چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

روز خبرنگار بر قلم به دستان زحمت کش مبارک باد

۱۷مرداد روز خبرنگار: هفدهم مرداد ماه سال۱۳۷۷٫ اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.» به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،  هفدهم مرداد ماه سال۱۳۷۷٫ اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار

اختصاصی کرونا

کد خبر : 35318
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

کرونا :

روز خبرنگار بر قلم به دستان زحمت کش مبارک باد
روز خبرنگار بر قلم به دستان زحمت کش مبارک باد 3
۱۷مرداد روز خبرنگار:
هفدهم مرداد ماه سال۱۳۷۷٫ اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.»

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،  هفدهم مرداد ماه سال۱۳۷۷٫ اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند.»

 

خبر فوری:«مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای…»

 

و ناگهان ارتباط تلفنی قطع می‏‌شود…

 

این آخرین پیام و مکالمه شهید محمود صارمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود.

 

محمود صارمی از جمله خبرنگاران پرتلاش و آزاده‏‌ای بود که از حضور در خطرناکترین میدان‌‏ها ترس به دل راه نداد و به رسالت خویش تا انتها وفادار ماند.

 

 هفدهم مرداد ۱۳۷۷، هیچ‏گاه از یادمان نمی‏‌رود. روزی که یکی از اصحاب رسانه، یعنی محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست عوامل گروه طالبان به خیل عظیم شهدا پیوست و یک سال بعد در نخستین سالگرد این رخداد به پاس قدردانی از مقام و حرفه شهید صارمی، با تصمیم شورای فرهنگ عمومی کشور، هفدهم مرداد به نام «روز خبرنگار» نامگذاری و در تقویم شمسی ثبت شد.

 

 

۱۷ مرداد، روز گرامی‌داشت یاد و نام شهدای شهدنوش خبر، بویژه شهید صارمی است که تا آخرین دقایق زندگی خود راهی جز انجام آنچه که تعهد کرده بود، نمی‏‌دانست.

 

 

محمود صارمی، سال ۱۳۴۸ در شهرستان بروجرد متولد شد. او در کنکور سراسری در رشته جغرافیای انسانی دانشگاه تهران قبول شد. به همین علت تهران را برای زندگی برگزید و پس از گذراندن چندترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‏‌های نبرد حق علیه باطل شد و مدت ۱۷ ماه آنجا ماند و سپس به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت.

 

 

در سال ۱۳۷۰ مشغول به همکاری با خبرگزاری ایرنا شد و در سال ۱۳۷۱ و در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی ادامه می‏‌داد، ازدواج کرد.

 

 

صارمی پس از چهار سال به سمت دبیر سرویس فارسی ایرنا برگزیده و در روز ۲۶ دی ماه سال ۱۳۵۷ به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در افغانستان راهی مزار شریف شد و حدود دو سال بعد یعنی در ۱۷ مردادماه سال ۱۳۷۷ در نهایت مظلومیت، به دست گروه طالبان به شهادت رسید.

کلنگ عملیات اجرایی ساخت 306 واحد مسکونی شهرستان خنج به زمین زده شد
دنبال کنید

 

 

آمنه صادرمی خواهر شهید صارمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا -منطقه لرستان- می‌گوید: محمود چند روز قبل از اینکه برای آخرین بار به افغانستان سفر کند به دلیل گذراندن دوران نقاهت در بروجرد به سر می‏‌برد اما در این چند روز چند بار از تهران از با او تماس گرفتند. هربار که با تلفن صحبت می‏‌کرد تغییر حالت در چهره‎اش نمایان می‏‌شد؛ یک روز علت تماس‌ها را از او جویا شدم اما مثل همیشه لبخند زد و گفت چیزی نیست. فردای آن روز مجدداً از تهران محمود را خواستند و این بار با قطع تلفن به فکر فرو رفت و به همسرش گفت باید به تهران برگردیم. با راهی شدن آنها من و خانواده‏ام حس عجیبی داشتیم .محمود هنگام رفتن از اوضاع افغانستان به خوبی مطلع بود و موقع رفتن از همه حلالیت طلبید اما برای آنکه ما ناراحت نشویم به ما می‏‌گفت آنجا جای من امن است و کسی به ما کاری ندارد من زود برمی‏‌گردم.

 

 

سرانجام ۱۷ مردادماه، زمانی که درگیری در افغانستان به اوج خود رسیده بود نیروهای طالبان با حمله به کنسولگری، همه دیپلمات‏ها و خبرنگار ایران را تیرباران کردند به طوری که در پیکر محمود و همرانشان بیش از ۳۰ گلوله دیده می‌شد.

 

 

دفن کردن آنها در گور دسته جمعی موجب شد تا شناسایی آنها بعد از ۴۰ روز به سختی صورت گیرد. روز ۱۷ مردادماه از خبرگزاری تماس گرفتند و گفتند برای محمود مشکلی پیش آمده و ممکن است اخبار ساعت ۲۱ در این مورد چیزی بگوید اما شما به پدر و مادر بگویید که جای محمود امن است و نگران نباشید.

 

ناگهان دلم پرآشوب شد و بلافاصله موضوع را با برادرم در میان گذاشتم و آن شب سعی کردیم که با سرگرم کردن پدر و مادرم مانع از روشن کردن تلویزیون و گوش دادن به اخبار شویم اما این امر صورت نگرفت چون پدرم عادت داشت هر شب اخبار افغانستان را گوش کند.

تبدیل آبادان به پایلوت تعمیر خودروهای خارجی در خوزستان
دنبال کنید

 

 

موضوع را به پدرم گفتیم و در همین لحظه خبر درگیری شدید و دیپلمات‎ها و خبرنگار ایرانی را اعلام کردند. شب سختی را پشت سر گذاشتیم، پدر و مادرم آرام و قرار نداشتند.

 

 

از ۱۷ مرداد تا ۲۳ شهریور روزها را با فکر اینکه محمود اسیر است و به آغوش خانواده برمی‏‌گردد،سپری کردیم. روزهایی که هیچکس نمی‏‌توانست به بهانه‏‌های پی در پی «سینا» تنها فرزند محمود پاسخی مثبت دهد و اشک از چشم پدر و مادر و همسرش خشک نمی‌شد.

 

 

سرانجام پس از پیگیری‌های فراوان دولت ایران پیکر ۹ شهید و خبرنگار ایرانی را در روز ۲۳ شهریور پس از شناسایی به ایران بازگرداندند و در میان حزن و اندوه مردم در تهران و بروجرد تشییع شدند.

 

 

محمود صارمی، مردم مظلوم افغانستان را همچون خانواده خود دوست داشت. او با آنها بر سر یک سفره می‏‌نشست و از درد و مشکلات آنها رنج می‎برد.

 

به قدری با مردم آنجا مأنوس شده بود که درد آنها را درد خود می‏‌دانست و در سرمای زمستان، لباس‌های گرم خود را به آنها می‏‌بخشید.

 

صارمی خبرنگاری جسور و بی‌باک بود که به حرفه‌ خود عشق می‌ورزید و نقش خطیر و حساس خود را در آگاهی بخشی به جامعه به خوبی درک می‌کرد و ارتقای سطح آگاهی جامعه را دغدغه‌ اصلی خود می‌دانست.

 

 

او از جمله خبرنگارانی بود که خوب می‌دانست پاکی و قداست حرفه خبرنگاری نباید تحت تأثیر افکار خاص جناحی قرار گیرد چراکه یک خبر می‌تواند جامعه‌ای را آشفته کند و یا گامی مهم در جهت سازندگی و پیشرفت بردارد.

 

 

تلاش صادقانه و اقدام به موقع شهید صارمی در افغانستان موجب شد تا دنیا، از ظلم و جوری که سالها بر ملت مظلوم و در بند افغان می‌گذشت آگاه شود.

 

 

۱۷ مرداد، نمادی از تلاش و سختکوشی کبوترانی است که عاشقانه و بی‏‌پروا در عرصه وسیع اطلاع‏‌رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف‏‌ناپذیر به کار و حرفه خود‏، پروازی بی‌پایان و خستگی‏‌ناپذیر را دنبال می‏‌کنند.

 

انتهای پیام/س

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi