جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عملیات فتح المبین 36 ساله شد/جزئیات

عملیات فتح المبین دوم فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع آغاز شد. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که سرانجام

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42607
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

کرونا :

عملیات فتح المبین 36 ساله شد/جزئیات
عملیات فتح المبین 36 ساله شد/جزئیات 3
عملیات فتح المبین دوم فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع آغاز شد. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که سرانجام منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز؛ عملیات فتح المبین دوم فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع آغاز شد. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ۱۳۶۰ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که سرانجام منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد.

شرح عملیات:

هفده ماه از انجام عملیات ناکام توکل در منطقه پل نادری و شرق رودخانه وحشی کرخه می گذشت و دشمن همچنان در منطقه گسترده فکه ، شوش ، عین خوش ، چنانه و مناطق دیگری از جبهه جنوب به سر می برد ، تا سرانجام عملیات فتح المبین در چهار مرحله برای آزاد سازی بخش وسیعی از خاک میهن و خارج ساختن شهرهای دزفول ، اندیمشک و جاده اهواز – اندیمشک از برد توپخانه و سایت موشکی سنگین و پرکار عراق طرح ریزی شد .

 

در عملیات طریق القدس زمینه مناسبی برای این کار بزرگ و سرنوشت ساز فراهم شده بود. برای عملیات فتح المبین فرمانده وقت سپاه ( سرلشگر رضایی ) با قرآن استخاره می کند که این آیه مبارکه می آید انا فتحنا لک فتح مبینا..

ترک صحن مجمع IPU از سوی هیأت اعزامی پارلمانی ایران، هنگام سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی
دنبال کنید

 ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دوم فروردین ماه ۱۳۶۱ یکصد گردان از سپاه و ۳۵ گردان از ارتش ایران ، در غرب دزفول و شوش با رمز یا زهرا به قلب دشمن زدند . در مقابل ۱۷۰ گردان از قوای رزمی عراق صف کشیده بودند . نیروهای خودی در قالب چهار قرارگاه عملیاتی سازماندهی شده و از چهار محور شوش ، رودخانه کرخه ، کوه میشداغ در جاده اهواز – اندیمشک و غرب دزفول حمله را شروع کردند .

 

 در مرحله اول و دوم ، تنگه های عین خوش و رقابیه به روی دشمن مسدود و در دو مرحله دیگر ارتش عراق تا پشت رودخانه دویرج عقب رانده شد  در این عملیات شهیدان حسین خرازی فرمانده لشگر ۱۴ امام حسین و محسن وزوایی فرمانده یک گردان از تیپ ۲۷ محمد رسول الله در شکست عراقی ها در محور رقابیه و علی گره زد بزرگترین موفقیت را به ارمغان آوردند .

 

کار بی نظیری که در این عملیات انجام شد و مایع شگفتی عراقی ها گردید ، حفر کانال و تونل در زمین های رملی منطقه و دور زدن دشمن از طریق آن بود . لشگر های ۱۹ زرهی و ۱ مکانیزه عراق که در این محاصره غافلگبر شده بودند، با تحمل آسیب های فراوان و شکستی که احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله به آنها وارد آورد، از میان رفتند.

 

با انجام عملیات فتح المبین ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و دستیابی به چاه های نفت ابوغریب حاصل شد. طی ۱۰ روز نبرد، ۱۸ فروند هواپیما، ۳ فروند چرخبال، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر، صد ها دستگاه خودروی نظامی و شمار چشمگیری از سلاح های انفرادی و نیمه سنگین دشمن از بین رفت و بیش از ۴۰۰۰ تن از نیروهای عراقی کشته و ۱۵۰۰۰ نفر دیگر نیز به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند .
 
همچنین شمار ۱۵۰ دستگاه تانک، ۱۷۰ دستگاه نفربر، ۱۶۵ قبضه توپ، شماری سلاح سبک و نیمه سنگی، یک سایت کامل موشک سام به همراه سه فروند موشک و انبوهی مهمات دیگر به دست رزمندگان اسلام افتاد.
 
این عملیات با فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا سپاه و ارتش و چهار قرار گاه قدس به فرماندهی سردار عزیز جعفری ، نصر به فرماندهی سردار شهید حسن باقری ، فجر به فرماندهی سردار شهید مجید بقایی و قرارگاه فتح به فرماندهی سردار سرلشکر رحیم صفوی و غلامعلی رشید انجام شد .
 
انتهای پیام/

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi