جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از خاطره تلخ و اولین حقوق 8هزارریالی مرد دوربینی چرامی تا برخوردهای زننده مسئولان با رسانه ها+تصاویر

به مناسبت روز خبرنگار: همیشه خبرنگاران به سراغ مسئولان برای رصد اخبار می روند اما این بار پایگاه اطلاع رسانی چرام به سراغ چهار نفر از خبرنگاران با تجربه چرام رفته است تا از حال وهوای آنها جویا شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیل چرام، ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست

اختصاصی کرونا

کد خبر : 35316
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

کرونا :

از خاطره تلخ و اولین حقوق 8هزارریالی مرد دوربینی چرامی تا برخوردهای زننده مسئولان با رسانه ها+تصاویر
به مناسبت روز خبرنگار:
همیشه خبرنگاران به سراغ مسئولان برای رصد اخبار می روند اما این بار پایگاه اطلاع رسانی چرام به سراغ چهار نفر از خبرنگاران با تجربه چرام رفته است تا از حال وهوای آنها جویا شود.
از خاطره تلخ و اولین حقوق 8هزارریالی مرد دوربینی چرامی تا برخوردهای زننده مسئولان با رسانه ها+تصاویر 3

به گزارش پایگاه خبری تحلیل چرام، ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست عوامل گروه طالبان به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

 

 همیشه خبرنگاران به سراغ مسئولان برای رصد اخبار می روند اما این بار پایگاه اطلاع رسانی چرام  به سراغ چهار نفر از خبرنگاران با تجربه  چرام رفته است تا از حال وهوای آنها جویا شود.

 

شاید کمتر کسی در شهرستان چرام پیدا شود که آقای نادعلی شاهرخی را نشناسد،کسی که به تنهایی سال های سال در گرما و سرما مشغول به کار است.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

نادعلی شاهرخی،۵۲ ساله و داری ۶ فرزند هستم؛کارمند بازنشسته آموزش و پرورش و ۱۸ سال است که کار خبری انجام می دهم.

http://choram.ir

چطور شد که از شغل معلمی به حرفه خبرنگاری روی آوردید؟

من ابتدا در سال ۷۴ کار خبرنگاری را شروع کردم و به مدت ۲ سال بصورت افتخاری،با دوربین،هزینه و امکانات شخصی،در کنار شغل معلمی این کار را دنبال می کردم و عشق و علاقه ام به خبرنگاری و شهرم باعث می شد تا شب و روز به دنبال اخبار و تهیه گزارش باشم.

باتوجه به اینکه اولین خبرنگار چرام هستید،برخورد مردم با شما چگونه بوده است؟

مردم همیشه نسبت من لطف داشتند و برخورد خوب آنها مرا به ادامه کار دلگرم می کرد،البته برخی ها هم که در اقلیت بودند حرف های سرد و مایوس کننده می زدند که تلاش کردم در این راه،حرف های منفی دیگران بر عملکردم تاثیری نداشته باشد و در سال ۸۲ نیز به عنوان بهترین خبرنگار استان معرفی شدم.

یادتان می آید که اولین حقوق خبرنگاری تان چقدر بوده است؟

بله،من اولین بار در سال ۷۶ از صدا و سیما حقوق دریافت کردم و مبلغش هم ۸۰۰ تومان بود.باید بگویم که هیچ وقت به خبرنگاری به عنوان یک شغل نگاه نکردم چون واقعا حقوقش ناچیز بوده است و همانطور که گفتم فقط علاقه ام به این شغل باعث شد که دنبال این کار بروم.

آقای شاهرخی یکی از خاطرات تلخ و شیرین تان را برای خوانندگان ما بیان کنید؟

یکی از تلخ ترین خاطراتم به سال ۸۸ و پیاده روی عید مبعث برمی گردد.من پشت وانت سوار شدم و مشغول فیلمبرداری از شرکت کنندگان در این همایش بودم که در طول مسیر چند کودک را هم به خاطر خستگی سوار وانت کردند.در یک لحظه و بطور ناگهانی راننده ترمز کرد و من تعادلم را از دست دادم و روی یکی از بچه ها افتادم که باعث شد پای یکی از بچه ها بشکند و علاوه بر ضرر ۶۰۰ هزارتومانی که متحمل شدم،گریه های اون بچه را هیچ وقت فراموش نمی کنم.

 

و لحظه شیرین…؟

شیرین ترین لحظه خبرنگاری برایم زمانی بود که برای اولین بار گزارش تهیه شده توسط خودم، از تلویزیون پخش شد که با دیدن این تصاویر خیلی خوشحال شدم و لذت بردم.

 

آقای شاهرخی به عنوان سوال آخر اگر صحبتی دارید بفرمائید؟

به همه جوانانی که می خواهند به این حرفه وارد شوند توصیه می کنم که اگر به عنوان کار،به خبرنگاری نگاه می کنند به این حرفه نیایند،زیرا به مشکل برمی خورند.خبرنگاری شغل نیست بلکه عشق و علاقه است و اگر کسی با دید شغل و حقوق به آن نگاه می کند باید بگویم که سخت در اشتباه است.باید در این شغل علاقه و ذوق سلیقه و مطالعه داشته باشی تا بتوانی موفق باشی.

 

 

 

اما بخش دیگر گزارش معرفی خبرنگار و فعال حوزه فرهنگ،سیاست و رسانه است که ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار استان و کشور بویژه شهید صارمی که به دست متحجران طالبان به شهادت رسید،گفت:در خصوص این روز و ویژگی های یک خبرنگار باید به چند خصیصه مهم توجه کرد.

یک کشته در تصادف جاده آرند به چرام/عکس+جزئیات
دنبال کنید

http://choram.ir

علی یاری زاده اضافه کرد:یک خبرنگار باید از هدف رسانه ای که در آن کار می کند اطلاع داشته باشد تا بتواند با آگاهی کار خود را به نحو مطلوب انجام دهد.یک خبرنگار خوب کسی است قابلیت ارتباط برقرار کردن با همه گروه های سنی را به صورت موثر داشته و بتواند با طیف های مختلف مردم همراهی کند و خودشان را در شرایط آنها قرار بدهند و از احساسات و اعتقادات و منافع مردم دفاع کند.

 

وی افزود:درست است که هر شخصی یک مختصات سیاسی دارد اما نباید در خبر و نشر اخبار مردم را فدا کند و بتواند از حق مردم دفاع کند.در حرفه خبرنگاری برای اینکه بتواند موفق و تاثیرگذار باشد می بایست اطلاعات زیادی داشته  باشد و در هر زمینه ای اگر صاحب نظر نیست لااقل صاحب حرف و در حد توان آگاهی برای انتقال صحیح مطالب داشته باشد.

 

یاری زاده اظهار کرد:خبرنگار باید فردی کنجکاو و نترس و پیگیر و با انگیزه ای قدی برای یافتن علل و عوامل وقوع رویدادها باشد بخصوص در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته که مردم مشکلات بیشتری دارند .اگر فردی به سادگی از کنار رویدادها و حوادث بگذرد و علاقه ای به داشتن علت و وقوع آنها نشان ندهددقادر به یافتن سوژه های جالی و نو نخواهد بود.

 

این فعال رسانه ای و فرهنگی در ادامه اضافه کرد: تیزبینی و نکته سنجی از دیگر خصوصیات یک خبرنکار خوب محسوب می شود سرعت انتقال سریع نیز از دیگر خصوصیات فردی که داشتن آن برای خبرنگاران الزامی است.

 

خبرنگار چرامی افزود:اما توصیه و پیشنهادی به عزیزانی که مدیرمسئول سایت ها و خبرگزاری ها دراستان  اینست که این روزها در شهرستان ها خبرنگارانی به کار می گیرند که متاسفانه بعضی از آنها از حداقل سواد رسانه ای و املایی برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای نشر اخبار و بیان مشکلات شهرستان چرام از هیچ تلاشی دریغ نکرده و در این بین به علت بیان شفاف مشکلات مردمی و ادارات مورد هجمه های مختلف قرار گرفته بیان کرد:هر خبرنگار به طور طبیعی دارای تفکر سیاسی است اما نمی بایست حقیقت را فدای مصلحت اندیشی و اشخاص کند چراکه اگر مشکلی را مطرح کند و آن مشکل توسط مسولان برطرف شود موجب رضایتمندی مردم از آن سیستم و دولت می شود .

 

 

خانم نسرین هاشمی نخستین بانوی خبرنگار شهرستان چرام در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار، اصلی ترین نیاز قشر جوان جامعه را ، باور توان و استعداد آنها از سوی مسوولان کشوری و منطقه ای عنوان کرد.

http://choram.ir
 هاشمی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری با بیان اینکه بیشتر جمعیت شهرستان چرام جوان هستند، گفت:کمبود امکانات فرهنگی و تربیتی، مشکل کار و اشتغال، مسکن و ازدواج را از جمله مشکلات جوانان این خطه ذکر کرد.

وی ادامه داد: تاکنون مساله جوان و نحوه حضور و مشارکت آنان در عرصه های مختلف اجتماعی از سوی مسوولان جدی گرفته نشده است.
 

 کارشناس ارشد علوم ارتباطات، اضافه کرد: حمایت دولت از تشکلهای جوانان بویژه در مناطق محروم برای شروع فعالیت جوانان ضروری است.
 

هاشمی تاکید کرد: علاوه بر مشکلات مالی، نبود باور برخی مسوولان به نیروی خلاق قشر جوان مهمترین مشکل این قشر از جامعه است.
 

وی اظهار داشت: این مشکل در برقراری ارتباط جوانان با دستگاه های اجرایی بیشتر نمایان شده و این افراد را برغم توان بالای علمی و تخصصی از مشارکت در بخش اجرایی محروم می کند. تنها بانوی خبرنگار دارای تحصیلات عالیه مرتبط در استان افزود: جوان، توان و استعداد خود را می شناسد ولی آنچه که سرنوشت ساز است درک این توان از سوی مسوولان است که متاسفانه کمتر وجود دارد.
 

وی توضیح داد: مهمترین نیاز جوانان حمایت معنوی و به رسمیت شناخته شدن از طرف مسوولان و جامعه است.

 

هاشمی تصریح کرد: نسل جوان، از آسیب پذیرترین و حساس ترین نیروهای هر کشور است به طوری که جوانان از گذشته های دور شکار خوبی برای دشمنان اسلام و انقلاب بوده اند و دشمنان امروز به خوبی دریافته اند که غارت و چپاول منابع مادی ومعنوی ملل جهان سوم به ویژه کشورهای اسلامی، منوط به تحریف فرهنگ ، ارزشهای ملی و مذهبی است.
 

بافت نخستین فرش اذان‌گوی جهان در اصفهان/ این اثر هنری قیمت ندارد
دنبال کنید

وی افزود:خبرنگاران ما می بایست در این زمینه دقت فراوان کنند تا که به ارزش و اعتبار رسانه خدشه ای وارد نشود.

 

 

 

صادق شیخی مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی چرام و عضو فعالان رسانه  با اشاره به ارتباط حوزه خبرنگاران و رسانه با مردم و مسئولین بیان کرد:رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان همواره سعی داشته اند تا با اطلاع رسانی صحیح و به موقع اخبار و همچنین طرح کردن مسائل و مشکلات جامعه ، مسئولان نظام را از وجود معضلات جامعه آگاه کنند و از این طریق در جهت رفع مشکلات گامی هرچند کوتاه بردارند.

http://choram.ir

وی افزود:دولتمردان و مدیران باید بپذیرند که انتقاد فرصت مناسبی جهت شناخت نقاط ضعف و قوت کار آنها بوده و نتیجه این انتقادات تخریب نیست، بلکه سازندگی و شکوفایی منطقه، شهرستان و استان خواهد بود بنابراین دولتمردان نباید نگاه ریز و زبان تیز اهل قلم را به چشم مقابله و رقابت ببینند و باید از فرصت بدست آمده و شناخت حاصل شده نهایت بهره را ببرند.

 

 

این فعال رسانه اظهار کرد:از طرفی ریشه این نوع دیدگاه های نادرست به رسانه ها در نگاه ابزاری مدیران شهرستانی به  خبرنگاران بوده که به اشتباه اصحاب قلم را ” میرزا بنویس” تصور می کنند و تا زمانی که یک خبرنگار و یا رسانه از آنها حمایت می کند صدای تصدیق و بله گویان آنها بلند است و همین که کوچکترین مطلبی مخالف با تفکر و عملکرد شان مطرح شود، عصبانی شده و دست به شکایت می زنند.

 

 

شیخی افزود:برخوردهای زننده مسئولان با رسانه ها همچنین می تواند این ذهنیت و باور را در مخاطبان بوجود آورد که دولتمردان به دلیل عدم موفقیت در عملکرد خود و ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم، گناه را به گردن رسانه ها انداخته و از عدم اطلاع رسانی کامل فعالیت ها، پوشش اخبار و  دستاوردها گلایه کنند.

 

 

وی افزود:اگرچه نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که روحیه معامله گری و دروغ پراکنی یکی دو رسانه مجازی یا مکتوب در برخوردهای برخی مدیران تاثیرگزار بوده است، اما این مسئله هم دلیلی نیست که به بهانه آن به کل رسانه های مجازی و مکتوب بتازیم و سیستم تخریب راه بیاندازیم.  

  

 

مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی چرام گفت:داشتن چنین دیدگاهی که با عصبانیت و داد و هوار رسانه ها را از میدان به در کنیم گمان و فکر اشتباهی بوده و از لحاظ قانونی و اخلاقی نیز نکوهیده است، بنابراین دولتمردان و خدمتگزاران مردم در نظام جمهوری اسلامی باید بر این مسئله واقف باشند که خبرنگاران براساس رسالت دینی و ولایی خویش، هروقت که لازم باشد حرف خواهند زد و با تنویر افکارعمومی، به بیداری اجتماعی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، کمک خواهند کرد.

 

 

وی افزود:در پایان توجه همگان را به مواد سوم و چهارم فصل ۳ قانون مطبوعات جلب می کنیم که بطور صحیح آورده است ” در ایران مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادهای سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولان را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم مردم برسانند و همچنین هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاب مطلب و یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت ورزد.”

 

 

 

در پایان این گزارش لازم به ذکر است که بیان کنیم خبرنگاران چرام در نشر مشکلات مردمی و شهری و همچنین پیگیری مطالبات مردم از سوی مسئولان هیچ گونه کوتاهی نکرده و با ارتباط مناسب با مسئولان و مدیران دولتی پیگیر حل مشکلات بوده اند.

 

 

انتهای پیام/ح

اخبار چرام
چرام
شهید صارمی
خبرنگاری در چرام

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi