سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تشخیص یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله

در کشور ما علیرغم بهبود نسبی در مقاومت ساختمان ها, همچنان عوامل غیر متخصص در ساخت و سازها دخالت دارند. از همین رو لازم است خریداران و حتی مستاجرین، قبل از خرید یا اجاره آپارتمان مورد نظرشان، نکات ساده و مهمی را مورد توجه قرار دهند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 40601
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

کرونا :

تشخیص یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله

در کشور ما علیرغم بهبود نسبی در مقاومت ساختمان ها, همچنان عوامل غیر متخصص در ساخت و سازها دخالت دارند. از همین رو لازم است خریداران و حتی مستاجرین، قبل از خرید یا اجاره آپارتمان مورد نظرشان، نکات ساده و مهمی را مورد توجه قرار دهند.

برای تشخیص یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله، می توان تا حدود زیادی، به نشانه های زیر دقت کرد و از آنها برای تشخیص صحیح بهره برد.

۱- شکل ظاهری نما و داخل ساختمان هرچند نزد همه بسیار اهمیت دارد؛ ولی نباید در درجه اول گول ظاهر ساختمان را خورد.

۲- در بدو امر اگر ظاهر ساختمان را پسندیدید، از سازنده یا مشاور املاک از نوع اسکلت ساختمان بپرسید و حتما از آن ها بخواهید که یک کپی از نقشه های اجرایی تایید شده توسط شهرداری در اختیار شما قرار دهند.

۳- ممکن است متاسفانه مورد تمسخر آن ها قرار بگیرید ولی اهمیت ندهید؛ به یاد بیاورید که شما هم برای پول خود زحمت کشیده اید و باید از این طریق به استحکام بنا پی ببرید.

۴- اگر در بین دوستان و اقوام خود فردی فنی سراغ دارید (لازم نیست حتما مهندس ساختمان باشد) از ایشان خواهش کنید نقشه موجود را با ابعاد ساختمان ساخته شده در یک فرصت کوتاه مطابقت دهد.

۵- نکاتی که وی باید مورد توجه قرار دهد، اول مقایسه ابعاد ستون ها در نقشه با ابعاد ستون های ساخته شده در پایین ترین طبقه ساختمان است. سپس در سایر طبقات نیز همین مقایسه انجام شود. لازم نیست همه ی ستون ها اندازه گیری شود، یک، دو، سه ستون در هر طبقه کافیست.

۶- دقت داشته باشید در ساختمان های با اسکلت فلزی، اختلاف ابعاد ستون ها در نقشه و اجرا، با در نظر گرفتن رو کش گچی در ستون اجرا شده، که نباید از ۲ سانتیمتر در هر ضلع در اسکلت فلزی و ۵ سانتیمتر در اسکلت بتنی، بیشتر باشد. یعنی باید ابعاد ستون ها در نقشه و در ساختمان بدون محاسبه ضخامت گچ، یکی باشند.

با شعار "آمریکا گاو است" می خواستند بن سلمان شوند؟!
دنبال کنید

۷- همه به دنبال ساختمان هایی هستند که ستون کمتری داشته باشد به این مفهوم که بعنوان مثال سالن پذیرایی دارای ابعادی بزرگ بوده بدون اینکه ستونی در وسط داشته باشد. در اصطلاح مهندسی دهانه های بزرگ بدون ستون همیشه بعنوان مقاطع بحرانی نام برده می شوند و از اولین جاهایی هستند که در مقابل زلزله تاب نمی آورند، مگر اینکه طرح و اجرای بسیار قوی داشته باشند. پس باید مراقب باشید و به سالن های بزرگ بدون ستون دل نبندید.

۸- حالا قدری ورزیده تر شده اید، پس رنگ و لعاب ساختمان گولتان نزند. اگر ساختمان بتنی است، با دقت به سقف نگاه کنید، باید در عرض ساختمان، نیمی از ارتفاع تیرهای اصلی از سقف بیرون زده باشد و شما بتوانید ببینید. اگر سقف بصورت یکپارچه دیده شد و شما تیرهای عرضی را مشاهده نکردید، ( در صورتی که سقف کاذب نداشته باشد ) مطمئن باشید که ساختمان مقاومی مقابل شما قرار ندارد. ( البته معمولا افراد نا آگاه، از حالت بیرون زده تیر عرضی خوششان نمی آید و از سقفهای یکپارچه بیشتر استقبال می کنند)

۹- در ساختمان فلزی به دلیل ظرافت بیشتر، تیرها می توانند دیده نشوند ولی برای تست آن ها، خجالت نکشید و چند بار روی کف طبقه پرش کنید، اگر کف زیر پایتان لرزید بدانید ساختمان مقاومی را انتخاب نکرده اید. مگر ساختمان های مرتفع(برج ها)که پی بردن به کیفیت آن ها مستلزم صرف وقت بیشتری است.

۱۰- در ساختمان هایی که دارای آسانسور هستند، دقت کنید که در چهار طرف آسانسور باید حداقل سه ستون وجود داشته باشد، در غیر اینصورت حتما در تصمیمتان برای خرید و حتی اجاره تجدید نظر کنید.

۱۱- قبل از ورود به هر ساختمانی که قصد بازدید از آن را دارید، باید مطمئن شوید که ساختمان با بناهای مجاورش حداقل ۱۰ سانتیمتر فاصله دارد، اگر چنیین فاصله ای وجود نداشت، بدون ورود قیدش را بزنید. (ممکن است برای زیبایی نما این فواصل پوشیده شده باشند؛ در این صورت در پشت بام می توانید از وجود فاصله با بنای مجاور مطمئن شوید.)

ارتباط 70 خانوار منطقه دژکوه با شهر سوق قطع شد
دنبال کنید

۱۲- هرگز ساختمانی که عرض کمی داشته و طول آن زیاد است و بیش از ۲ طبقه بنا دارد را نه بخرید و نه اجاره کنید. (توجه داشته باشید که منظور طول و عرض بناست و نه زمین) ساختمان هایی که مربع شکل باشند و یا نسبت طول به عرض کمتری داشته باشند در مقابل زلزله با رعایت نکات دیگر مقاوم تر هستند.

۱۳- اگر ساختمان نوساز نیست، تاریخ ساخت بنا بسیار اهمیت دارد، بطور قطع می توان گفت ساختمان هایی که از سال ۱۳۸۷ به بعد ساخته شده اند، حداقل در شهر تهران، از استحکام بیشتری نسبت به مشابه خود در سال های قبل از آن تاریخ برخوردارند، البته به شرط رعایت نکات فنی.

۱۴- به یاد داشته باشید هیچگاه از سازنده یا مشاور املاک نپرسید که این ساختمان مقاوم هست؟! چرا که مطمئن باشید جوابشان در مقاومت بالای آن، شما را شگفت زده خواهد کرد. پس آستین را بالا زده و خودتان به این موضوع پی ببرید.

۱۵- بدون نیاز به هیچ دانشی لازم است بدانید که ساختمان های قدیمی گلی و آجری یک یا چند طبقه با طاق ضربی(تیرآهن و آجر)، بطور کلی هیچ مقاومتی در مقابل یک زلزله حتی متوسط نیز نخواهند داشت و در هر شرایطی باید از این ساختمان ها دوری کرد.این ساختمان ها بیشتر مربوط به سال های قبل از ۱۳۷۰ می باشند.

در خاتمه باید متذکر شد که شاید مطالب ذکر شده به تنهایی برای شناخت یک ساختمان مقاوم در برابر زلزله کافی نباشند ولی باید توجه داشت که مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله در همه جای دنیا امری نسبی است و شاید با مد نظر قرار دادن موارد فوق بتوان درصد این نسبت را به نفع سلامت خود و افراد خانواده تغییر داد.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi