به این استان مورد استقبال رسمی نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، رییس‌کل دادگستری و مقامات استانی گیلان قرار گرفت و در اولین اظهاراتش در این استان تاکید کرد که «هر چه از مشکلات که در استان گیلان قابل ‌پیگیری باشد، همین جا برای رفع آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم و آنچه مربوط به مرکز است، در مرکز پیگیری خواهد شد تا ضمانت اجرایی داشته باشد و پیگیری لازم انجام شود.»
 وعده تعقیب تخریبگر کارخانه صنایع پوشش
یکی از نکات مهم در جریان سفر استانی رییسی به گیلان، همزمانی این سفر بود با آزادی ۳۰۰ زندانی در استان گیلان. بر همین اساس به بهانه سفر قاضی‌القضات به گیلان، با همکاری و برنامه‌ریزی ستاد دیه کشور، بیش از ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد و حدود ۹۰ نفر از زندانیان جرایم عمدِ خرد با کمک ستاد اجرایی و تعدادی هم با کمک استفاده از ظرفیت قانونی مرخصی پایان حبس آزاد شده و به آغوش زندگی و خانواده باز خواهند گشت تا شیرینی سفر استانی قاضی‌القضات، کام خانواده برخی زندانیان این استان را شاد کند.  علاوه ‌بر این، رییسی در جریان این سفر، ضمن سرکشی از کارخانه «رشت الکتریک» و دستور به رییس‌کل دادگستری گیلان جهت  پیگیری فوری وضعیت این کارخانه، از کارخانه «صنایع پوشش ایران» هم بازدید و تاکید کرد که فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه عده‌ای بارش برف را بهانه کردند تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن استفاده کنند، تاکید کرد که مساله برف نبود؛ چرا که به‌گفته او، اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد. اما سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند. رییسی با این وعده که در اسرع وقت و با همت مسوولانِ این کارخانه، همه موانع ازجمله موانع حقوقی و قضایی بازگشت به کار این کارخانه برطرف شود، به دادگستری گیلان دستور داد که هرچه سریع‌تر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستورکار قرار دهد. او گفت: «مردم باید هر چه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.» گزارشی از تاریخچه فعالیت این دو کارخانه را می‌توانید در صفحه ۷ شماره امروز «اعتماد» بخوانید.
      گزارشی درباره کارخانه‌های «صنایع پوشش» و «رشت الکتریک» که رییس قوه قضاییه دستور بررسی چرایی تعطیلی آنها را داد، با عنوان دو برند خاموش 3
 وعده تعقیب تخریبگران اموال ملی و تولید
رییس دستگاه قضایی در بخش دیگری از سفر به استان گیلان – چنانچه پیش‌تر اشاره شد- در نشست شورای اداری استان گیلان شرکت و در بخشی از سخنانش تاکید کرد که «بخش‌های مختلف کشور حق عقب‌نشینی و درجا زدن و توقف ندارند. در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ها و حرکت‌ها باید رو به جلو بوده و همواره پویایی بر کار مسلط باشد.» او با بیان اینکه ارتقای تولید و رفع موانع تولید و حفظ ذخایر مادی و طبیعی امری شدنی و ممکن است، گفت: «منابع و ذخایر طبیعی باید حفظ شود و باید در مقابل ارتباطات ناسالم و زد و بند‌هایی که در ادوار مختلف وجود داشته و موجب تعدی و تعرض به منابع طبیعی و ذخایر ملی شده است، ایستاد و در این راستا چنانچه مدیری مرتکب تخلف شده است باید به ‌شدت با او برخورد کرد.» رییسی با بیان اینکه مدیران باید در اجرای قانون و حفظ شؤون اجتماعی و رعایت عدالت، پیشقدم و سرآمد باشند و به هیچ‌ وجه قابل‌قبول نیست که مدیری در موضوع تعرض به منابع طبیعی تخلف کند و اقدام به ویلاسازی به‌ صورت غیرقانونی در بستر طبیعت کند، ادامه داد: «قطعا در صورت وقوع چنین امری به‌ شدت با آن مدیر برخورد می‌شود و ویلای او هم تخریب می‌شود.» او اگر چه خصوصی‌سازی را یک «ضرورت اجتناب‌ناپذیر» دانست و تاکید کرد که بخش خصوصی واقعی باید مورد حمایت تسهیلاتی و قضایی قرار گیرد اما در عین حال گفت که خصوصی‌سازی با آتش زدن مال مردم و دولت و ویران کردن یک کارخانه سرپا تفاوت دارد و کسانی که به نام خصوصی‌سازی، سبب خسارت به اموال ملی و تولید کشور می‌شوند، با قاطعیت تحت تعقیب قرار می‌گیرند. رییس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه وقوع تخلف از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست، از لزوم برخورد شدیدتر با سازمان متخلف نسبت به افراد متخلف گفت: «هیچ سازمان و دستگاهی در این کشور حق ندارد مرتکب تخلف شود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید خود را مکلف به اجرای عدالت و قانون بدانند؛ بنابراین هیچ سازمانی حق ندارد به جنگل و اراضی ملی تعرض کند.» 
 لازمه اقتدار بداخلاقی نیست!
قاضی‌القضات همچنین در بیست‌ویکمین سفر استانی خود با قضات و کارکنان قضایی استان گیلان دیدار کرد و با توصیه به قضات بر باحوصله عمل کردن گفت که ضمن بررسی باحوصله پرونده‌ها، قضات باید سعی کنند که رای خود را درنهایتِ عدالت صادر کنند. رییسی با بیان اینکه در دستگاه قضایی باید مقتدرانه و مدبرانه عمل کرد و با مردم مهربان بود، بی‌تابی و بی‌حوصلگی را موجب اختلال در امر قضاوت دانست و تاکید کرد که مردم از دستگاه قضایی انتظار رای ناعادلانه ندارند. او معتقد است که مردم باید احساس کنند که عدلیه پناهگاه آنهاست و همان گرفتاری‌هایی که مردم دارند به خودی خود کافی است و دیگر نیرو‌های عدلیه نباید بر گرفتاری‌های مردم مراجعه‌کننده به واحد‌های قضایی بیفزایند. رییس دستگاه قضایی با بیان اینکه لازمه اقتدار «بداخلاقی» نیست و می‌شود هم اقتدار داشت و هم اخلاق‌مدارانه حرکت کرد، ادامه داد: «باید مراقب بود حتی یک نفر هم که از دوردست آمده و زبان حقوقی و پول وکیل گرفتن ندارد، ناراضی از عدلیه خارج نشود. ممکن است رای به ضرر فردی صادر شود؛ اما برخورد‌ها و رفتار‌ها باید به گونه‌ای باشد که همان فرد هم احساس کند به عدالت با او برخورد شده است.»
 وعده پیگیری مشکلات زندان‌های گیلان
در راستای سفر رییس دستگاه قضایی به استان گیلان، شورای قضایی این استان با حضور سید ابراهیم رییسی، استاندار گیلان و نماینده ولی‌فقیه در این استان و جمعی از اعضای شورای عالی قوه قضاییه و همچنین شورای قضایی گیلان برگزار شد. رییسی در این نشست، در واکنش به گزارش معاون اداره کل زندان‌های استان گیلان در خصوص برخی مشکلات زندان‌های این استان، دستور پیگیری برای حل و فصل هر چه سریع‌تر برخی مشکلات زندان‌های گیلان صادر کرد و گفت: «زندانی فقط باید در زندان محکومیت خود را تحمل کند، نه اینکه خدای نکرده به‌ خاطر مناسب نبودن بعضی امکانات تنبیه مضاعف متحمل شود.»  رییسی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به لزوم به سرانجام رساندن همه پرونده‌های معوقه در کشور، تاکید کرد که برای هیچ پرونده‌ای بن‌بست وجود ندارد. او همچنین سازمان بازرسی کل کشور را مامور نظارت بر اجرای مصوبات سفر به استان گیلان به‌خصوص در زمینه احیای کارخانجات این استان قرار داد و خطاب به رییس سازمان بازرسی کل ‌کشور که در جلسه نیز حاضر بود، تصریح کرد که در انجام نظارت‌های سفر به گیلان یک روز هم تاخیر ایجاد نشود. رییس قوه قضاییه همچنین از استاندار گیلان خواست که ظرف یک ماه و نیم باقی مانده از سال جاری، هر اندازه که می‌تواند برای اجرای پروژه‌های مصوب این سفر به‌خصوص در حوزه‌های پزشکی قانونی و زندان‌ها – که مستقیما با مردم در ارتباط هستند-  تامین اعتبار کند.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi