دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمله به رفح، اهرم فشار صهیونیست‌ها علیه حماس/ اجرای توافق آتش‌بس به معنای سقوط کابینه نتانیاهو است

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین به تشریح اهمیت حصول توافق آتش‌بس در غزه و دلایل حمله صهیونیست ها به منطقه رفح پرداخت.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110152
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

کرونا :

حمله به رفح، اهرم فشار صهیونیست‌ها علیه حماس/ اجرای توافق آتش‌بس به معنای سقوط کابینه نتانیاهو است

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، نشست کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین ظهر امروز (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) با حضور علیرضا عرب رییس، جمعی از اعضاء و همچنین فعالان عرصه فلسطین برگزار شد.

علیرضا عرب در این نشست در خصوص پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه و حمله صهیونیست ها به منطقه رفح، گفت: کلیات موضوع توافق آتش بس از سوی حماس پذیرفته شده اما اسرائیلی ها ادعا دارند متن مورد پذیرش حماس، متن مورد نظر آنها نیست؛ این سوال مطرح می شود میانجی‌گرها که نقش داشتند، چه متنی را به حماس داده اند که مورد پذیرش صهیونیست ها نیست لذا ادعای مذکور نشان می دهد صهیونیست ها صداقت ندارند.

وی اظهار کرد: در یک قاب بزرگتر اسرائیل خود را مجبور به برهم زدن میز توافق و حمله به رفح می بیند زیرا در حال حاضر دولت نتانیاهو انواع فشارهای خارجی و داخلی را تحمل می کند. فشار داخلی ناشی از اعتراضات و تظاهرات مخالفین نتانیاهو و خانواده های اسیران اسرائیلی در غزه که به مدت ۷ماهه علیه نتانیاهو در خیابان های تل آویو، قدس و سایر شهرهای مناطق اشغالی استمرار دارد.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین افزود: همچنین فشار دولت بایدن جهت پایان جنگ در غزه که با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴میلادی هر روز بیش از پیش می شود و روز افزون است. در این میان فشار مصر و قطر بر دولت نتانیاهو برای پذیرش آتش بس و فشارهای افکار عمومی بین المللی و منطقه جهت پذیرش آتش بس و همچنین فشار کشورهای اروپایی و متحدین عرب غرب مثل امارات و سعودی جهت اتمام جنگ در غزه و غیره همگی فشارهایی است که بر دولت نتانیاهو در زمانی که مذاکرات آتش بس و تبادل اسیران در جریان است، در حال وارد شدن است.

عرب ادامه داد: دولت نتانیاهو زیر حداکثر فشار قرار دارد و حماس با استفاده انواع روش ها و مانورها و با استفاده از این فشارهای متعدد و متکثر، درصدد گرفتن حداکثر امتیازات در سیر مذاکرات از اسرائیل است لذا دولت نتانیاهو برای اعمال فشار متقابل بر حماس خود را مجبور به حمله به رفح می بیند و درصدد است تا با گرفتن محور فیلادلفیا “مرز بین نوار غزه و مصر” و تسلط بر گذرگاه رفح که نقش مهمی در ارسال کمک ها و تجهیزات از بیرون به نوار غزه دارد، فشار متقابلی را بر حماس وارد سازد تا بتواند امتیازات بیشتری را در فرایند مذاکرات از حماس بگیرد.

وی ضمن بیان اینکه از نوامبر ۲۰۲۳میلادی و ژانویه و فوریه ۲۰۲۴میلادی به مرور ارتش صهیونیستی نیروهای خود را از نوار غزه خارج کرد و اکنون صرفا در برخی مناطق غیر شهری و محور نتساریم که محور جداکننده شرقی-غربی غزه محسوب می شود، حضور دارند، اظهار کرد: اگر این توافق اجرایی شود، نظامیان باید محور یاد شده را تخلیه کنند و از مناطق غیرشهری در شمال و شرق غزه خارج شوند.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین در این راستا، ادامه داد: در واقع نظامیان باید به شرق غزه منتقل شوند و در نوار حائل به عرض یک کیلومتر و به طول چهل و یک کیلومتر( طول نوار غزه) مستقر شوند؛ تحقق این امر موجب می شود “طرح اشغال نوار غزه” که از سوی نتانیاهو دنبال می شد، به شکست منجر می شود.

عرب با اشاره به اینکه وقتی صهیونیست ها نتوانند غزه را اشغال کنند، عملا حماس نیز نابود نمی شود و سیستم تونلی پیچیده در غزه نیز از بین نخواهد رفت، افزود: چنین موضوعی به معنای شکست راهبردی کابینه صهیونیست ها تلقی می شود؛ به عبارتی سران رژیم اشغالگر قدس طرحی داشتند که شمال و جنوب غزه را از هم جدا کنند که توافق مذکور، این موضوع را نیز بی خاصیت کرده و از بین می برد.

رضایتمندی و خوشحالی مردم باید هدف اصلی قرار گیرد
دنبال کنید

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین تصریح کرد: باید یادآور شد حماس بارها اعلام کرده باید آتش بس دائم برقرار شود و صهیونیست ها نیز در این راستا تضمین دهند؛ همچنین تمامی نظامیان آنها نیز از غزه خارج شوند؛ این مهم در حالیست که اکنون حماس با انعطاف پذیری مدبرانه از موضع خود عقب نشینی کرده و این موضوع سبب شده دولت نتانیاهو دچار چالش جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر صهیونیست ها آتش بس را بپذیرند، این به معنای پایان جنگ است، گفت: بر این اساس عملا اسرائیلی ها شکست را پذیرفته اند و طرح اشغال غزه از بین رفته است و اگر صهیونیست ها حمله به رفح را ادامه دهند با انواع فشارها و به ویژه فشار افکار عمومی دنیا روبرو می شوند.

عرب تصریح کرد: نپذیرفتن آتش بس و ادامه حمله به رفح، مصداق فرو رفتن اسرائیل در حمام خون است، لذا انجام این اقدام دولت نتانیاهو را با افزایش فشارهای داخلی و اوج گرفتن تظاهرات خیابانی در قدس، حیفا و تلاویو مواجه خواهد کرد و در این میان اوپوزوسیون داخلی دولت به ویژه بنی گانتز و گادی ایزنکوت که اکنون در کابینه جنگ حاضر هستند نیز از نتانیاهو بیش از پیش فاصله خواهند گرفت.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین با تاکید بر اینکه رژیم اشغالگر قدس از عملیات طوفان الاقصی تاکنون عملا در غزه به بن بست رسیده است، اظهار کرد: بنابراین باید اذعان کرد در هر دو حالت پذیرش آتش بس و حمله به رفح اسرائیل وارد یک بازی دوسر باخت شده است؛ در این بین حمله به رفح نیز سبب افزایش فشارهای بین المللی به نتانیاهو می شود و دولت های غربی خصوصا دولت آمریکا، صهیونیست ها را در تنگنای سیاسی قرار می دهند و اسرائیل دچار انزوای بیش از پیش بین المللی خواهد شد و رابطه ویژه اش با آمریکا نیز بیش از پیش دچار تنش خواهد شد.

وی در این زمینه، ادامه داد: به عبارتی آمریکایی ها درصدد فراهم کردن شرایط برای دستیابی به توافق عادی سازی اسرائیل با سعودی هستند از این رو افزایش تنش ها به نفع آنها نیست و دولت بایدن برای اینکه عادی سازی را کلید بزند، نیازمند پایان سریعتر جنگ در غزه است؛ این امر در حالی است که حمله اسرائیل به رفح جنگ را طولانی تر می کند.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین گفت: همچنین با توجه به نزدیک بودن انتخابات در آمریکا و تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان در دانشگاه های معتبر آمریکا، تشدید جنگ در رفح به ضرر بایدن در رقابت های انتخاباتی مقابل رقیبش ترامپ است و همچنین ادامه جنگ در غزه عاقلانه محسوب نمی شود.

وی در این زمینه، گفت: بنابراین این امر می تواند سبب فاصله گرفتن دولت بایدن و نتانیاهو شود از این رو موارد مذکور برای کابینه صهیونیستی چالش ساز است.

عرب در ادامه با اشاره به شرایط توافق آتش بس در غزه، افزود: توافق سه مرحله دارد که نخست باید نیمی از اسرای اسرائیلی شامل زنان، جوانان، سالخوردگان و بیماران آزاد شوند؛ همچنین همزمان با اجرای این مرحله باید مناطق تحت اشغال از حضور نظامیان تخلیه شود و در ادامه باید بازسازی نوار غزه شروع و مراکز خدماتی مانند فروشگاه ها، بیمارستان ها، نانوایی ها و غیره که آسیب دیده اند، مجددا ساخته شوند.

ماجرای فردی که در قم برای حضرت معصومه(س) داروی رایگان تهیه می کرد!
دنبال کنید

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین تصریح کرد: مساله دردناک دیگر برای اسرائیل آن است که طبق توافق در مرحله اول، عمده اسیران فلسطینی رده بالا که دارای حبس های ابد هستند و برای حماس بسیار مهم محسوب می شوند، باید از زندان های اسرائیل آزاد شوند و این در حالی است که در مرحله دوم توافق هنوز اسیران اسرائیلی باقیمانده در دست حماس آزاد نشده اند و این نوعی عدم توازن در توافق به نفع حماس و به ضرر اسرائیل است.

وی در این راستا، بیان کرد: اسرائیل با حمله به رفح به دنبال یک مرحله ای کردن توافق و آزاد کردن تمامی اسیران در یک مرحله است؛ به عبارتی اسرائیلی ها با حمله به رفح به دنبال اخذ امتیازی بزرگ از حماس یعنی “مجوز ورود ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هر زمان که اراده کنند و لازم بدانند” جهت کنترل امنیتی نوار غزه در آینده پس از جنگ هستند.

عرب ادامه داد: این مهم یعنی تکرار همان وضعیت و حالتی که اکنون در کرانه باختری حاکم است و نیروهای نظامی اسرائیل هر زمان که تشخیص بدهند وارد کرانه باختری شده و به مبارزین فلسطینی در نابلس، جنین، الخلیل و … حمله می کنند و این وضعیت خطرناکی است که به هیچ وجه حماس و سایر گروه های مقاومت نباید به آن تن در بدهند.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین تصریح کرد: همچنین بر اساس مفاد توافق، باید اجازه داده شود که آوارگان فلسطینی بتوانند به مناطق شمالی غزه نقل مکان کنند و در ادامه ارسال کمک های انسان دوستانه نیز افزایش یابد.

وی در ادامه این نشست به بررسی وضعیت و آرایش نظامی صهیونیست ها در رفح پرداخت و گفت: نظامیان اشغالگر به مرکز رفح وارد نشده اند و صرفا به عمق چهار الی پنج کیلومتری رفته اند؛ این به معنای آن است که صهیونیست ها به مرکز پرجمعیت وارد نشده اند. اما اینکه آیا پیش روی صهیونیست ها در رفح ادامه خواهد یافت بستگی به شرایط میدان و روند مذاکرات دارد.

عرب تصریح کرد: نبرد در رفح بر سر اعمال فشار متقابل میان حماس و اسرائیل جهت اخذ امتیازات بزرگتر از طرف مقابل است لذا به هر میزان که فشارهای چندگانه و متکثر داخلی و خارجی بر دولت نتانیاهو بیشتر شود، پیشروی اسرائیل در رفح سخت تر و پر هزینه تر خواهد شد؛ بنابراین اولویت اصلی گروه های مقاومت فلسطینی و جریان مقاومت در منطقه باید افزایش فشارهای متکثر و مستمر روز افزون بر اسرائیل در این برهه باشد تا هر چه زودتر مجبور به پذیرش آتش بس شود.

وی با یادآوری اینکه رفح تنها نقطه اتصال غزه به دنیای بیرون تلقی می شود لذا این منطقه دارای اهمیت دوچندان است، بیان کرد: در واقع بخش عمده نیازهای حماس از این منطقه وارد می شود و تونل های مختلفی در این منطق وجود دارد.

رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین خاطرنشان کرد: حمله این روزهای صهیونیست ها به رفح، در واقع اقدامی برای کاهش درد نتانیاهو از شکست های پی در پی و فشارهای مستمر چندگانه محسوب می شود؛ چراکه طی هفت ماه گذشته هیچ یک از دسیسه ها و نقشه هایش در غزه عملیاتی نشده و پس از توافق آتش بس نیز احتمال سقوط دولتش به شدت افزایش خواهد یافت./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi