شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش ضریب چینی روستایی و شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد

مرکز آمار ایران اطلاعات ضریب جینی کشور و تفکیک شهری و روستایی و استانی را همراه با هزینه ناخالص سرانه دهک های درآمدی را در سالهای ۸۹ الی ۹۴  منتشر کرد. بر این اساس ضریب جینی کل کشور در سال ۸۹ برابر با ۰٫۴۱ درصد و در سال ۹۴ برابر با ۰٫۳۹ درصد بوده است

اختصاصی کرونا

کد خبر : 28496
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲

کرونا :

کاهش ضریب چینی روستایی و شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد

مرکز آمار ایران اطلاعات ضریب جینی کشور و تفکیک شهری و روستایی و استانی را همراه با هزینه ناخالص سرانه دهک های درآمدی را در سالهای ۸۹ الی ۹۴  منتشر کرد. بر این اساس ضریب جینی کل کشور در سال ۸۹ برابر با ۰٫۴۱ درصد و در سال ۹۴ برابر با ۰٫۳۹ درصد بوده است که در این باره شاخص ۰٫۲ درصد بهبود نشان می دهد.

در سال ۹۴ بالاترین ضریب چینی شهری در رتبه ۰٫۳۸ درصد به صورت مشترک مربوط به استان های تهران و گلستان و کمترین آن مربوط به استان یزد با ۰٫۲۵ درصد بوده است.

گفتنی است: ضریب جینی یک شاخصی اقتصادی برای محاسبه” توزیع ثروت در میان گروهی از مردم در یک واحد سیاسی اقتصادی وابسته است. بالا بودن این ضریب در یک کشور معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور در نظر گرفته می‌شود. این ضریب با نسبتی تعریف می‌شود که ارزشی بین صفر و یک دارد.

هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.
اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونه‌ای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.

حال در این اطلاعات نگاهی به ضریب چینی استان کهگیلویه و بویراحمد می اندازیم:

پذیره نویسی اولین صندوق شاخصی هم وزن بازار سرمایه
دنبال کنید

در سال ۸۹ ضریب چینی روستایی : ۰٫۳۰

در سال  ۸۹ ضریب چینی  شهری : ۰٫۴۱

………..

در سال ۹۴ ضریب چینی روستایی : ۰٫۲۸

در سال  ۹۴ ضریب چینی  شهری : ۰٫۳۰

 

چیزی که می توان از این آمار برداشت کرد کم شدن فاصله طبقاتی بین مردم فقیر و غنی در این استان حکایت دارد .

حال از شما مردم می پرسیم آیا بر اساس این آمار می توان این فاصله را لمس کرد یا هنوز هم اعتقاد به فاصله بیشتر از این آمار دارید؟؟

1233

 

 

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi