یکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳

ما باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و تحقق عدالت آموزشی حرکت کنیم

نایب رئیس مجلس گفت: ما باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و عدالت آموزشی و تحول در متون آموزشی و فرایند یاددهی و یادگیری و همچنین تقویت معاونت پرورشی حرکت کنیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 111750
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۵۴

کرونا :

ما باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و تحقق عدالت آموزشی حرکت کنیم

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۰ تیرماه) مجلس شورای اسلامی  پس از استماع گزارش وزیر آموزش و پرورش در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ گفت: موضوع رتبه‌بندی معلمان به عنوان حق آنها، مدیون مجلس و همت شهید رئیسی است. در دولت شهید رئیسی بالغ بر ۲۰۵ هزار ردیف استخدامی داده شده که ۷۰ درصد آنها انجام شده و ۳۰ درصد در حال انجام است.

نایب رئیس مجلس در مورد مطالبه جمعی از نمایندگان پیرامون اعمال معدل در کنکور ادامه داد: مجلس یازدهم مصوبه‌ای برای اعمال معدل در کنکور داشت که شورای انقلاب فرهنگی رد کرد. وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه‌ای تهیه کرده که یک بار امتحان برای اعمال معدل را مدنظر قرار دهند که نمایندگان خواستند این آیین‌نامه اصلاح شود که شما نوید ۲ بار آن را دادید.

وی تصریح کرد: در موضوع مربوط به حوزه آموزش و پرورش تنها از مباحثی همچون حقوق، فضای فیزیکی و ساختمان صحبت می‌شود حال اینکه ما باید به سمت تحول در آموزش و پرورش و عدالت آموزشی و تحول در متون آموزشی و فرایند یاددهی و یادگیری و همچنین تقویت معاونت پرورشی حرکت کرد.

نایب رئیس مجلس در پایان بر لزوم توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان، وضعیت حق‌التدریسی‌ها و پرداخت معوقات معلمان شرکتی تاکید کرد.

در ادامه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به مطالبات جمعی از نمایندگان مجلس، افزود: موضوع حق التدریسی به روز شده است کما اینکه در خرداد حق التدریس اردیبهشت را پرداخت کردیم و این را با شهریور ۱۴۰۲ مقایسه کنید که هنوز حق التدریس اسفند ۱۴۰۱ را نیز نتوانسته بودیم بپردازیم بنابراین در حال اصلاح این روند هستیم اما نیاز به زمان داریم.

وی یادآور شد: این کاستی ها مربوط به الان نیست بلکه در یک دوره طولانی انباشته شده است و این دولت سعی کرد همه را حل کند کما اینکه اجرای پروژه های نیمه تمام در خصوص ۷ هزار مدرسه که در دستورکار قرار دادیم تعداد ۴ هزار مدرسه در گذشته شروع شده بود.

صحرایی تصریح کرد: در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان از مجلس سپاسگزاریم که کمک کرد حکمی در برنامه هفتم لحاظ شد که اساسنامه آن باید ظرف مدت ۳ ماه اصلاح شود و ۸۰ درصد را باید به ترتیب بورسی کنیم ضمن اینکه بنده در طول یکسال ۵ بار هیات امنای آن را تشکیل دادم و شفافیت را به داخل این صندوق بردم و قطعا مسائل آن را حل خواهیم کرد هرچند صندوق آسیب های فراوانی دارد که رفع آن ها در گرو همراهی مجلس و دولت است.

وی افزود: مصوبه مجلس در مورد اساسنامه که مربوط به سال ۱۴۰۰ بود باید اجرامی شد اما فرصت از دست رفته بود بنابراین آن را در دستورکار گذاشتیم همچنین در مورد فضاها نیز در تلاش هستیم این مسیر را با جدیت دنبال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در رابطه با رتبه بندی مطابق با قانون هیچ موردی جا نمانده است کما اینکه بنده در سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور باید آن را به دیون تائید شده تبدیل می کردم که انجام شد و همچنان پیگیر هستم از سوی دیگر در خصوص بازنشستگان انتظاراتشان مربوط به بیمه است که در صندوق بازنشستگی است که آن را دنبال می  کنیم تا یک کار ملی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: در رابطه با معلمان فعلی باید ضریب آن ها باید بالا رود و بیشتر کار کنند و راهکار آن نیز اصلاح حق التدریس و پرداخت در زمان دلیل است که دومی محقق شده است و اولی هم در دستورکار قرار دارد.

در ادامه نایب رئیس مجلس با اشاره به معوقات چند ماهه ۲۲ هزار معلم شرکتی از وزیر خواست تا در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نیروهای خرید خدمات ۲۶ هزار نفر هستند که نسبت به پرداخت فروردین و اردیبهشت آن ها اقدام شده است اما آن ها شرکت دارند و این پول باید به شرکت تحویل داده شود ضمن اینکه سال گذشته اعتبارات این بخش در بودجه پیش بینی نشده بود و تنها به اندازه ۳ ماه ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود که آن را اصلاح کردیم، همچنین در رابطه با مسئله نیروی خرید خدمات فقط از طریق قرارداد کار معین قابل تحقق است که لازم است سازمان اداری استخدامی همراهی کند.

صحرایی افزود: برای نیروهای پیش دبستانی و نهضتی که تعداد محدودی هستند قانون اجازه نمی دهد و راهی جز استخدام رسمی و دانشگاه فرهنگیان ندارد و من نیز مجری قانون هستم و همچنین در مورد کنکور قانون را اجرا می کنم.

وی افزود: اعتباری که برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی برگردانده است ارزش هر هزینه ای را دارد ضمن اینکه متاسفانه نظام تعلیم و تربیت به مرحله فروپاشی رسیده بود ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب چندین بار در این رابطه تذکر دادند و رئیس مجلس نیز در سال ۹۷ در این رابطه مکاتبه ای با رهبر معظم انقلاب داشت که حاوی نکات مهمی بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسئله کنکور باید به نفع نظام تعلیم و تربیت اصلاح شود و نباید برنامه تربیت ۶ ساعتی به حفظ کردن و دانش محض پایه اختصاص پیدا کند ضمن اینکه امروز نتیجه اجرای یکساله مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شده بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم به دانشگاه های دولتی راه پیدا کردند کما اینکه سال گذشته نفرات اول کنکور از چارایماق، سرپل ذهاب، پل دختر و اسفراین بودند.

وی افزود: اتفاقاتی که در صدور کارت افتاد یک حمله اینترنتی بود ضمن اینکه مسئله ما فقط طراحی سوال مبتنی بر سطوح بالای دانش برای گام دوم انقلاب است که به نسلی فکور و خلاق نیاز دارد که دانش خود را تعیین و تشریح کند.

در ادامه عباس پاپی زاده عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در خصوص ۴۵ هزار بازنشسته که نیمه دوم سال ۱۴۰۰ که شش ماه دوم آن را مشمول ۹۰ درصد حقوق بازنشستگی نشده است دستور دهید در ۶ ماه دوم سال حل شود.

وزیر اموزش و پرورش افزود: مسئله رتبه بندی ۱۴۰۰ یک خطا در یک قانون خوب بود اما پیش بینی نشد که اعمال رتبه بندی اصلاح احکام بازنشستگی توام با اصلاح پاداش است که ما ۷٫۵ همت از بودجه امسال را برای آن دادیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi
سایت سید عبدولوحید سجادپور

سایت سید عبدولوحید سجادپور