پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر

نمونه ی بارز از زمین خواریها را می توان به زمین های دشتک سی سخت اشاره کرد که مردم و مسئولین به عینه شاهد تصرف بخش عمده ای از این زمین ها توسط برخی افراد سود جود هستند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آمده است "

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41398
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

کرونا :

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر
نمونه ی بارز از زمین خواریها را می توان به زمین های دشتک سی سخت اشاره کرد که مردم و مسئولین به عینه شاهد تصرف بخش عمده ای از این زمین ها توسط برخی افراد سود جود هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازسفیر دنا؛در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود وبرخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود."

به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گردد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها ی سلسله جبال زاگرس و دنا مورد هجوم زمین خوران قرار می گیرند و حتی برخی دیگر به برخی از نقاط حتی مناطقی که به عنوان طبیعت بکر در این طبیعت از آنها یاد می شود هجوم برده اند.

سلطه زمین خواران بر مراتع ملی

متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است و حتی این زمین خواری به گونه ای پیش رفته که  اراضی ملی و حیات وحش را نیز تحت سلطه خود قرار داده است.

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر 6

شهرستان دنا و به خصوص شهر سی سخت به خاطر شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی بی نظیر همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده  که همین مسئله موجب تأثیرات منفی و مثبتی بر بخش های مختلفی از این شهر زیبا شده است.

وجود جنگلهای بکر و منابع طبیعی بی نظیر در این شهر، سی سخت را به نگینی بر تارک رشته کوه زاگرس تبدیل کرده که حاصلخیزی خاک و آب و هوای دلنشین این شهر باعث گردیده تا متعرضان سودجو به طبیعت این منطقه دست درازی کنند و مبادرت به تخریب بخش عمده ای از جنگلها و مراتع این شهر نمایند.

دنا در خطر نابودی

به دلیل محصور بودن شهر سی سخت بین کوه های سر به فلک کشیده دنا و کمبود زمین کشاورزی، قیمت زمین در این شهر روز به روز رو به افزایش بوده و همین عامل باعث شده تا افراد سودجو با تخریب مراتع و جنگل ها، چهره طبیعت این شهر را دگرگون کنند.

 تخریب بخش عمده ای از تپه های اطراف این شهر از یک طرف و جواب های مسئولان در زمینه برخورد با این گونه زمین خواری ها موجب شده تا افراد سود جو جسورتر از گذشته اقدام به نابودی جنگل های این منطقه بکر و دیدنی نمایند.

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر 7

نمونه ی بارزتر این زمین خواریها را می توان به زمین های دشتک اشاره کرد که مردم و مسئولین به عینه شاهد تصرف بخش عمده ای از این زمین ها توسط  برخی افراد سود جود هستند به گونه که دامنه زمین خواریها در این دشت بزرگ و زیبا که به وُرد عشایر و نشیمن گاه مردم معروف است به دامنه های کوه های همجوار نیز رسیده است.

به نظر می رسد ادامه این روند، موجب نابودی کامل درختان و تبدیل آنها به باغ و بعد از آن خانه های ویلایی و سپس خانه های مسکونی خواهد شد که به زودی باعث تغییر چهره جنگلها و مراتع شهر زیبای سی سخت می شود.

بعد از یکجا نشینی عشایر و بخشیدن زمین به مردم و ملی شدن جنگلها ، مردم به دلیل داشتن وُردهای قدیمی خود در مناطق عشایری، زمین های بایر خود را که اغلب حاصلخیز نیز بودند به زیر کشت برند و کاری به منابع طبیعی و قطع بی رویه درختانی همچون بلوط نداشتند و با تفکرات خود از این میراث گرانبها حفاظت می کردند.

کلنگ احداث مسجد حضرت ولی عصر(عج) در گچساران زده شد
دنبال کنید

اما امروز با صنعتی شدن صنعت کشاورزی و باغداری و زیاد شدن جمعیت آن هم در مناطق شهرستان دنا، برخی سودجویان به فکر این افتاده اند تا با غصب و یا شخم زدن برخی مراتع ملی در مناطق حاصلخیز این دشت زیبا، برخی از این زمین ها را که تا سالیان دور، مناطقی بکر و دست نخورده بوده را به نام خود زده و آن را به عنوان جزء دارایی های خود به یغما ببرند.

افسانه های کهن در حال نابودی

این موضوع بحرانی در چند سال اخیر در دشتهای حاصلخیز دنا حتی فراتر از آن چیزی شده که برخی فکر می کردند و حتی به پای دنا هم رسیده است و تپه های زیبایی که روزی به بلوطستان معروف بودند امروز مورد هجوم این پدیده شوم قرار گرفته اند.

رئیس کل دادگستری استان در جلسه پیشگیری از جرایم با هشدار به پدیده شوم زمین خواری آن هم در شهرستان های سردسیر استان گفت: متأسفانه امروز مناطق مستعد و کوهستان های اطراف از گزند این موضوع در امان نیست.

حجت الاسلام مزارعی با بیان اینکه دستگاه قضاء با جدیت در برابر سوداگران زمین خواری خواهد ایستاد، بیان کرد: دستگاه قضاء با افراد و اشخاصی که مبادرت به غصب بیت المال و از بین بردن منابع ملی می کنند به شدت برخورد خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگاران نیز از کاهش محسوس زمین خواری های سازمان یافته در سطح استان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: بسیاری از پرونده های راکد طی یک دهه اخیر نیز در دستور کار قضایی و حقوقی قرار گرفته است.

مبارزه مسئولان با پدیده زمین خواری در استان
عزت الله بهشتی فر افزود: طی سال های ۹۰ تا ۹۴ حدود یکهزار و ۸۱۶ پرونده مربوط به تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر 8
وی با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۵۶۱ هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان نیز در قالب این تعداد پرونده مورد تعرض و تصرف غارتگران و سودجویان قرار گرفت،تصریح کرد:۶۳۴ مورد از این تعداد منجر به صدور رای و رفع تصرف حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی از دست سودجویان شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر اینکه بیشترین تعداد پرونده های تشکیل شده مربوط به سال های ۹۴ و ۹۳ به ترتیب با ۴۳۱ و ۳۹۷ مورد بوده است،خاطر نشان کرد:بسیاری از پرونده های تشکیل شده در دو سال اخیر نیز مربوط به تصرفات و دست درازی های سودجویان در سالیان گذشته بویژه طی سال های ۸۰ تا ۸۲و ۸۸ تا ۹۰ بوده است.
بهشتی فر با اشاره به اینکه به نظر می رسد بیشترین میزان تخریب ها و تعرض به اراضی ملی نیز در بین همین سال ها بوده است،گفت :با بررسی های انجام شده بیشترین تعرض ها نیز مربوط به شهرستان های بویراحمد و دنا و منطقه طسوج در شهرستان چرام بود.

آتش‌سوزی جنگل‌های «قلیونی» در دنای شرقی مهار شد
دنبال کنید

بهشتی فر با اشاره به فعال شدن کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری ، گفت: سالهای ۹۳ و ۹۴ حدود ۸۲۸ مورد پرونده زمین خواری در مراجع قضایی استان تشکیل شد.
وی افزود: ظرف این دو سال نیز حدود ۶۳۷ هکتار از اراضی و منابع ملی از دست سودجویان رفع تصرف شد.
بهشتی فر برخی دستاوردها و نتایج کارگروه ویژه حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری در استان و اهتمام ویژه دولت یازدهم و نیز تعامل دستگاه قضایی در این راستا را یادآور شد و گفت: میزان هماهنگی ها و عزم همگانی برای مقابله جدی با این پدیده یکی از اقدام های مثبت و امیدبخش این کارگروه بوده است.

مصوباتی که هنوز عملیاتی نشده است
وی گفت: دستور دادستانی مرکز استان مبنی بر اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها و منابع ملی که تاکنون در استان اجرایی نشده بود یکی از مهمترین مصوبات و دستاوردهای این کارگروه بوده است.

بوی زمین خواری در منطقه دشتک دنا به مشام می رسد/چکمه زمین خواران بیخ گلوی کوه دنا+تصاویر 9
بر اساس این تبصره قانونی در صورت بروز هرگونه زمین خواری و تعرض سودجویان، اداره کل منابع طبیعی در هر جای این استان می تواند بدون تشکیل پرونده قضایی اقدام به رفع تصرف و مقابله با متعرضان کند.
بهشتی فر افزود: طی سال های ۹۳و ۹۴ و فروردین امسال بیش از سه هزارو ۷۹۰ هکتار پیشگیری و رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی و بر اساس اعمال تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفظ جنگل ها و منابع طبیعی انجام شده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از تخریب ها و خسارت های وارد شده بر عرصه های طبیعی استان ناشی از اجرای طرح های عمرانی و مربوط به دستگاه های اجرایی است، خواستار حمایت و ورود سازمان های مردمی و رسانه ها برای جلوگیری از گسترش و دامنه وسیع این تخریب ها شد.

لزوم تهیه نقشه کاداستر در مراتع ملی
بهشتی  با اشاره به افزایش روزافزون پدیده زمین خواری و تغییرکاربری های غیراصولی در اراضی و منابع ملی استان، یادآور شد: اجرای طرح و تهیه نقشه کاداستر مهمترین عامل در کاهش بروز این معضل است.
بهشتی فر تاکید کرد: از مجموع حدود یک میلیون و۴۵۰ هزار هکتار سطح منابع ملی در این استان تاکنون کمتر از دو درصد آن تهیه طرح کاداستر انجام شده است.
هرگونه واگذاری در حاشیه های دنا ممنوع است

بهشتی فر اظهار کرد: با وجود محدودیت اراضی منابع طبیعی بویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا هر گونه واگذاری و حتی حق بهره برداری از اراضی حاشیه شهرهای یاسوج و سی سخت ممنوع شده است.

به گفته مسئولان امر درکهگیلویه وبویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز بسیاری از رانت خواری ها و پرونده های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی به نمونه هایی از نفوذ کارکنان دولت در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi