جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر

باغداران مناطق گرمسیری استان به دلیل برخی ناملایمات دیگر رغبتی به توسعه و حتی فروش محصولات باغی خود ندارند که می توان یکی از این مشکلات را به فروش نرفتن این محصولات و حتی نبود بازار فروش این محصول دانست. به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،  بازار مرکبات و تولید میوه را شاید بتوان یکی از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 39751
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰

کرونا :

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 31
باغداران مناطق گرمسیری استان به دلیل برخی ناملایمات دیگر رغبتی به توسعه و حتی فروش محصولات باغی خود ندارند که می توان یکی از این مشکلات را به فروش نرفتن این محصولات و حتی نبود بازار فروش این محصول دانست.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،  بازار مرکبات و تولید میوه را شاید بتوان یکی از به صرفه ترین بازها در تمامی اقصی نقاط این جهان خاکی دانست که با توجه به تنوع مرکبات در فصول سال این بازار می تواند برای هر کشاورز و باغداری مرغوم به صرفه باشد، هرچند که در این زمینه همت مسئولان و تعهد به وعده های آنان یکی از راههای به ثمر رسیدن این محصولات است.

 

با توجه به اینکه کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزو معدود کشورهای دنیا است که قابلیت‌های بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و از نظر تنوع تولیدات محصولات باغی چهارمین کشور دنیا پس از کشورهای چین، ترکیه و آمریکا محسوب می شود،می‌توان به عنوان بخشی از استراتژی توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری توجه بیشتری داشت.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 32

بر این اساس می توان صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات را یکی بهترین صادرات غیرنفتی برای توسعه بر بازارهای جهانی دانست که می توان در این زمینه هم توسعه اشتغال پایدار و هم توسعه درونزای اقتصادی را داشته باشیم.

 

هرچند که به قول برخی،امروز استانهای شمالی از جمله مازندان ، گیلان و گلستان امروز از استانهای پیشرو در امر توسعه باغداری مرکبات هستند، اما در جنوب غربی کشور واستان کهگیلویه وبویراحمد در مناطقی که اقلیم آب و هوایی آن مغایر با توسعه این امر هست هم می تواند روزنه های امید این محصول را دید.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 33

کهگیلویه وبویراحمد حدود یک درصد کل سطح کشور را به خود اختصاص داده وبه دلیل  داشتن اقلیم آب و هوایی مناسب در کشت پاییزه و هم کشت بهاره در زمین های حاصلخیز یکی از داستانهای مستعد در امر باغداری و کشاورزی است .

 

این استان به دلیل داشتن دو منطقه آب و هوایی سردسیر و گرمسیر امروز یکی از استانهای پیش رو در امر باغداری محسوب می شود به گونه ای که در اقیلم گرمسیر این استان کشاورزان و باغداران با توسعه باغات لیمو، پرتقال، انار و حتی نارنج به دنبال توسعه و اشتغالزایی مثمر ثمر هستند.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 34

تولید مرکبات در استان کهگیلویه وبویراحمد نسبت به سال گذشته چند درصدی افزایش داشته که به منظور تنظیم بازار و دستیابی به حداکثر سود، مدیران استانی باید اقدام به تدوین سند توسعه صادراتی کنند.

 

 اما امروز باغداران مناطق گرمسیری استان به دلیل برخی ناملایمات شاید دیگر رغبتی به توسعه و حتی فروش این محصول نداشته باشند که می توان یکی از این مشکلات را به فروش نرفتن این محصولات و حتی نبود بازار فروش این محصول دانست.

 

یکی از مهم‌ترین نیازهای زیربنایی کشورمان حرکت هدفمند در مسیر توسعه پایدار است، به اعتقاد عموم کارشناسان در مسیر دستیابی به توسعه پایدار توجه به بخش کشاورزی و در اولویت قرار گرفتن رشد و شکوفایی این بخش یک ضرورت انکار ناپذیر است.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 35

واردات گسترده محصولات کشاورزی و کالاهای استراتژیکی مانند گندم و میوه شب عید در دولت‌های گذشته نظام کشاورزی و باغداری کشورمان را دچار مشکلات عدیده کرده که دولت کنونی باید با اتکاء به برنامه‌های کارشناسی و منطقی و برای ریل‌گذاری درست کشور در مسیر توسعه پایدار، نجات این بخش مهم را در دستور کار قرار دهد.

 

 بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‎دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‎های فراوان این بخش توانسته‎اند علاوه بر تامین نهاده‎های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر بخش‎ها نیز دست یابند.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 36

به نظر بیشتر کارشناسان بخش کشاورزی در روند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف نقش‎های متعددی بر عهده دارد که از جمله مهم‎ترین آن‎ها می‎توان به تامین امنیت غذایی، تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، تامین نهاده‎هایی مانند نیروی کار، مصرف تولیدات سایر بخش‏های صنعتی کمک بسزایی کنند.

 

سلامت و امنیت غذایی یک کشور مستقیما به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هر گونه اختلالی در روند تولید این بخش می‎تواند به طور مستقیم امنیت غذایی و حتی سیاسی آن کشور را تهدید کند.

 

موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی برای کاشت محصولات مختلف بخش کشاورزی، وجود نیروی کار مناسب در روستاها و مراکز تولید، وجود نیروی تحصیل کرده کافی در رشته‎های مرتبط با کشاورزی، وجود مزیت‎های نسبی خدادادی در زمینه محصولات با ارزش از جمله مزیت‎های موجود بخش کشاورزی است.

سوال از وزیر نیرو پیرامون کمبود شدید آب در 65 روستای بهار و کبودرآهنگ/وزارتخانه‌‎های صمت و نیرو در احداث پست 63 به 20 کیلوولت این منطقه کوتاهی کرده‌اند
دنبال کنید

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 37

در همین زمینه این پایگاه خبری  بامرکب کاران و باغداران این شهرستان گفتگوی صمیمانه در مورد مشکلات، خواسته ها و حتی پیشنهادت آنان داشته که در زیر آن را خواهیم خواند.

 

کشاورزان باشتی دوماه است که میوه های باغ خود را برداشت کرده و بر روی مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس (دوراهی چاه تلخ) در حال فروش هستند.

 

علی رضایی یکی از باغداران باشتی با گلایه از مسئولان و دولت میگوید تا کنون دولت هیچ کاری برای ما انجام نداده اند.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 38

وی افزود: مرکبات در شهرستان باشت هر کیلو ۵هزار تومان است ولی این کشاورزان خود مستقیم اقدام به فروش مرکبات کیلویی ۲۵۰۰تومان می کنند که این مسئله اعتراض بازاریان را در پی داشته که قیمت شما پایین است .

 

یکی دیگر از کشاورزان باشتی میگوید بیش از ۴۰ خانوار در این مکان مشغول به کسب درآمد و امرار و معاش خانواده هایشان هستند .

 

وی مهمترین مشکلات در این منطقه را نبود اینترنت میداند که با این مشکل جدی دستگاه های کارتخوان آنها با مشکل روبرو شده و کار نمی کند.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 39

عسکری افزود: امروزه دنیا بر پاییه اینترنت است و کسی پول نقد با خود حمل نمی کنند همین امر باعث شد که ما سراغ دستگاه کارتخوان برویم که با نبود اینترنت این یک مشکل بسیار جدی برای فروش مرکبات در این منطقه است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگارباشت نیوز که آیا مخابرات شهرستان باشت مشکل نبود اینترنت شما را برطرف می کند؟ گفت: ما سطح سواد آنچنانی نداریم که پیگیری کنیم و اکنون که فصل برداشت است وقت زیادی نداریم و مسئولان هم که به اینجا می آیند فقط مشکل را می شنوند و دیگر پیدایشان نمی شود .

 

ایوب عسکری باغدار باشتی عنوان کرد: منطقه باشت بسیار آب و هوای خوب و خاک حاصل خیز دارد،قطب مهم کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان باشت است که سالانه مرکبات مرغوب و قابل صادرات به کشورهای خارجی را دارد که زبان زد عام و خاص است.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 40

وی افزود: متاسفانه دولت هیچ گونه بهسازی و ایجاد شغل برای مردم انجام نمی دهد و این واقعیت است .ما برای کار با دستگاه کارتخوان باید بالای نیسان رفته و ارتفاع بالا داشته باشیم تا بتوانیم یک کارت بزنیم و پول برداشت کنیم .

 

ایوب عسکری اصل مشکل فروش مرکبات را نبود اینترنت میداند و گفت: برای دستگاه کارتخوان هر نفر یک میلیون تومان هزینه کرده ایم که با نبود اینترنت به هیچ دردی نمی خورد.

۴۰ خانوار و  ۱۲ دستگاه کارتخوان یک میلیون تومانی که بی مصرف مانده است!!

 

وی افزود: به دلیل آنکه باغداران میوه های خود را بر روی جاده اصلی به فروش می رسانند معمولا ماشین هایی که رد می شوند از آنها خرید میکنند .

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 41

ایوب عسکری با ناراحتی می گوید گاها ماشین هایی برای خرید به اینجا می آیند ولی با نبود اینترنت که بخواهیم هزینه میوه هارا از آنها دریافت کنیم شماره حساب به آنها می دهیم که بعدا واریز کنند که پول را هم واریز نمی کنند و دستمان از این افراد کوتاه می شود.

 

 

این کشاورز باشتی از دیگرمشکلات باغداران و کشاورزان را نبود آب،سم،کود میداند و می گوید: وقتی به اداره ای مراجعه و درخواست سم و کود می کنیم میگویند حواله خرید نیست ،وقتی حواله می دهند  میگویند کود و سم نداریم!! کود و سم را بصورت آزاد سه برابر قیمت به ما می دهند.

 

وی وام دریافتی خود را  از طرف دولت در سال ۸۵ را ۱۲میلیون تومان برای سه هکتار باغ دانست و گفت: تا کنون هیچ وام دیگری دریافت نکردم .با نبود امکاناتی چون سم و کود در آمد پایین می آیدو باعث ورشکستگی کشاورزان و باغداران می شود.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 42

مراد ذولفقاری با دو هکتار زمین کشاورزی و باغ در منطقه مله برفی باشت یکی دیگر از باغداران باشتی است که می گوید: میوه هایی که در اینجا بیشتر فروش میرود اول لیمو ترش و بعد پرتقال ،لیمو شیرین ،بکرایی،نارانگی،گریپ فروت،نارنج،لیمو بیدخونی است .

وی افزود: سود کشاورزی و باغداری مارا دلالان می برند ،قیمت میانگین فروش مستقیم باغداران ۲هزار و ۵۰۰ تومان است.کیفیت عالی میوه ها باعث رونق در این منطقه شده است که دست یاری مسئولین را می طلبد.

 

ذولفقاری میوه های که در مرز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد به فروش می رسد را از روستاهایی چون مله برفی،امام ضامن، پشت کوه،،شوش،باشت،لیراب،بهره عنا دانست و گفت: در این منطقه اکثرا باغداران میوه های خود را بصورت مستقیم به مصرف کنندگان می رسانند .

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 42

وی در پاسخ به این سوال که چرا میوه های خود را به انبار و سردخانه ها نمیبرید ؟ گفت: قیمت درخواستی انبار و سردخانه بسیار پایین است و پول بسیار کمی می دهند چنانچه اگر خودمان در این منطقه به صورت مستقیم مرکبات را بفروش برسانیم خیلی سود بیشتری خواهد داشت.

زیرساخت های فیرورق برای تبدیل شدن به قطب گردشگری آماده شود
دنبال کنید

 

 

این کشاورز باشتی هم مشکل عمده را نبود اینترنت دانست و گفت: این چند سال با کمبود آب محصولات خیلی کمتر شده است،و کمبود آب صدای همه کشاورزان را در آورده است.

 

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 44

وی افزود مسئولان جهادکشاورزی در شهرستان از بازار میوه فروش ها بازدید می کنند ولی کاری از دست آنها بر نمی آید چرا که این مشکل بزرگ کشور است و باید وزیرجهاد کشاورزی و دولت این مشکلات را حل کنند.

ذولفقاری گفت : مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی باشت در بازدید هایی که انجام می دهند نوع کود و سم و مقدار آنها را به ما اطلاع می دهند و با ما همکاری می کنند.

 

علی عسکر سبحان جود یکی از جوانان یاسوجی است که یکی از باغ های منطقه باشت را اجاره کرده و به فروش مستقیم مرکبات به دست مصرف کننده مشغول است.

وی نبود شغل را دلیل مهاجرت خود میداند و می گوید: به دلیل ترانزیتی بودن این جاده مشتریان هم از سراسر کشور هستند و خرید می کنند .

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 45

این فروشنده مرکبات هم، ضعیف بودن اینترنت را از مهمترین مشکلات میداند و عنوان کرد: تنها در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به ما وام دادند تا این باغ را به عمل آوردیم ولی دولت یازدهم و دوازدهم هیچ کمکی به ما نکرده و حتی قسمتی از باغ مرکبات ما هم خشک شده است.

 

ذولفقاری تصریح کرد: مسئولان قول زیاد می دهند ولی به هیچ کدام عمل نمی کنند. ما در شب هم مجبور هستیم از چراغ های ماشین شخصی خودمان برای روشنایی منطقه استفاده کنیم و با برپایی آتش خود را گرم می کنیم.

این کشاورز یاسوجی عنوان کرد: در ایجاد این منطقه برای میوه فروشان اداره راه شهرستان باشت با آنها همکاری لازم را به عمل آورده و کشاورزان از آنها راضی بودند.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 46

وی افزود: دولت از ما حمایت نمی کند هرچه درخواست میدهیم کسی به فریاد ما نمی رسد.

ذولفقاری می گوید دولت میوه ها را به قیمت ارزان از کشاورز خریداری کرده و در ایام عید نوروز به قیمت چند برابر به ما می فروشند .

 

وی افزود: میوه را چند برابر از کشورهای خارجی خریداری و وارد کشور می کنند ولی حاضر نیستند میوه درجه یک ما را با قیمت مناسب خریداری و انبار کنند.درخواست باغداران این است که دولت در امر کود و سم دهی به کشاورزان نگاه ویژه تری داشته باشند.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 47

عبدالرضا علیپور از دیگر باغداران باشتی با نگرانی از وضع ضعیف فروش میوه و مرکبات امسال به خبرنگار ما گفت: قیمت ثابتی برای میوه وجود ندارد،متأسفانه میوه های شمال کشور را که در سردخانه بوده را هرکیلو دو هزارتومان در باطزار مصرف به فروش می رسانند و میوه و مرکبات درجه یک صادراتی باشت را خریداران هم هم میگویند دو هزار تومان!!

 

وی افزود: امروز برخی میوه های شمال و جنوب کشور را یکسان میدانند درصورتی که جنوب کشور در قسمت گرمسیری بهترین میوه هارا برداشت میکند.

 

علیپور از درد و رنج های دیگر خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: هرساله باغ اجاره کرده و از این راه گذران زندگی می کنم وی امسال ضعیف ترین سال برای برداشت میوه برای ما بود.

 

بر اساس نظر این باغداران تعزیرات هیچگونه نظارتی بر قیمت ها ندارد و هرخریدار عمده هر مقدار که بخواهد برای مرکبات جنوب کشور قیمت گذاری می کند
به گفته این باغداران نبود نظارت بر قیمت ها باعث ضایع شدن حق دیگر کشاورزان و باغداران در ایت منطقه شده است.

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 48

این باغدار باشتی  نبود بازار فروش در این منطقه را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: نیاز مبرم کشاورزان به ساخت مغازه و بازارچه برای میوه فروشان باشت است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشت نیوز در رابطه با اینکه چه درخواست و انتظاری از دولت دارید؟ گفت: هیچ گونه انتظاری از دولت ندارم چون که هیچ کاری برای ما نمیکنند،تنها راضی ام به رضای خداوند و روزی حلالی که از طرف خدا به من می رسد.

 

انتهای پیام/سجادی

باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 33
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 34
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 36
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 37
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 38
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 39
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 41
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 42
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 42
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 46
باغداران باشتی غرق در گرداب بی تدبیری دولتمردان/سود برداشت مرکبات در جیب دلالان +تصاویر 47

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi