پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر

امروز بلوط های دنا و زاگرس بیمارند و کسی نیست که این بیماری را درمان کند، هرچند که درمان این بیماری توجه بیشترمسئولین را می طلبد تا از دست هیزم شکن و آتش و سوسک های بلوط خوار رهایی یابند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چرام،  به نقل از سفیر دنا،توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری

اختصاصی کرونا

کد خبر : 38759
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۲۷

کرونا :

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر
امروز بلوط های دنا و زاگرس بیمارند و کسی نیست که این بیماری را درمان کند، هرچند که درمان این بیماری توجه بیشترمسئولین را می طلبد تا از دست هیزم شکن و آتش و سوسک های بلوط خوار رهایی یابند.
سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 11

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چرام،  به نقل از سفیر دنا،توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری وابستگی مستقیم و غیر قابل انکاری با چگونگی بهره مندی و بهره وری از پتانسیل عظیم و ذخایر ارزشمند منابع طبیعی آن کشور دارد.

 در این میان با ارزش ترین منابع همان منابع طبیعی و خدادادی آن اقلیم بوده که برگرفته از جنگل‌ها،خاک و حتی ابهای سطحی و زیر زمینی است که مهمترین ثروتهای طبیعی ایران هستند که هم اکنون با وسعتی به مراتب کمتر از چند دهه گذشته در کل کشور وجود دارند

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 12.

کهگیلویه وبویراحمد با ۸۰ درصد گونه درختی بلوط که بیش از یک میلیون هکتار می شود یکی از استانهای مهم در منطقه زاگرس بوده که بیشترین میزان این درختان کهنسال را بر اساس مساحت به خود اختصاص داده است.

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن منطقه ای چهار فصل و دو منطقه اب و هوایی سردسیر و گرم سیر از جمله استانهایی بوده که در پهنه جنوب غربی فلان ایران بیشترن میزان درختان زیبای بلوط را در خود جای داده آما در چند سال اخیر از یک سو تبر سودجویان ذعال چوب و از سوی دیگر اتش سوزیهای سریالی و در اخر هم سوسک های بلوط خوار کابوسی برای این درختان سرو قامت شده است.

خاموشی غم انگیز یارگاران ایل دنا

درختانی که برخی آنان را به رویای نیاکان و کهنسال ایل نسبت می دهند که عمر آنها شاید بیش از هزاران سال باشد ،در پهنه سرسبز زیبای زاگرس مأمن گرفته اند و در دوران زیستن نیاکان سایه سالار آنان در گرمای تابستان و در بارانهای زیبای زاگرس چتری برای سرپناه آنان بوده اند.

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 13

 

کابوس درختان بلوط دنا تمامی ندارد

امروز بلوط های دنا و زاگرس بیمارند و کسی نیست که  این بیماری را درمان کند، هرچند که درمان این بیماری توجه بیشتر مسئولین را می طلبد که از دست هیزم شکن واتش و سوسک های بلوط خوار رهایی یابند.

روزهای باشکوه درختان بلوط دنا و منطقه سردسیر زاگرس امروز ماتم زده شده و برگ های زرد و خشک شده این درختان گواهی از پاییز نیست و زخم این درختان امروز  ناشی از حمله سوسک های بلوط خواری است که ریشه و جان این درختان را از دم می مکد وانان را به نابودی نزدیک می کند.

آغاز ساخت درمانگاه روستای بردیان شهرستان چرام
دنبال کنید

حمله سوسک های بلوط خوار به ۸۵ هکتار از جنگل های دنا

امروز بر اساس امار مسئولان منابع طبیعی استان بیش از ۸۵ هکتار از بلوط های گونه کمیاب و کهنسال درختان دچار آفت سوسک بلوط خوار شده، حشراتی که تنه و ساقه های این درختان را می خوردند وبه جزء نابودی به فکر چیز دیگری نیستند.

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 14

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 15

انگار زوال و خشکیدن درختان بلوط منطقه زاگرس به دنبال کاهش بارش های آسمانی سال های گذشته و پس از آن بروز خشکسالی و همین طور پدیده ریزگردهای ویرانگر عربی کم بود، که آفت سوسک چوب خوار نیز به آنها افزوده شد.
این بلاها آن قدر نابودگر بوده اند که چند سالی است توجه مسوولان، کارشناسان و متخصصان حوزه منابع طبیعی و جنگل ها را به درختان بی پناه زاگرس جلب کرده است.

استان چهار فصل و ایلام مرکز حمله سوسک های بلوط خوار

آفت خطرناک سوسک چوب خوار (بلوط خوار)که در همه استانهای زاگرس نشین دیده می شود بیشتر از هر جا دو استان ایلام و کهگیلویه و بویراحمد را مورد هجوم قرار داده و تاکنون زیانها و آسیب غیر قابل جبرانی بر جنگل ها به ویژه درختان بلوط وارد کرده است.
تحقیق علمی کارشناسان حوزه جنگل و منابع طبیعی نشان می دهد که عامل بیش از ۷۰ درصد از خشکیدگی درختان بلوط، عملکرد و واکنش های گونه ای حشره به نام سوسک چوب خوار است.

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 16

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 17

بر اساس نظر کارشناسان این حشره زیر پوست درختان بلوط لانه می کند و با قطع آوندی و تغذیه از مواد غذایی درخت به تدریج باعث مرگ درختان تنومند و کهنسال بلوط می شود.

این حشره در پایان فروردین هر سال به شکل گروهی و انفرادی در طبیعت ظاهر شده و به منظور تخم گذاری و تکثیر در شکاف درختان بلوط لانه ای می سازد.

طبق نظر کارشناسان هر سوسک چوب خوار تعداد ۱۵ تخم می گذارد که پس از دو ماه که تبدیل به حشره کاملی شده و از زیر پوست درخت بیرون می آیند و برای خوردن تنه، شاخ و برگ به درخت حمله می کنند.

قهر باران با درختان بلوط

هرچند که خشکسالی های اخیر خودگواهی بر این موضوع است که درختان بلوط امروز تشنه آبند، اما هجوم آفت سوسک های چوب خوار، امروز باعث شده که بیشتر درختان بلوط دنا در معرض نابودی قرار گیرند.

تنوع رنگ ها در لباس محلی کهگیلویه و بویراحمدی ها / از جقه زناره تا چارقد و مینا + تصاویر
دنبال کنید

این آفت زیان بار افزون بر درختان و جنگل ها، محیط های زیست انسانی و جانوری را در معرض آلودگی قرار می دهد و زمینه تلفات و خسارت فراوان در جمعیت حیوانی را نیز فراهم می کند.

امروز اگر نگاهی اجمالی به درختان بلوط حوزه دنای غربی بنیدازیم خواهیم دید که درختانی وجود دارند که به دلیل همین آفت بر زمین خورده اند و دیگر کمر راست نکرده اند  این موضوع به راحتی قابل درمان است و آن هم سم پاشی هوایی به وسیله چرخ بال برای این موضوع است که همت مسئولین را می طلبد.

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 18

گودرز باقری‌‌فر معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به خشکیدگی جنگل‌های بلوط در برخی نقاط استان، اظهار داشت: در مناطقی مانند دشتک سی‌سخت، خائیز کهگیلویه، گناوه گچساران و بوستان باشت کانون‌های آلوده به خشکیدگی مشاهده شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۵ هزار هکتار مناطق آلوده به خشکیدگی درختان بلوط در سطح استان شناسایی شده  که از این میزان در ۳۲ هزار هکتار آلودگی کم، در ۱۵ هزار هکتار آلودگی متوسط و در  ۳۷ هزار هکتار آلودگی زیاد است.

خطر در کمین درختان بلوط حوزه غربی دنا

باقری‌فر با بیان اینکه بخشی از خشکیدگی درختان بلوط ناشی از بیماری زغالی است، گفت: عامل ثانویه که سبب گسترش آلودگی می‌شود سوسک چوب‌خوار است که به تنه درخت چسبیده و سبب گسترش آلودگی می‌شود.

سوسک های بلوط خوار قاتلان جدید درختان دنا + تصاویر 19

 

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعلیف بیش از حد دام نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند منجر به از بین رفتن جنگل‌های بلوط شود.

وی ابراز کرد: ۱۰۶ روستا با حدود ۶ هزار خانوار در مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط زندگی می‌کنند که معیشت آنها به این جنگل‌ها وابسته است. 

باقری ادامه داد: از سال ۹۱ اقداماتی را برای مقابله با پدیده خشکیدگی بلوط شروع کردیم و منطقه خائیز در شهرستان کهگیلویه به عنوان پایلوت این طرح قرار گرفته است.

لازم به ذکر است استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل پوشش یک میلیون هکتاری درختان بلوط  از لحاظ مساحت به اولین استان پوشش گیاهی این گونه درخت معروف بوده که در سالهای اخیر به دلیل آتش سوزیها، قاچاق ذغال و چوب و هم چنین سوسک های بلوط خوار  گونه های زیادی از این درختان نابود شده اند.

انتهای پیام/۲۰۰

مرگ درختان بلوط
سفیر دنا
کهنسالان ایل

لینک منبع

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi