شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بام عید غدیر و دو هوایی سیاسی در گچساران

 شب قبل مانند چند سال پیش، این شب آمد و رفت؛ اما اتفاقاتی در گچساران در حال رخ دادن بود که مفهوم سیاسی بودن غدیر و عید غدیر را پررنگ‌تر می کرد ولی مردم این شهر را در دو هوایی سیاسی سردرگم نگه می داشت دو هوایی که همزمان و در یک ساعت مشخص و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49077
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۲۵

کرونا :

بام عید غدیر و دو هوایی سیاسی در گچساران

 شب قبل مانند چند سال پیش، این شب آمد و رفت؛ اما اتفاقاتی در گچساران در حال رخ دادن بود که مفهوم سیاسی بودن غدیر و عید غدیر را پررنگ‌تر می کرد ولی مردم این شهر را در دو هوایی سیاسی سردرگم نگه می داشت دو هوایی که همزمان و در یک ساعت مشخص و با دو جناح مختلف به وجود می آید.

 عده ای در گوشه‌ای جمع می‌شوند و به نام جشن روز غدیر به پایکوبی و و خوشحالی می پردازند و عده‌ای دیگر در گوشه‌ای دیگر و به طور موازی به بهانه همین روز و با نمادهای دیگری به جشن و پایکوبی می پردازند و برسر تصمیم مردم برای رفتن به کدام سمت رقابت می کنند.

 این حرکت ها هر مفهومی داشته باشد مهم نیست  اما نشان دهنده ی اتحاد نیست و باید به آن به چشم تردید نگاه کرد و مهم هم نیست که چه کسانی عامل این رویداد ها هستند.

 

 اما غدیر چیست که باعث بوجود آمدن دو هوایی سیاسی در گچساران شده است؟!

پیامبر(ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد.از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر (ص) بود به حجه الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر نمود تا علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.

واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌ شان بودند، با امام علی(ع) بیعت کردند.

سخنان رهروان راه عشق را می شنوی، مگو که نادرست است / سیاست مگو!
دنبال کنید

این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.

معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) درباره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه، کتاب الغدیر از علامه امینی است. پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.

رسول خدا(ص) فرمود : “روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، آن روز برادرم امام علی(ع) را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.”

امام صادق(ع) می‌فرماید: “روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.”

امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین… اگر مردم ارزش این روز را می‌دانستند، بی‌تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌کردند.

 

 

 غدیر هر چه که هست آنقدر برای مردم ایران و شهرم گچساران مهم است که برای زنده نگه داشتن آن همه مردم این دیار راهی مراکز مختلف می شوند و این روز را زنده نگه می دارند و در طول این سال ها هیچ کس نتوانسته است این واقعه مهم در اسلام را خدشه دار کند واقعه ای که در تاریخ هم سیاسی است و هم اجتماعی.

آیا با اهدا، حق معلولان از بین می رود؟!
دنبال کنید

 غدیر هر چه که هست یکی از پایه های مهم در زنده نگه داشتن دین اسلام و زنده نگه داشتن اعتقاد مردم گچساران است و بازی سیاسی در این روز باعث پررنگ تر شدن آن می شود و هیچ ضربه ای نخواهد خورد ولی با این رویداد ها از شکوه حضور مردم عاشق غدیر در یک جمع صمیمی کاسته می شود و این مقصران خاص خودش را دارد که باید پرسید :

دو هوایی سیاسی در چنین روز بزرگی چه جایگاهی در شهرم دارد؟!

آیا نمی شد این دو هوایی سیاسی در دو زمان متفاوت در چنین روزی برگزار می شد تا مردم لذت بیشتری از چنین روزی می‌بردند؟!

 

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi