جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید

در ورود به فصل سرما اولین اقدام در خانه‌ها آماده کردن و بررسی وسایل گرمایشی و راه‌اندازی آن است. این لوازم گرمایشی از بخاری، شوفاژ و شومینه گرفته تا آبگرمکن و پکیج و … را شامل می‌شوند. موردی که در اینجا حائز اهمیت است این است که تمامی این دستگاه‌ها اگر برای مدتی بی‌استفاده بودند،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 54961
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

کرونا :

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید

در ورود به فصل سرما اولین اقدام در خانه‌ها آماده کردن و بررسی وسایل گرمایشی و راه‌اندازی آن است. این لوازم گرمایشی از بخاری، شوفاژ و شومینه گرفته تا آبگرمکن و پکیج و … را شامل می‌شوند. موردی که در اینجا حائز اهمیت است این است که تمامی این دستگاه‌ها اگر برای مدتی بی‌استفاده بودند، هنگام راه اندازی آنان ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. برای مثال شما پکیج را روشن می‌کنید ولی رادیاتورها ممکن است به خوبی گرم نشوند و بخشی از آنها سرد باشد، در این مرحله نیاز به هواگیری است.

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید 6

برای رفع مشکلاتی از قبیل رسوب گرفتگی، زنگ زدگی و وجود نشتی در لوله‌ها و… در آبگرمکن، شوفاژ و پکیج بهتر است با مراکز خدمات آنلاین تاسیسات تماس بگیرید تا تعمیرکاران با تجربه این مراکز در محل شما اقدام به تعمیر کنند. اما اگر به آنان دسترسی ندارید، با آموزش زیر اقدام کنید.

هواگیری آبگرمکن و پکیج را فراموش نکنید

تجهیزات گرمایشی چون پکیج و آبگرمکن پس از راه‌اندازی اغلب نیاز به هواگیری دارند. ما هواگیری را جهت خارج کردن هوای اضافی در رادیاتوها، پکیج یا آبگرمکن برای بهتر کردن عملکرد آنها و افزایش عمر و صرفه جویی در مصرف انرژی انجام می‌دهیم. هوای اضافی در این دستگا‌ها در اثر کمبود سطح آب در رادیاتور و یا قدیمی بودن و واکنش‌های شیمیای در فلز آن ایجاد می‌شوند.

اما بازه زمانی مناسب برای هواگیری چگونه تعیین می‌شود؟

بازه زمانی مناسب برای هواگیری با توجه به موارد زیر تعیین می‌شوند:

  • بسته به میزان قدمت پکیج و آبگرمکن
  • مدل دستگاه خریداری شده توسط شما
  • طبقه محل سکونت خود زیرا هرچه فاصله شما از زمین بیشتر باشد، سطح آب در رادیاتور شما پایین‌تر بوده و سریعتر نیاز به هواگیری پیدا می‌کنید.

نکته‌ای که بهتر است در این قسمت بیان شود، توجه به استفاده از شیر هوواگیری اتوماتیک در موتورخانه‌های مرکزی است.

علائمی که نشان دهنده زمان هواگیری لوازم گرمایشی است

هنگتم وجود هوا در پکیج یا آبگرمکن شما با موارد زیر روبرو خواهید شد که با مشاهده آنان بهتر است اقدامات لازم را جهت هواگیری، انجام دهید:

  • زمان‌هایی که آب گرم نشود
  • هنگامی که رادیاتور و شوفاز نصف گرم یا کلا سرد باشد،
  • وجود مشکل یکسان نبودن گرمادهی در سراسر شوفاژ،
  • شنیده شدن صدای بلند و انفجاری هنگام روشن کردن پکیج و آبگرمکن

نحوه هواگیری پکیج دیواری

این روزها در بسیاری از خانه‌ها از پکیج دیواری استفاده می‌شود، جدای از اینکه شرکت تولید کننده پکیج دیواری شما، چه برندی باشد، هواگیری آنها به یک شکل صورت می‌گیرد. جهت هواگیری پکیج دیواری خود مراحل زیر را طی کنید:

  • در اولین قدم پکیج را خاموش کنید.
  • یک شیر آبی رنگ در زیر دستگاه وجود دارد که بعد از باز کردن آن آب به داخل دستگاه وارد می‌شود و عقربه دستگاه به حرکت می‌کند. شیر را باز کرده و به فشار سنج نگاه کنید.
  • هنگامی که فشار به ۱٫۵ رسید شیر را ببندید و در انتها پکیج را روشن کنید.
سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور هک شد +عکس
دنبال کنید

برای تنظیم فشار نیز از همین روش استفاده می‌شود. (فشار استاندارد در چکیج ۱٫۵ است.) از سوی دیگر در حمام‎ رادیاتوری به عنوان حوله خشک کن وجود دارد که پیشنهاد می‌شود جهت تنظیم فشار آن و یا دیگر رادیاتورها را هواگیری کنید.

 

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید 7

مشکلات بالا رفتن فشار در پکیج

گفتیم که فشار هوا در پکیج باید به ۱٫۵ برسد، حال اگر بیشتر شد چه؟ بالا رفتن فشار تا ۲ آسیبی به پکیج نمیزند. اما اگر این فشار بیشتر از ۳ شود مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. مشکلاتی چون:

  • آسیب جدی به پکیج
  • نشتی آب از شیر اطمینان
  • ایجاد شدن زنگ زدگی و پوسیدگی در سیستم لوله کشی
  • آسیب به اجزای داخلی پکیج و …

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید 8

چگونه رادیاتور یا همان شوفاژ را هواگیری کنیم؟

هنگام هواگیری رادیاتور، آب به همراه هوا از آن خارج می‌شود. آب خروجی از رادیاتورها از آنجایی که برای مدت زیادی درآنها راکد مانده است، بوی نامطبوعی از خود ساطع کرده و به رنگ مایل به زرد است. هنگام اقدام به هواگیری رادیاتور یا همان شوفاژ، لوازمی چون یک پیچ گوشتی، ظرفی برای قرار دادن در زیر رادیاتور برای ریختن آب خروجی در آن و دست کش تا هنگام هواگیری دستانتان آلوده نشود را آماده داشته باشید.

هواگیری شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. در مرحله اول شیر آب گرم را باز کنید.
  2. پیچ هواگیری که اغلب در قسمت انتهایی پکیج قرار می‌گیرد را پیدا کنید.
  3. دستکش خود را پوشیده و ظرف را در زیر پیچ قرار دهید تا آب و هوای خروجی درون آن برید.
  4. با یک پیچ گوشتی پیچ هواگیری را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. فقط در هنگام باز کردن به این نکته توجه کنید که لازم نیست آن را تا انتها باز کنید.
  5. آب خروجی به دلیل وجود هوا در آن با صدا از آن خارج می‌شود، هواگیری را تا زمانی که این صدا رفع شود ادامه دهید.
  6. پس از پایان هواگیری، پیچ را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا آن را ببندید.
  7. این کار را برای تمامی رادیاتورها انجام دهید.

هواگیری آبگرمکن دیواری چگونه صورت می‌گیرد؟

گفتیم که هنگام وجود هوا در آبگرمکن با مواردی چون سرد شدن آب، وجود صدا و… در آن مواجه خواهید شد، که به شما نیاز به هواگیری را یادآور می‌شوند. هواگیری آبگرمکن دیواری کمی تخصصی است و باید شما قبل از اقدام به هواگیری با قطعات آن آشنا باشید زیرا در هنگام هواگیری ابگرمکن دیواری، تمام قطعات آن را جدا و دوباره به جای خود متصل خواهید کرد. کوچکترین خطا هنگام انجام این مراحل ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد به همین علت تاکید می‌شودکه این کار توسط تعمیرکاران ماهر و باتجربه انجام گیرد.

درخشش نظام پیشنهادات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران
دنبال کنید

پیش از ورود زمستان گرمای مطلوب منزل را مهیا کنید 9

جهت هواگیری آبگرمکن دیواری باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. شیر گازو آب ورودی را ببندید زیرا در هنگام هواگیری، لازم است آبگرمکن سرد باشد تا دچار سوختگی نشوید.
  2. دسته پلاستیکی که تنظیم دما با آن انجام می‌گیرد و پیج‌های اتصال را باز کنید و قاب آبگرمکن را بردارید. (نکته: در تمامی مراحل پیج‌ها و سایر قطعات را در جایی قرار دهید که هنگام بازگرداندن آن به جای خود، دچار سردرگمی نشوید.)
  3. حال نوبت به باز کردن لوله‌های مسی را که آب سرد و گرم را به دستگاه وارد می‌کنند می‌رسد.
  4. پس از باز کردن لوله‌ها، اینک مهره متصل به رگولاتور و سر لنگ گار را باز کنید.
  5. لوله دودکش را نیز جدا کنید.
  6. برای جدا کردن آبگرمکن از دیوار کمی آن را از پایین به بالا به آرامی فشار داده تا از خارها رها شود.
  7. آبگرمکن را بر روی یک سطح صاف قرار داده و کلاهک تعدیل را بعد از باز کردن پیچ‌های نگهدارنده آن جدا کنید و سپس بسته فنری متصل به مبدل حرارتی را باز و از کلاهک خارج کنید.
  8. مهره لوله مسی، رگولاتور آب ورودی، مبدل حرارتی، پیچ‌های بست ترموکوپل، شمعک و الکترود جرقه زن وفیش وایر فندک را باز و از الکترود جدا کنید.
  9. مهره شمعک و نازل آن و نازل پیلوت و شعله پخش کن را باز و جدا کنید.
  10. حال پیچ‌ها را جهت جدا کردن مشعل باز و آن را با احتیاط از صفحه نگهدارنده جدا کنید.
  11. تمامی قطعاتی را که هنگام هواگیری دستگاه باز کرده‌اید را حال به جای خود باز گردانید.
  12. پس از بازگرداندن همه چیز در جای خود و اطمینان از درستی محل نصب آنان، آبگرمکن را در جای خود قرار داده و پس از نصب دودکش، شیر آب سرد را باز کنید و مطمئن شوید نشتی آب وجود ندارد. بعد از اطمینان از این موضوع روکش آبگرمکن و دسته‌های رگولاتور گاز و آب را وصل کنید.

هواگیری آبگرمکن به علت استفاده مداوم از آن، حداقل در سال دوبار توصیه می‌شود. می‌توانید برای هواگیری آبگرمکن و رسوب زدایی و تعمیر و بررسی آن از مراکز سرویس و تعمیر آبگرمکن کمک بگیرید. اینگونه نگرانی از بابت ورود آسیب به قطعات آبگرمکن، در طی هواگیری، نخواهید داشت.

پس از هواگیری رادیاتورها، مشکل گرم نبودن آب و صدای رادیاتور و پکیج حل می‌شود. اما اگر این مشکل همچنان باقی بود با یک مرکز تعمیر پکیج جهت عیب‌یابی پکیج و آبگرمکن، رسوب زدایی پکیج و بررسی رادیاتورها و… تماس بگیرید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi